Jump to content
Sykepleiediskusjon

Utvidet ansvar på sykehjem


sol

Recommended Posts

Vet ikke om det er mange som jobber på sykehjem her, men av dere som gjør det - har dere ofte utvidet ansvar for andre avdelinger enn deres egen? Hender det at dere er eneste sykepleier på "huset" med ansvar for absolutt alle beboere, kjente og ukjente? Jeg syns dette er en skikkelig uting, og at det skulle være nelt unødvendig å utsette både pasienter og sykepleier for dette. Jeg har selv fra tid til annen utvidet ansvar for over 70 pasienter, hvorav jeg ikke kjenner 50 av dem på noen som helst måte. Det er da en lett blanding av hjelpepleiere og assistenter på på alle avdelinger. For meg er dette uansvarlig, og jeg sover dårlig om natta når jeg vet jeg skal på en slik vakt. Hvor mange pasienter er det forsvarlig at EN sykepleier har ansvar for? Man må tenke på at en gjennomsitts sykehjemsbeboer har faktisk ganske kompliserte sykdomsbilder.... Hva tenker dere andre rundt dette - både sykehjemssykepleiere og andre??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jobbet på sykehjem, men jeg synes dette høres uansvarlig ut. 70 beboere er veldig mye, og hva om det skjer noe akutt, eller halvakutt? Selvfølgelig kan man komme i samme situasjon med færre pasienter, men sjangsen øker jo statistisk sett med flere pasienter. Det er også uforsvarlig når du ikke kjenner en så stor andel av pasientene. Du har jo ingen mulighet, vil jeg tro, til å sette deg inn i hver enkelt pasient. Og da blir vel resultatet av pleien og dine vurderinger deretter.

Forstår godt at du gruer deg til disse nattevaktene, for dette høres ut som rovdrift etter min mening.

Godt du reagerer ;)

Hva sier din overordnete til dette, synes han/hun dette er forsvarlig? Kan dere få flere sykepleiestillinger på natten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jobbet på sykehjem, men jeg synes dette høres uansvarlig ut. 70 beboere er veldig mye, og hva om det skjer noe akutt, eller halvakutt? Selvfølgelig kan man komme i samme situasjon med færre pasienter, men sjangsen øker jo statistisk sett med flere pasienter. Det er også uforsvarlig når du ikke kjenner en så stor andel av pasientene. Du har jo ingen mulighet, vil jeg tro, til å sette deg inn i hver enkelt pasient. Og da blir vel resultatet av pleien og dine vurderinger deretter.

Forstår godt at du gruer deg til disse nattevaktene, for dette høres ut som rovdrift etter min mening.

Godt du reagerer ;)

Hva sier din overordnete til dette, synes han/hun dette er forsvarlig? Kan dere få flere sykepleiestillinger på natten?

 

Det er ikke nattvakter, mulig det jeg skrev om at jeg ikke sov godt på natta kunne misforstås ;o) Hadde det vært på natt hadde det nå enda gått an - det skjer som regel mye mer på dagtid - og disse vaktene jeg skriver om er på dag og kveld. Min overordnede er forsåvidt enig med meg, men det hjelper ikke når andre avdelingsledere ikke følger samme regler og gir sine sykepleiere fri til tross for at det betyr at EN sykepleier sitter igjen med hele huset. MIN sjef ville ikke gjort det. Godt å høre at flere syns det høres uforsvarlig ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nattvakter, mulig det jeg skrev om at jeg ikke sov godt på natta kunne misforstås ;o) Hadde det vært på natt hadde det nå enda gått an - det skjer som regel mye mer på dagtid - og disse vaktene jeg skriver om er på dag og kveld. Min overordnede er forsåvidt enig med meg, men det hjelper ikke når andre avdelingsledere ikke følger samme regler og gir sine sykepleiere fri til tross for at det betyr at EN sykepleier sitter igjen med hele huset. MIN sjef ville ikke gjort det. Godt å høre at flere syns det høres uforsvarlig ut.

 

Oi, jeg misforstod ja!

Vet ikke hvorfor, men det var sikkert fordi jeg ikke engang tenkte at dette kunne være mulig å ha ansvaret for så mange pasienter på dag og kveld.

Ja da trenger jeg vel ikke si noe, for dette kan jeg nesten ikke forstå at du klarer!!!

Hva sier de andre sykepleierene som jobber der? Kanskje dere sammen kan fortelle hvor uansvarlig dere føler dette. Det er jo vår plikt å si ifra, når vi føler noe blir uansvarlig.

Håper du får endret dette, for slik kan man ikke ha det.

Link to comment
Share on other sites

For meg er dette også uhørt - og når jeg føler at jeg ikke kan gjøre min jobb på en forsvarlig måte så sier jeg fra. Dessverre så er det mange sykepleiere hos oss som bare gjør som de får beskjed om, de tenker at "det er bare slik det er ", og så krysser de fingrene for at det går bra. Jeg kunne ønske vi generellt var flinkere til å si fra når noe ikke føles rett - jeg tror vi sykepleiere har en tendens til å finne oss i for mye. Jeg har sagt fra at dette føles ikke greit for meg, og har meldt min bekymring ang denne vakta det nå er snakk om - og om de ikke møter meg på det og noe er galt så har ihverfall jeg sagt fra!

Link to comment
Share on other sites

Det hender vi har alene ansvar for 81 beboere på sykehjem hvor der er noen lindrende plasser også, og ja er helt enig det er mye ansvar, hos oss er det ikke så ofte det skjer, turnus holder på å bli endret nå bla pga dette.

 

Det er ikke så ofte hos oss heller, men det er en liten trøst når man først står midt oppi en slik vakt. Og da noe akutt skjer på en avdeling hvor man ikke er kjent.

Link to comment
Share on other sites

Har det slikt jeg også. Kommunen jeg jobber i har slått sammen hjemmesykepleien, dementavd. og sykehjemmet i en enhet. Så dermed står jeg med ansvaret for ALLE hver 3. helg, samt noen aften-vakter. Helt forferdelig synes jeg det er nå, mange syke på alle avdelingene. Jeg er også nyutdannet, og føler rett og slett at jeg ikke takler alt dette ansvaret. Kommer derfor nå til å si opp min stilling, å få meg ny jobb i "tryggere" omgivelser.

Link to comment
Share on other sites

Hjelpes dette er jo skikkelig rovdrift. Ikke rart at sykepleiere blir utbrent.

Og hos deg da mander hvor de også har slått sammen hjemmesykepleien!!! Det høres jo virkelig ille ut.

Hva i all verden gjør du om noe akutt skjer i hjemmesykepleien på en slik vakt. Da må du jo rett og slett forlate sykehjemmet, eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Som nyutdannet jobbet jeg som nattover på sykehjem.

Hadde sykepleieransvaret for 104 sykehjemspasienter + inntil 12 avlastningsplasser.

 

Da jeg begynte, tenkte jeg ikke over det. Hadde jo jobbet på huset i et år som ekstravakt og kjente de fleste pasientene.

Da jeg hadde vært et år i barselpermisjon, kom virkeligheten dalende ned i hodet mitt og jeg sa i fra at jeg ikke var komfortabel med å være alene med så mye ansvar. Fikk beskjed om at jeg skulle få gå sammen med den mest erfarene hjelpepleieren og slo meg til ro med det.

 

Første vakt tilbake på jobb etter 15 måneder viser det seg at denne hjelpepleieren har sluttet og jeg står der med 5 assistenter!!!

 

Ble ikke lenge i den jobben, for å si det sånn!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ofte hatt ansvar for hele sykehjemmet,ja. 84 pasienter fordelt på tre etasjer . Blir ofte mye flying opp og ned.

Det verste er at vi ofte samtidig er en del av grunnbemanningen på egen avdeling, ledelsen vil ikke sette inn ekstra person alltid.

Når jeg er en av kun to pleiere på 11 pasienter, samtidig som jeg også er eneste sykepleier for alle 84, så har det vært fryktelig stressende noen ganger.

Alle vi sykepleiere på huset er enige om at vi synes dette er uansvarlig, men kommunen skal spare penger............

 

På natt har vi manglet faste nattspl i lengre tid. Løsningen har vært at nattsykepleier i hjemmetjenesten har bakvakt for sykehjemmet. Og de kan være langt unna når det er behov for dem.

En terminalpasient med smerter måtte vente en time på smertestuillende fordi bakvakta i hjemmetjenesten var langt oppi gokk !!!!! Vedkommende måtte da vente til dagsykepleier kom på jobb.

Det er horribelt,frustrerende og totalt uansvarlig, men ledelsen i PLO forsvarer ansvarligheten i det.

 

Mitt eneste håp er at pårørende i slike situasjoner går kraftig ut i media, men isteden lar de ofte frustrasjonen gå ut over oss som ikke får gjort noe med det............:-(

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På sykehjemmet der hvor jeg jobber er det 24 pasienter tilsammen, fordelt på 2 avdelinger. Vi har ofte bakvakt for den ene avdelingen hvis det ikke er sykepleier der. Tidligere hadde vi også bakvakt for hjemmetjenesten, men dette er det nå gått vekk ifra heldigvis, pga at pasientene som er inne på sykhjemmet er dårligere/feiler mye. Men vi har ofte bakvakt på natt, selv om vi bor 3-4 mil unna, noe som kan være veldig tungvint og upraktisk.... :blink

Det er ikke rart at det er vanskelig å få sykepleiere til å jobbe i kommunehelsetjenesten når de må ha ansvaret for så mange pasienter, det er uansvarlig! Sykepleierene blir utbrent.

Link to comment
Share on other sites

Hei LISE, velkommen hit <_<

Godt dere slipper å ha bakvakt for hjemmetjenesten.

Men den bakvakten dere har, vil det si at du sover hjemme og kan bli oppringt? Når har dere slike bakvakter?

Vi har bakvakt hvis det er kun hjelpepleiere/ufaglært på natt. Da kan vi bli oppringt ja, og må av og til dra ut til sykehjemmet. Ledelsen prøver som regel å spørre sykpleiere som bor nærme sykehjemmet, men av og til må vi andre også stille opp.

Link to comment
Share on other sites

Vi har bakvakt hvis det er kun hjelpepleiere/ufaglært på natt. Da kan vi bli oppringt ja, og må av og til dra ut til sykehjemmet. Ledelsen prøver som regel å spørre sykpleiere som bor nærme sykehjemmet, men av og til må vi andre også stille opp.

 

Ille at dere ikke har nok sykepleiere til å dekke alle vaktene. Har dere fri dagen etter at dere har hatt bakvakt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

vi har vel ca 85 pasienter på sykeheimen, og det er minimum 2 spl på huset om natten, og 3 om kvelden. Syns det er ganske fint. Hadde ikke like god dekning tidligere, og opplevde å bli tilkalt akutt til andre avdelinger der jeg ikke kjenner pasienene, pårørende eller personalet, og det er ubehagelig. Stå med en sterkt svekket pasient foran deg du aldri har sett før, å skal vurdere tilstand og videre behandling. Veldig vanskelig..

Link to comment
Share on other sites

det minner meg om når jeg var student og jobbet på sykehjem. jeg hadde tillatelse til å dele ut medisiner og noen ganger på kvelden måtte jeg dele ut medisiner på 3 grupper samtidig som jeg var alene med mine 7 beboere!!!! og da var jeg ikke sykepleier engang!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hos oss er det 68 pasienter fordelt på 2 avdelinger (4 grupper på hver avdeling). Har man ansvaret for alle får man "gå på topp" og da synes jeg det er greit. Før var det slik at man kun fikk gå på topp om man var eneste sykepleier på huset, men nå er man alltid på topp hvis man må ha ansvar for den avdelingen som ikke er "sin".

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har man mye mere ansvar når man jobber i sånn bofellesskap som dere jobber i nå? en i forhold til sykehus? FOr på et sykehus har man vel ikke snsvar for så mange pasienter alene? ( Jeg spør fordi jeg skal studere etter sommeren, å ble litt redd nå hehe)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Guest_Nyutdannet_*

Denne tråden illustrerer vel greit hvorfor kommunehelsetjenesten ofte blir sett på som et mindre attraktivt sted å jobbe enn sykehus.

 

Jobber på et korttidssykehjem hvor det i utg.punktet er ok spl.dekning. Problemet opsptår idet det blir fravær, da blir det leid inn enten hj.pleier eller assistenter. Sårbart system mao. I etasjen jeg jobber er det to avd., jeg jobber på det ene hvor det er 20 pas. Dersom spl. på motsatt avd. er syk på en kveldsvakt (eller på helg) har jeg ansvar for begge avd. (tot. 45 pas.). Innimellom også bakvakt for etasjen under oss i tillegg, da totalt 90 pas. Som nyutdannet i fjor sommer og med manglende opplæring på arb.plassen, opplevde jeg dette som knalltøft og grudde meg til å dra på jobb. Spesielt dersom jeg visste at jeg måtte håndtere prosedyrer og ting jeg ikke følte meg 100% trygg på, eks. smertepumper, CVK o.l. Varslet leder, ble møtt med et skuldertrekk og "vi håper det blir bedre nå framover". For å ta det positive, jeg har lært mye på kort tid (om enn på en noe brutal måte), blitt godt vant til å jobbe selvstendig samt å ta vurderinger og avgjørelser alene.

 

Jeg har spurt meg selv (og gjør det fremdeles med jevne mellomrom) om jeg ønsker å ha det slik, om jeg ønsker å jobbe på en slik plass. Enn så lenge det er klin umulig å få seg fast jobb på sykehus (her i Tr.heim i hvert fall), blir jeg værende.

Link to comment
Share on other sites

Guest Trondheimsgjest
Denne tråden illustrerer vel greit hvorfor kommunehelsetjenesten ofte blir sett på som et mindre attraktivt sted å jobbe enn sykehus.

 

Jobber på et korttidssykehjem hvor det i utg.punktet er ok spl.dekning. Problemet opsptår idet det blir fravær, da blir det leid inn enten hj.pleier eller assistenter. Sårbart system mao. I etasjen jeg jobber er det to avd., jeg jobber på det ene hvor det er 20 pas. Dersom spl. på motsatt avd. er syk på en kveldsvakt (eller på helg) har jeg ansvar for begge avd. (tot. 45 pas.). Innimellom også bakvakt for etasjen under oss i tillegg, da totalt 90 pas. Som nyutdannet i fjor sommer og med manglende opplæring på arb.plassen, opplevde jeg dette som knalltøft og grudde meg til å dra på jobb. Spesielt dersom jeg visste at jeg måtte håndtere prosedyrer og ting jeg ikke følte meg 100% trygg på, eks. smertepumper, CVK o.l. Varslet leder, ble møtt med et skuldertrekk og "vi håper det blir bedre nå framover". For å ta det positive, jeg har lært mye på kort tid (om enn på en noe brutal måte), blitt godt vant til å jobbe selvstendig samt å ta vurderinger og avgjørelser alene.

 

Jeg har spurt meg selv (og gjør det fremdeles med jevne mellomrom) om jeg ønsker å ha det slik, om jeg ønsker å jobbe på en slik plass. Enn så lenge det er klin umulig å få seg fast jobb på sykehus (her i Tr.heim i hvert fall), blir jeg værende.

 

Åssen er dette sykehjemmet bemannet på natt. Hvor mange er på vakt og hvilken utdannelse har de?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy