Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mer usikker om natten...


Cathrine

Recommended Posts

Jeg har ofte tenkt på at jeg blir mer usikker om natten.

Merket det tydlig da jeg jobbet nattevakter. Ble en pasient dårlig, ble jeg mye mer bekymret for pasienten enn om det samme hadde skjedd på dagtid.

Har merket det når jeg har syke barn også, er de skikkelig dårlige blir alt mye verre på nattestid.

Har dere erfart det samme, eller er det bare meg??

Vet ikke om det har noe med hormoner eller trøtthet å gjøre, eller at man føler seg mer ensom om natten uten at man egentlig er det :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har merket det samme som deg, ikke som sykepleier på nattevakt (men det kommer vel det også :) ), men som mor til syke barn. Som du sier er det kanskje p.g.a hormoner, eller kanskje det er fordi vi har mer tid til å tenke? Det er et lavere tempo om natten, og man blir kanskje enda mer vár på alle tegn og symptomer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler egentlig ikke at jeg er mer usikker på natten, men nå er det noen år siden jeg jobbet dagen da :)

Om natten har jeg bedre tid til å ta vare på en dårlig pasient, og selv om jeg er mer alene rent fysisk, så har jeg alltid en legevakt, sykepleierkollega på nabosykehjemmet eller en erfaren hjelpepleier jeg kan rådføre meg med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har merket det samme som deg, ikke som sykepleier på nattevakt (men det kommer vel det også :) ), men som mor til syke barn. Som du sier er det kanskje p.g.a hormoner, eller kanskje det er fordi vi har mer tid til å tenke? Det er et lavere tempo om natten, og man blir kanskje enda mer vár på alle tegn og symptomer?

 

Du føler det slik du også ;)

Litt slitsomt egentlig.

Jeg har ofte fundert over dette. Jeg tenkte før at det kanskje var fordi jeg var alene sykepleier på vakt og legen sov.

Men så har jeg tenkt på at jeg følte aldri de samme bekymringene på kveldsvakter, selvom jeg også da kunne være eneste sykepleier og legen kanskje var opptatt i flere timer med en operasjon.... Så da var det egentlig ingen forskjell på kveld og natt...

Så fikk jeg barn og da erfarte jeg det samme. De kunne være like syke på dagtid som om natten, men på dagen var jeg mye mindre bekymret...

 

Jeg føler egentlig ikke at jeg er mer usikker på natten, men nå er det noen år siden jeg jobbet dagen da ;)

Om natten har jeg bedre tid til å ta vare på en dårlig pasient, og selv om jeg er mer alene rent fysisk, så har jeg alltid en legevakt, sykepleierkollega på nabosykehjemmet eller en erfaren hjelpepleier jeg kan rådføre meg med.

 

Du hadde sikkert husket det om du følte det anderledes ;)

 

Ja det har du rett i, de virkelig dårlige pasientene har man vanligvis mye bedre tid til på natten. Det er jo en stor fordel ;)

Egentlig likte jeg stemningen på natten. Alt var så fredelig og stille.

Det har kanskje også noe med kontroll å gjøre, pasientene skal jo sove og det er en balansegang mellom det å observere pasienten og la den få sove.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy