Jump to content
Sykepleiediskusjon

Har dere lært å bruke stetoskop til å lytte på lunger og hjerte?


Cathrine

Recommended Posts

Leste i sykepleien om en irsk sykepleier som var overrasket over at sykepleierene ved sykehjem ikke kunne bruke stetoskop til å lytte på hjerte og lunger.

Jeg har aldri lært dette. Det eneste jeg kan bruke stetoskop til er å lytte på tarmlyder og om ernæringssonder ligger riktig plassert.

Kan dere bruke stetoskop?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg student, så jeg kan ikke bruke stetoskop til annet enn blodtrykksmåling. Men det er gjentatt fra skolen sin side at stetoskop ikke er et legeverktøy. Vi blir oppfordret til å bruke det, å bli gode til å lytte.

 

Syns jo kanskje at sykepleieren skal kunne bruke dette, for er man god på dette kan man jo komme på forskudd når det gjelder f. eks lungeødem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ingen erfaring med bruk av stetoskop - det var liksom legen sitt verktøy på kirurgen der jeg jobbet før, med unntak av BT-målinger da. Nå jobber jeg på sykehjem, og jeg ser absolutt nytten av å kunne bruke stetoskop mer aktivt der. Har kjempelyst å lære det, og har bestemt meg for å bruke det endel framover for å lære meg å høre forskjeller fra frisk til syk der hvor det kan høres med stetoskop. Om noen har tips og råd om hvordan man skal gå fram for å bli god på dette tas det imot med stor takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Tror det kommer litt an på hvor man har vært i praksis/jobbet, jeg!

I psykiatrien bruker vi ikke mye stetoskop akkurat. Jobber man på en lungepost eller mage/tarm, kommer det vel mer naturlig!

 

Men at vi burde ha mer opplæring på det; å ja!

 

Jeg har jobbet flere år på lungepost, men vi lærte aldri å bruke stetoskop til å lytte på lunger. Det var liksom legens oppgave.

 

Men vi tok arterielle blodgasser da, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ingen erfaring med bruk av stetoskop - det var liksom legen sitt verktøy på kirurgen der jeg jobbet før, med unntak av BT-målinger da. Nå jobber jeg på sykehjem, og jeg ser absolutt nytten av å kunne bruke stetoskop mer aktivt der. Har kjempelyst å lære det, og har bestemt meg for å bruke det endel framover for å lære meg å høre forskjeller fra frisk til syk der hvor det kan høres med stetoskop. Om noen har tips og råd om hvordan man skal gå fram for å bli god på dette tas det imot med stor takk! :)

 

 

Tror den eneste måten å lære dette på, er å lytte på pasienter ;)

Tror det krever masse øvelse.

Jeg kan som sagt ikke lytte på lunger, men er det ingen andre her som bruker stetoskop til å lytte etter tarmlyder?

Jeg hadde masse glede av det, når jeg hadde nyopererte pasienter med magesmerter, da var det greit å sjekke om det var litt liv i tarmen ;)

Når jeg ga sondeernæring eller medikamenter i ventrikkelsonde lyttet jeg også alltid først for å sikre meg at den lå på rett plass, gjør dere det?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om vi er skikkelig forum- mennesker i dag! :)

 

Jeg har brukt stetoskopet til det samme som deg. Har mitt eget hjemme og har lyttet på magene til både mann og unger når det har vært noe på gang.

 

Da jeg var i praksis på nevrologen på Ullevål, lyttet vi også ved nedleggelse og bruk av ventrikkelsonde. Akkurat det har jeg aldri fått bruk for igjen!

Link to comment
Share on other sites

Ja da bruker vi stetoskopet til det samme ;)

 

Litt OT:

Ser ut som om vi er skikkelig forum- mennesker i dag! :)
Hehe...ja det er jo bra, men jeg er vel forum menneske hver dag. Jeg synes dette er så morsomt ;)

 

 

Dronningbia, du sa at skolen oppfordret dere til å bruke stetoskopet mest mulig. I hvilke situasjoner tenkte de på?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har heller ingen erfaring med bruk av stetoskop - det var liksom legen sitt verktøy på kirurgen der jeg jobbet før, med unntak av BT-målinger da. Nå jobber jeg på sykehjem, og jeg ser absolutt nytten av å kunne bruke stetoskop mer aktivt der. Har kjempelyst å lære det, og har bestemt meg for å bruke det endel framover for å lære meg å høre forskjeller fra frisk til syk der hvor det kan høres med stetoskop. Om noen har tips og råd om hvordan man skal gå fram for å bli god på dette tas det imot med stor takk! <_<

Hvordan går det sol, har du fått øvd eller lært noe?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan en del om bruk av stetoskop. For sykepleiere som jobber på sykehjem bør etter min mening ihvertfall kunne kjenne igjen krepitasjonslyder over lungene i forhold til pneumoni. Andre symptomer som hoste,feber og crp stigning kan mangle hos eldre. Ser det ofte bare på redusert allmenntilstand. Da er stetoskopet et meget viktig hjelpemiddel. Kan spare pasienter/beboere for mye lidelse av og til kanskje redde liv! Lege kan raskt tilkalles for diagnosering og behandling kan starte.

 

Sykepleier Hans Petter

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det sol, har du fått øvd eller lært noe?

 

Lære om krepitasjon er spennende. Feks søk på "fine crackles" og "coarse

crackles" Mange lungelidelser har slike lyder blant annet lungebetennelse som er svært vanlig blant gamle på sykehjem. Ved hjerteinfart vil det også kunne stuves og sive ut væske i lungene. Dette kan også høres med stetoskop(venstre sidig hjerteinfarkt).

 

Sykepleier Hans Petter

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg lært i praksisfeltet ved å spørre og være nyskjerrig. Jeg har også brukt internett. Det finnes flere steder som gir eksempler på lungelyder, ved forskjellige diagnoser. Det er viktig å lytte på mange for å få erfaring etter min mening. F.eks kols pasienter har respirasjonslyder selv om mange ikke nødvendigvis har en infeksjon. Å kjenne de normale lydene til hver enkelt pasient, er nyttig for å kunne ha noe mening om forandring/sykelighet, med selvfølgelig andre symptomer også med i betraktningen. Såvidt jeg vet går det også an å kjøpe lydbeskrivelser på cd rom. Men det finnes også mange gratis på nettet! Kjøp et eget stetoskop! Man får duplex stetoskop til 500 kr, som er utmerket. Det er artig og lære noe nytt.

 

Hilsen sykepleier Hans Petter

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Da jeg jobbet på sykehjem for mange år siden kjøpte vi inn dobbelt stetoskop på avdelingen, som vi "tvinget" legen til å bruke når han gikk visitt - da lyttet begge samtidig og legen forklarte undervegs - tror faktisk legen synes det var litt kjekt selv. Lærte mye av dette!!!

Link to comment
Share on other sites

I min første praksis arbeidet jeg tett med en sykepleier fra Canada. Hun var oppgitt over at stetoskopet er ansett som et legeverktøy her til lands. Også var hun utrolig dyktig til å lære bort, så jeg vil nok skryte på meg at jeg kan det grunnleggende når jeg lytter til lungene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I en del andre land er sykepleieutdanningen en universitetsutdanning på 5 - 6 år. Der lærer sykepleiere å bruke stetoskop på lik linje med legene. Blant annet i USA, mange land i latin amerika, Thailand .....

 

Men her i Norge så må vi huske på at fysioterapeuter lærer å bruke stetoskop. Jobber du i en avdeling med fysioterapeuter så spør dem om dem kan lære deg litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest sykepleierstudent

Jeg er ute i min første praksis nå, og vi har ikke engan snakket om å bruke stetoskop på skolen. kunn bare litt ved blodtrykksmåling, men jeg klarte ikke å lære dette, for lærernse kunne jo ikke lære fra seg....

Nå når jeg er ute i sykehjemspraksis har jeg heller ikke sett en eneste sykepleier som bruker stetoskop. Synes dette er synd, for jeg vil mer enn gjerne lære å kjenne igjen de forskjellige lydene m tanke på lyder, blodtrykk og evt. hjerte...

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på sykepleierskolen i Førde, og der har vi hatt litt undervisning å lytte på dukker... Vi stillte inn dukken til å ha forskjellige sykdommer, og medstudenter kom så inn og lyttet på dukken.

slik lærte man raskt hva som var penunomi osv... virkelig lærerikt og nyttig!

Ingen andre som har vært borti slik praksis på sykepleiesenter eller utdanning?

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleierstudent

Jeg går på høgskolen i bodø, avd. Rana. her har vi knapt tatt i et stetoskop. kunn bare litt når vi skulle lære om blodtrykk. Og det virker ikke som det er vanlig å bruke dette i praksis heller...

Synd synes jeg, for jeg mener at vi burde også kjenne igjen hvordan f.eks penumoni kan høres ut... evt. hjertelyder ved hjerte - kar -sykdommer. Greit, vi er ikke leger, men det er vi som jobber med menneskene som er syke. legene er oftest bare innom når det er visit eller at det er noe akutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest USAsykepleier

Har tatt sykepleier utdanning i USA og der starter vi med lunge og hjerte lyder første uka av sykepleier studiet. Det er ikke en eneste pasient vi møtte på sykehuset hvor vi ikke lyttet. Skjønner egentlig ikke at det er forsvarlig at Norske sykepleiere kan gjøre jobben sin uten bruk av stetoskop, siden vi bruker det hver eneste dag, på alle avdelinger i USA. Man må ha sitt eget før man begynner studiet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy