Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvor lenge lar dere veneflonen ligge før den skiftes?


Nursen

Recommended Posts

Vi lærte å sprite av før, alle injeksjoner. og har intrykk av at alle gjør det, egentlig litt ironisk, på min avdeling alle de triks som ble prøvd for å få veneflonen til å virke en siste gang selv om der var gått 3 døgn, og egentlig burde vært skiftet.

Hvor lenge lar dere veneflonen ligge før den skiftes?

Link to comment
Share on other sites

Vi lærte å sprite av før, alle injeksjoner. og har intrykk av at alle gjør det, egentlig litt ironisk, på min avdeling alle de triks som ble prøvd for å få veneflonen til å virke en siste gang selv om der var gått 3 døgn, og egentlig burde vært skiftet.

Hvor lenge lar dere veneflonen ligge før den skiftes?

 

Reglene skifter til stadighet hos oss, er jammen ikke sikker på om det er 72 eller 96 timer vi bruker nå.. :) Bruker uansett å se an veneflonen. Er den antydningsvis rød eller vond ryker den ut anyway

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lært at de skal byttes etter 3 døgn, men her tror jeg det syndes endel. Særlig hvis veneflonen fungerer fint.

Enkelte ganger kan man være fristet til å beholde en litt dårlig fungerende veneflon litt lengre enn 3 døgn. Tenker da på hvis pasienten er oppstukket og ikke har så mange gode årer.

Men i slike tilfeller kan det jo til slutt bli aktuelt med CVK, særlig hvis pasienten trenger antibiotika over lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har også lært at venefloner skal skiftes hvert 3. døgn, evt oftere dersom den går tett eller det er tegn til tromboflebitter eller at den ligger s.c.

 

Men vet at vi på sykehuset ofte brukte venefloner så lenge som mulig, for ofte hadde pasientene våre dårlige og vanskelige årer (mye prednisolonbruk hos lungepasientene).

Men så skal det jo også sies at nettopp pga dårlige årer, var det sjeldent veneflonene holdt så lenge som 3 dager.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite apropos til temaet:

Jeg var innlagt tidligere i år og fikk Acyclovir iv over mange dager. Jeg ante ikke at et medikament kan svi så mye som dette gjorde! Dette lærte meg iallefall å skylle svært grundig etter vevsirriterende infusjoner, og skifte venflon ofte. Selv måtte jeg få CVK til slutt, da "alle" årene mine var ødelagt.....

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite apropos til temaet:

Jeg var innlagt tidligere i år og fikk Acyclovir iv over mange dager. Jeg ante ikke at et medikament kan svi så mye som dette gjorde! Dette lærte meg iallefall å skylle svært grundig etter vevsirriterende infusjoner, og skifte venflon ofte. Selv måtte jeg få CVK til slutt, da "alle" årene mine var ødelagt.....

Nei men huff...har du vært skikkelig syk!

Det er sant det at med vevsirriterende væsker holder ikke veneflonen lenge. Jeg har gitt mye ketorax iv til mine pasienter og det sliter også veldig på årene. For hver injeksjon svir det litt mer, så da er det viktig med hyppig skifte av venefloner. Det blir etterhvert ganske smertefullt om man beholder veneflonen lenge.

Det er også viktig å informere pasienten om at det kan svi mer etterhvert. Har nemlig erfart at enkelte har gitt utrykk for at de tror det er noe galt med medikamentet når det plutselig svir...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På min avdeling er også regelen 3 døgn. Men realiteten er nok ofte at dette blir tøyd litt hvis veneflonen fungerer. Da blir det f.eks. sagt av kveldsvakta når jeg kommer på jobb at det er jo gått tre døgn i dag, men den fungerer fint så den kan ligge til i morgen. Dette resulterer faktisk veldig ofte i at jeg må legge inn ny veneflon til seks-runden med antibiotika-drypp om morgenen, fordi veneflonen da ikke går lenger. Nesten litt merkelig, men den går veldig ofte tett natta mellom tredje og fjerde døgn hvis det er blitt drøyd for lenge fordi den visst nok fungerer fint fremdeles. Og klokka seks om morgenen har man jo gjerne nok å gjøre uansett, så det hadde jo vært veldig greit å være litt føre var og skifte den når den skulle skiftes. Ellers så skriver vi det vel ofte i rapporten også om veneflonen svir eller er stygg, sånn at den må skiftes på dagen.

Link to comment
Share on other sites

På min avdeling er også regelen 3 døgn. Men realiteten er nok ofte at dette blir tøyd litt hvis veneflonen fungerer. Da blir det f.eks. sagt av kveldsvakta når jeg kommer på jobb at det er jo gått tre døgn i dag, men den fungerer fint så den kan ligge til i morgen. Dette resulterer faktisk veldig ofte i at jeg må legge inn ny veneflon til seks-runden med antibiotika-drypp om morgenen, fordi veneflonen da ikke går lenger. Nesten litt merkelig, men den går veldig ofte tett natta mellom tredje og fjerde døgn hvis det er blitt drøyd for lenge fordi den visst nok fungerer fint fremdeles. Og klokka seks om morgenen har man jo gjerne nok å gjøre uansett, så det hadde jo vært veldig greit å være litt føre var og skifte den når den skulle skiftes. Ellers så skriver vi det vel ofte i rapporten også om veneflonen svir eller er stygg, sånn at den må skiftes på dagen.

 

Ja slikt er skikkelig frustrerende og stressende. Typisk å komme til en tett veneflon kl.06 om morgenen. Så kanskje ikke så dumt å skifte den likevel hver tredje dag uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Enkelte ganger kan man være fristet til å beholde en litt dårlig fungerende veneflon litt lengre enn 3 døgn. Tenker da på hvis pasienten er oppstukket og ikke har så mange gode årer.

Har lagt en del venefloner i forsvaret. På et av kursene jeg var lærte vi å legge inn ny veneflon før den gamle ble seponert. Dette gjaldt kritiske pasienter som det var vanskelig å sette på.

La alltid inn en ny på motsatt side, før jeg fjernet den gamle. Da var man i hvertfall garantert tilgang om det var nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt en del venefloner i forsvaret. På et av kursene jeg var lærte vi å legge inn ny veneflon før den gamle ble seponert. Dette gjaldt kritiske pasienter som det var vanskelig å sette på.

La alltid inn en ny på motsatt side, før jeg fjernet den gamle. Da var man i hvertfall garantert tilgang om det var nødvendig.

 

Det pleier jeg også å gjøre. Synes egentlig folk burde bli bedre på å skrive dato på veneflonene, da er det lett å se når det har gått 3. døgn, ellers kan en veneflon se fin ut i flere dager uten at den skiftes på. Da jeg jobbet for to uker siden fant jeg en som hadde vært på i 11 dager!! I følge en svensk sykepleier jeg gikk med byttet de hvert andre døgn der, mens vi lærer vært 3. på skolen..

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Det viktigste er å inspisere veneflonen for hver gang den skal brukes og skiftes om nødvendig. Fjern alltid venefloner som ikke brukes. Sykehusene/institusjonenen har prosedyrer som sier noe om hvor lenge veneflonen kan ligge. Her hvor jeg jobber hadde vi inntil ganske nylig venefloner som skulle skiftes minimum hvert 3. døgn. Ny leverandør og ny prosedyre sier hvert 4. døgn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg skrev en oppgave om dette med en medstudent i praksis. Vi fant ut at en PVK kan ligge opptil 96 timer uten at det er så mye større fare for flebitt eller andre kateterrelaterte infeksjoner eller problemer. De fleste infeksjoner skjer innen de første 48 timer, og raten av infeksjoner daler etter det. Det er jo også viktig å bruke klorhexidinsprit 5% x 2 som har en mye lengre virkning (opp til 24 timer) enn sånne engangstørk som jeg ser fortsatt er mye brukt rundt omkring, som bare virker i noen minutter.

 

 

Lingaas, Egil. (2009). Hentet den 22.2.2012 fra: http://www.infeksjonskontroll.no/portal/page/portal/Infeksjonskontroll/infeksjon?p_document_id=402186&p_dimension_id=3980

Small, H, Adams, D, Casey, A. L, Crosby, C. T, Lambert, P. A og Elliott, T (2008). Efficacy of Adding 2% (w/v) Chlorhexidine Gluconate to 70% (v/v) Isopropyl Alcohol for Skin Disinfection Prior to Peripheral Venous Cannulation. Infection Control and Hospital Epidemiology Vol. 29, No. 10: October 2008: 963-965

Rickard, C, McCann, D, Munnings, J og McGrail, M. R. (2010). Routine resite of peripheral intravenous devices every 3 days did not reduce complications compared with clinically indicated resite: a randomised controlled trial. BMC Medicine 2010, 8:53 doi:10.1186-1741-7015-8-53

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan forholder dere dere til å skylle veneflonen med heparin? Vi lærer på sykepleien at dette ikke skal gjøres lengre da det gir forstyrrelser i koagulasjonen. Men i praksis ser jeg at det syndes masse, særlig blant eldre sykepleiere som har jobbet i mange år - skyller med heparin som en ren automatikk for å holde veneflonen åpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy