Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trenger litt hjelp angående avføringsprøve


Cathrine

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med avføringprøver. Nå skal sønnen min ta en avføringsprøve FeCal test. Fikk ingen info om hvordan dette skulle gjøres. Jeg gikk tilbake til sykepleieren og spurte. Han svarte om jeg ikke fikk tatt samme dag, kunne jeg putte den i fryseren. Men kan det være nødvendig. Har ikke kjempelyst til å ha slikt i fryseren. Trodde også at frysing også kunne ødelegge resultater, men jeg tar kanskje feil...

Noen som vet ?

Link to comment
Share on other sites

Fecal Occult Blood Test (FOB) er en test for å sjekke etter blod i avføringen. Blodet forsvinner ikke ved å ligge kaldt ,så det går fint an å oppbevare det i kjøleskap.

 

Fordelen med FOB i forhold til den gamle HemoFec er at ved FOB så trenger man ikke å kutte ut visse matvarer og medisiner i 4 dager før testen slik som ved HemoFec.

Og testen er enklere å utføre også.

 

Noen mener at Hemofec viser bedre blod fra høyere opp i tarmsystemet, men tilsynslegen vår mener det er så liten forskjell at det ikke har betydning.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Beth ;)

Men er FeCal testen det samme som FOB test? Det testes vel for mange av de samme sykdommene, men jeg trodde FeCal testen (Calprotectin i feces) var noe annet...

Men uansett kjekt å vite hvordan man skal oppbevare en FOB test. Men må den oppbevares kaldt?

Veldig kjekt å vite at man ikke må kutte ut diverse matvarer før FOB testen, blir nok mindre feil tolkninger da. Men acetylsalicylsyre må man vel fortsatt kutte ut, da dette ofte gir små blødninger i magesekken. Eller er den kanskje ikke så følsom på det heller, siden den ikke var så følsom på blod høyt oppe i tarmsystemet?

Link to comment
Share on other sites

Min feil, jeg var for kjapp med svar. Jeg oppfattet det som samme testen, men det er det ikke.

 

 

FeCal testen måler ikke blod i avføring.

I følge dette ser det ut til at den kan oppbevares i romtemperatur i 7 dager.................?

http://www.furst.no/bb/node111_ct.html#7384

Her står også noe om testen : http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336281

 

Jeg får ikke åpnet denne linken, men tror det står noe om oppbevaring der også. www.ulleval.no/stream_file.asp?iEntityId=20792

 

Jeg har ingen erfaring med denne testen. Beklager at jeg blandet de sammen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Min feil, jeg var for kjapp med svar. Jeg oppfattet det som samme testen, men det er det ikke.

 

 

FeCal testen måler ikke blod i avføring.

I følge dette ser det ut til at den kan oppbevares i romtemperatur i 7 dager.................?

http://www.furst.no/bb/node111_ct.html#7384

Her står også noe om testen : http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336281

 

Jeg får ikke åpnet denne linken, men tror det står noe om oppbevaring der også. www.ulleval.no/stream_file.asp?iEntityId=20792

 

Jeg har ingen erfaring med denne testen. Beklager at jeg blandet de sammen. ;)

 

Ingen fare, fort gjort å ta feil :) Da lærte jeg uansett litt om FOB testen ;)

Takk for link, da vet jeg at vi ikke trenger å stresse med å ta den om det skal være behov for å ta prøven på ny.

7 dager i romtemperatur er jo ganske lenge ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
Guest Bilharzia

Hei!

Trolig er infeksjon fra Bilharzia blusset opp hos meg.

Jeg var i Malawi i 1995 - tror jeg -  og badet i Malawi sjøen. Noen år etter at jeg kom hjem til Norge fikk jeg konstatert Bilharzia, fikk en tablett og ble frisk.

Nå har de samme symptomer på infeksjonen dukket opp hos meg, og min lege mener at infeksjonen kan skyldes at jeg for mange år siden hadde denne infeksjonen. 

Må jeg ta avføringsprøve for å konstatere dette, eller er det nok med bod- eller urinprøve?

Er det riktig at infeksjonen kan kureres med Prazikvantel - noe jeg har lest på nettet?

Mvh

En som sikkert snart blir frisk :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy