Jump to content
Sykepleiediskusjon

Barn som pårørende (der foreldre dør av kreft)


Amica

Recommended Posts

Hei!

 

Kommende sykepleierstudent som er på tur til å skrive bachlor, men i den forbindelse lurte jeg på om noen av dere ferdigutdannede hadde noen tips omkring temaet; "Barn som pårørende"? Videre har vi valgt å avgrense til skolebarn (6-12 år), og at en av foreldrene dør av kreft, og vi vil vel se på de vi møter på sykehusavdeling (ingenting er helt avklart enda, men dette er det vi har tenkt på).

 

Trenger litt tips til sykepleierteoretikere, dyktige ressurspersoner om noen vet om noen m.m..

Kansje noen har noen opplevelser eller tanker rundt dette temaet?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit Amica ;)

 

På Ullevål har de jobbet med dette i mange år. Der har de samtale med barn og unge pårørende.

Hadde jeg vært dere, ville jeg tatt kontakt med dem. Du finner de her: http://www.palliasjon.no/index.php?mid=1&a...de&aid=5464

 

Du spør om tips til sykepleieteoretikere.

Jeg valgt Peplau i min oppgave. Jeg synes hun vil passe bra her også, etter min mening da ;)

Hennes definisjon av sykepleieprosessen kan forenes med et eksistensialistisk menneskesyn som vil være et godt utgangspunkt når man skal hjelpe unge pårørende.

Du vil se barnet som en helhet, nåværende problemer vektlegges, du vil sette deg inn i deres opplevelse av situasjonen. Du vil også ta utgangspunkt i deres aktuelle livssituasjon, men også ut fra deres tidligere erfaringer.

Vel det var litt om eksistensialisme. Jeg liker eksistensialismens grunntanker ;)

 

Til slutt vil jeg si at jeg synes det er flott dere vil skrive om dette. Det er så lett å glemme de små barna. De kan ofte sørge stille og omverden tror at de takler det så bra. Men de går rundt med mange tanker og trenger absolutt å få snakke om sine følelser, men hvordan man konkret gjør dette vet jeg ikke. Barn møtes ofte på en annen måte enn voksne, særlig de minste vil sikket ha behov for å utrykke følelsene sine gjennom tegning og lek.

Egentlig kunne dere også tatt kontakt med sykepleiere som jobber i barne og ungdomspsykiatrien. De har kanskje noen tips om hvordan man kan hjelper disse unge til å takle kriser.

Vel, dette var litt om mine tanker rundt dette.

Dere får ha lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy