Jump to content
Sykepleiediskusjon

P-piller og informasjon om bivirkninger


Cathrine

Recommended Posts

Noen helsesøstre eller jordmødre her? I til felle, informerer dere pasientene deres om trombosefare før dere skriver ut P-piller ?

Jeg syns det er ille at man skriver ut et medikament som ikke er livsnødvendig uten å informere om alvorlige bivirkninger slik det er kommet frem i media. Hva mener dere andre?

Link to comment
Share on other sites

mener absolutt at helsesøstre bør informere om bivirkningene, det er en del av jobben deres. Dessuten bør de måle blodtrykk, og kartlegge forekomst av blodpropp i familien. Jeg fikk utskrevet p-piller av lege for mange år siden, og det ble ikke gjort noen undersøkelser av noe slag. Selv om alvorlige bivirkninger er sjeldne, bør de informere om det.

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg fikk ppiller var i 1984.

Ble undersøkt av legen på helsestasjonen og informert om alle mulige bivirkninger. Kunne ikke si noe om familie da, jeg er norsk- adoptert.

 

Tror ikke jeg hadde sagt nei til pillene selv om hun hadde fortalt meg at jeg ville få skjegg eller horn eller.... :)

 

Jeg var 17 år og klar som et egg for sex, men så absolutt ikke for å få barn! ;)

 

Prevensjon, og det at mensen ikke lengre var et mareritt, var mye viktigere enn alle mulige bivirkninger hun kunne ha fortalt meg om!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet ikke hvorfor de ikke informerer om bivirkninger, men jeg tror det er ganske mange som ikke gjør det. Tror dessverre mange har opplevd det samme som deg deg Hannemor, og det går virkelig ikke an.

De er kanskje redde at kvinnen ikke vil bruke det hvis de hører om trombosefaren?

Men jeg tror de fleste unge kvinner vil reagere som deg Kitt.

Og om noen unnlot å bruke pillen av den grunn, så er det mye verre at enkelte faktisk dør p.g.a. uvitenhet...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk resept på p-piller av helsesøster første gang når jeg var 17 fikk jeg opplyst vanlige bivirkninger og faren for trombose. Ble spurt om det lå noe slikt i familen osv, så jeg synes hun var nøye med informasjonen. Men kan tenke meg at det er mange som lever litt under tidspresset og sjanser på at man leser pakningsvedlegget.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer helt sikkert i mange tilfeller. Vil jo tro at de fleste som skriver ut p-piller tar dette på alvor :)

 

Men jeg tror noen har vært redde for å informere for mye, i redsel for at pasienten vil droppe p-pillen...

Jeg erfarte noe av det samme som Hannemor.

Da jeg fikk p-piller ble jeg ikke undersøkt, men fikk beskjed om å lese om bivirkningene i pakkningsvedlegget.

Legen poengterte samtidig at jeg måtte ikke bry meg om at det stod at enkelte fikk vektøkning, det var kun fordi de spiste mer...

( jeg var ikke engang overvektig og slett ikke bekymret for vekten)

Da jeg gikk ut der ifra stusset jeg over at jeg ikke var blitt undersøkt eller informert om hvilke bivirkninger jeg skulle ta på alvor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy