Jump to content
Sykepleiediskusjon

Heltid vs deltid


Lil@

Recommended Posts

Jeg begynte på første året ved HiG nå i høst, og ser nå etter KORT tid på skolen at studiebelastningen utenom forelesninger er så enorm at jeg nesten like gjerne kunne gått på fulltid.

 

Har sendt søknad til høgskolen om intern overflytting til heltid sammen med 4 andre i kullet vårt.

 

Jeg vet at deltid er 75% belastning, og jeg tror seriøst at jeg pr i dag bruker 100% alikevel..

 

Noen her som har gått fra deltid til fulltid eller omvendt?

 

Eneste jeg er litt skeptisk til er dette her med praksisperioden, at jeg som heltids student kan bli sendt HVOR SOM HELST i oppland på praksisplass mens jeg som desentralisert elev på deltid vil få nærmest mulig hjemme (max 1,5 time unna åkkesom)

Link to comment
Share on other sites

Leit ingen svarer her da ;)

Vi får oppforde de som vet til å svare.

 

Jeg vet ikke, for jeg tok utdannelsen min på full tid.

Men tror du ikke det blir enda mer å gjøre på full tid?

Sykepleierhøyskolen er et kjør med oppgaver og eksamener.

Når jeg sitter her og skriver tenker jeg at kanskje man gjør det bedre på deltid. Man får litt bedre tid til å fordøye alt man lærer.

Egentlig synes jeg at 3 år er litt for kort til å tilegne seg alt det som forventes under studiet, men nå begynner jeg på en annen diskusjon.

Hvis du også risikerer å få praksisplass langt hjemmefra, så tror jeg at jeg hadde beholdt deltidsplassen.

Har du snakket med studieveileder på skolen, kanskje du her kan få litt informasjon om hvor stor forskjellen vil bli?

Link to comment
Share on other sites

Leit ingen svarer her da :(

Vi får oppforde de som vet til å svare.

 

Jeg vet ikke, for jeg tok utdannelsen min på full tid.

Men tror du ikke det blir enda mer å gjøre på full tid?

Sykepleierhøyskolen er et kjør med oppgaver og eksamener.

Når jeg sitter her og skriver tenker jeg at kanskje man gjør det bedre på deltid. Man får litt bedre tid til å fordøye alt man lærer.

Egentlig synes jeg at 3 år er litt for kort til å tilegne seg alt det som forventes under studiet, men nå begynner jeg på en annen diskusjon.

Hvis du også risikerer å få praksisplass langt hjemmefra, så tror jeg at jeg hadde beholdt deltidsplassen.

Har du snakket med studieveileder på skolen, kanskje du her kan få litt informasjon om hvor stor forskjellen vil bli?

 

Belastningen blir helt lik, da vi på deltid har 75% belastning, og må gjøre de siste 25% i tillegg utenom... det er jo egentlig bare sånn at det dras over lengre tid, med bolker av travle tider mens det på heltid er "travelt" hele tiden..

 

Jeg har ikke jobb annet enn hver tredje helg, og denne kan jeg lett si opp (permitere meg fra evt) fordi det er snakk om så få kr inn pr mnd at det ikke har så enormt mye å si..

Jeg har to barn, men jeg har og en samboer.. jeg kommer til å legge opp slik at jeg heller kommer 15 min for sent til forelesningene fremfor å stå på dørterskelet til barnehage og skole hver dag jeg skal avgårde (har 1 t og 15 min kjørevei til skolen)

Han tar sin del, og jeg tar alt jeg kan.. på denne måten går ting som de gjør i dag men med litt mindre meg hele dagen.

 

det er ikke veldig mye bedre tid på å tillære seg stoffet på deltid, nettopp fordi forelesningene er så spredd og fordi mye av stoffet er så komplisert at man må jobbe med det i etterkant av forelesningene for å skjønne veldig mye..

 

Praksisperioder og alt annet er jo helt likt... det er generelt det at man må sørge for å ta alt man ikke får på skolen på egenhånd og har vannvittig mye mindre kontakt med lærere.. mesteparten av all kontakt går pr internett fremfor personlig kontakt med lærer.

 

Så jeg vet ikke jeg...

 

Jeg har idag fått vite at jeg får gå over fra 01.12, men jeg har sagt forbehold om særtildeling av praksisplass som avgjørende.. Jeg HAR nemlig rett på særtildeling med to barn m spesielle behov ;) det er bare det at fristen har gått ut... :P Så da må jeg vente på avgjørelse fra høyere hold på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja idag har jeg da hatt min første dag på heltid :)) Rart med helt ny klasse... savner liksom den andre gjengen veldig, stemningen i klassen på deltid var helt annerledes.. gjennomsnittsalderen var høyere.. på heltid er gjennomsnittet sikkert nede i 20 tenker jeg.

Men det mykner vel til etterhvert ;))

 

Spennende med praksis allerede i mars ;) Gledr meg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy