Jump to content
Sykepleiediskusjon

Clostridium difficile og smitte til ansatte


Guest oksygen

Recommended Posts

Guest oksygen

Hei. Jeg har hatt langvarig diarè (ca 2 uker), paralelt med dette har jeg hvor jeg jobber hatt kontakt med en pasient som har påvist denne smitten. Det er ikke smitteregime rundt denne pasienten, da jeg fikk opplyst at denne bakterien var latent. Lurer på om det kan være en sammenheng mellom kontakt med denne pasienten (som også har hatt langvarig diarè) og mine plager.. Det er forøvrig ingen andre pasienter som har blitt smittet, men flere ansatte har rapportert om anfall av "omgangssyke" i denne perioden.

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg få spørre om hvorfor pasienten ikke er isolert etter kontaktsmitteregime? Pasienter med Clostridium difficile skal jo vanligvis isoleres..

 

2-3 % av den voksne befolkningen er bærere. Bakterien overlever lenge utenfor kroppen og spritvask er ikke like effektivt som håndvask etter å ha vært i kontakt med denne bakterien.

Chlostridium difficile rammer først og fremst svekkede pasienter eller pasienter som har brukt eller bruker antibiotika. Jeg anbefaler å lese om bakterien her på FHI sine sider: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5078:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82697::1:6043:23:::0:0

Har du tilgang til NEL står det en informativ artikkel der også.

Hvis du er helt frisk ellers og ikke har brukt antibiotika er det vel lite sansynlig at du er smittet av dette. Men jeg synes du bør få tatt en avførigsprøve, særlig siden du jobber på sykehus med tanke på pasientene. Det kan jo virke som om det er noe smittsomt, siden flere av de ansatte har hatt samme symptom.

Link to comment
Share on other sites

Guest oksygen

Takk for svar. Jeg vet ikke så mye rundt denne pasienten, annet enn at bakterien var påvist, men ikke aktiv... hva nå enn det betyr. Men jeg er enig i at det er litt rart at det ikke opprettes smitteregime når pasienten har hyppig dirè. Men dette var visst avgjort i samsvar med en lege. Jeg skal følge rådet ditt og ta en avføringsprøve. Tusen takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy