Jump to content
Sykepleiediskusjon

Acinetobacter baumannii, hvor utbredt er denne bakterien?


Cathrine

Recommended Posts

Du hadde ikke hørt om den før du heller. Det var helt nytt for meg også den gangen ;)

Hvis jeg ikke husker feil kom min pasient også fra et sykehus i søreuropa. Vi oppdaget det helt tilfeldig da vi testet pasienten for MRSA.

Godt den ikke har bredt om seg i samme grad som MRSA da. Men litt problemer har den skapt her i Norge. På brannskadeavdelingen ved Haukeland hadde de et utbrudd, men det er lenge siden. http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=10219

Link to comment
Share on other sites

Får håpe den ikke blir mer utbredt, ja! Visstnok saneres ikke A. Baumanii på samme måte som MRSA heller, det var mer "vente å se om antibiotika tar knekken på det" - stakkars pasienten var isolert i 2 mnd, men når alle sår etterhvert var lukket og tørre og katetere seponert fikk vedkommene komme ut i vanlig avdeling.

 

Hvordan gjorde dere det med behandlig og isolering?

Syns det er vanskelig å vite om man gjør alt korrekt og til pasientens beste når selv ikke legene har så alt for god kjennskap til bakteriene og evt sanering av de.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjorde dere det med behandlig og isolering?

Syns det er vanskelig å vite om man gjør alt korrekt og til pasientens beste når selv ikke legene har så alt for god kjennskap til bakteriene og evt sanering av de.

 

Vet ikke... Pasienten var overflyttet til en annen avdeling da jeg kom tilbake på jobb. Kansje han var overflyttet til infeksjonsmedisin?Jeg husker ikke helt.

Jeg møtte han bare denne ene kveldsvakten da han ankom avdelingen.

Han hadde ingen store sår såvidt jeg husker, kun små hudavskrap hist og her. Hvor pasienten hadde bakterien vet jeg ikke, det ble jeg ikke fortalt. Vi tok jo prøver av han overalt fordi vi lette etter MRSA.

Så han var ihvertfall isolert etter kontaktsmitte regime + munnbind.

Jeg var bare nysgjerrig på om han hadde MRSA da jeg kom tilbake på jobb, og ble fortalt at han hadde Acinetobacter baumannii.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy