Jump to content
Sykepleiediskusjon

Vask av service i bekkenspyleren?


Nursen

Recommended Posts

Vi har fortiden en pasient med clostridium differcile infeksjon og det har vi jo hatt mange ganger, men nå er retningslinjene endret, isteden for å bruke engangs kopper og tallerkner skal vi bruke alminnelig og først desinfisere det i bekkenspyleren, og deretter vaske i oppvaskemaskinen, jeg er ganske sikker på at alle bakterier er vekk, og det er jo målet, men synes det er vikrlig kvalm å spise av noe som har vært i bekkenspyleren ;) .

Hva gjør dere? og hvorfor skal man ikke bruke engangs mer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg, dette hørtes ekkelt ut. Har man ikke bedre mulighet for desinfisering av servise synes jeg man bør fortsette med engangsservise. Endel steder har man jo egen dekontaminator eller instrumentvaskemaskin som kan brukes til slikt.

Grunnen til at man anbefaler vanlig servise fremfor engangs er vel av miljø hensyn og fordi det er hyggeligere for pasienten å spise av dette fremfor engangs. Men hvis alternativet er å bruke bekkenspyleren, ville jeg fortsatt med engangsutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Ekkelt,selv om bakteriene blir borte.

Jeg forstår likevel ikke hvorfor dere ikke bare bruker oppvaskmaskinen.

Oppvaskmaskinen vår kommer opp i en høyere temperatur(85 grader) enn bekkenspylerern.

Og i folkeinstituttets erklæring for håndtering av matsmitte pga c.p. er at mat og temp skal over 60 grader. Det virker da unødvendig å kjøre serviset i bekkenspyleren .

Eller er det andre lovregler som må følges her.............?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nye retningslinjer for dette, og de sier at det skal kjøres i bekken spyleren, men jeg bruker iallefall ikke serviset selv etter dette, orker ikke tanken på det. ;)

 

 

Jeg hadde heller ikke orket å spise av dette bestikket...

 

Hvis noen vil se så fant jeg rettningslinjene her :)

 

"Kap.12 Smitte i sykehjem og isolering 5

Versjon 3.0

Hygieneperm for sykehjem og langtidsinstitusjoner

· bestikk/servise skal ikke være engangs. Vanlig bestikk og servise benyttes. Etter

bruk transporteres utstyret emballert i plastpose til nærmeste

skyllerom for desinfisering i bekkenspyler, før det videresendes

til kjøkken for rengjøring i oppvaskmaskin."

http://www.helsebergen.no/NR/rdonlyres/eyc...teisykehjem.pdf

 

 

Jeg synes dette er utrolig, burte det ikke heller vært påkrevet at man hadde oppvaskmaskin som vasket 85 grader.

For rettningslinjene for smitteisolering på sykehus er slik at man ikke trenger å putte servicet i dekontaminator hvis man har oppvaskmaskin som vasker på 85 grader.

 

Vi vet jo alle hvor ekle disse bekkenspylerene kan være, og tenk om temperaturen ikke holder det den skal, ja da har man gjort det vondt verre. Det hender jo at slikt skjer.

Nei, mine pasienter hadde nok fått engangservice, men det er ikke så enkelt hvis man er alene om det,...

Link to comment
Share on other sites

Jeg grøsser ved tanken på å sende servise i bekkenspyleren, men etter å ha lest rettningslinjene en gang til, kom jeg til å tenke på noe.

 

Det står at serviset skal pakkes inn på vei til bekkenspyleren og at det skal desinfiseres før det sendes til kjøkkenet.

 

Det hjelper vel ikke med en oppvaskmaskin som vasker på 100 grader en gang, om kjøkkenpersonalet (og det er ikke kokken med hygieneutdannelse som står i oppvasken) ikke vet hvordan de skal behandle smittsomt utstyr.

 

Hadde man selv kunnet gå rett inn på kjøkkenet og satt i gang oppvaskmaskinen, ville det klart vært å foretrekke, men hva når nærmeste oppvaskmaskin er langt unna og man ikke selv skal stå for rengjøringen?

 

Tror jeg ville gått for engangsutstyr, jeg, nesten uansett!

Link to comment
Share on other sites

Hmm... dette er fra Hygieneperm i HelseBergen ?

Bestemmer hver kommune sine regler og forskrifter ?

For vi har noe som heter Kvalitetshåndboken og regler og prosedyrer der bestemmes kommunalt.

 

Må sjekke om den sier noe/hva den sier om servise/bestikk ved c.d.infeksjon neste gang jeg er innom jobben..........

 

 

 

 

 

Vi har ikke eget kjøkkenpersonalet, vi håndterer oppvaskmaskinen selv på post-kjøkkenet..........

Temperaturen på oppvaskmaskinen kontrollerer vi hver uke, mens temperaturen på bekkenspyleren tror jeg aldri har vært kontrollert......

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å høre hva det står i boken deres Beth ;)

 

Enig at det er viktig at trenet personale setter dette seviset i oppvaskmaskinen. En person som ikke har tilfredstillende kunnskaper om mikrobiologi og hygiene vil fort kunne kontaminere diverse flater på kjøkkenet. Og da har man virkelig et problem...

 

Jeg har hørt om bekkenspyler som ikke holdt den tempen den skulle, ganske guffent...

 

Jeg synes det er så rart at de anbefaler å desinfisere serviset i en bekkenspyler, for meg er dette nesten litt uetisk...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I vår Kvalitetshåndboka står faktisk det samme. At det skal desinfiseres i bekkenspyleren.

Jeg sjekket deretter hvilket rengjøringsmiddel vi bruker til bekkenspyleren, og det er noe som heter DekoRen + Total.

Det inneholder bl.a. EDTA som inneholder noe ethylen, men det står ingenting om det er minst 70 %:

http://www.lilleborgprofesjonell.no/produk...EN+%20TOTAL.pdf

 

"Desinfiseringmidler er 70% etanol eller isopropanol, klorgass, ozon, hydrogenperoksid, fenolforbindelser, hypokloritt o.a"

http://www.bio.uio.no/plfys/haa/leks/d/desinfisere.htm

 

Så om DekoRen kan defineres som et desinfeksjonsmiddel er jeg fortsatt usikker på.........

Link to comment
Share on other sites

I vår Kvalitetshåndboka står faktisk det samme. At det skal desinfiseres i bekkenspyleren.

Jeg sjekket deretter hvilket rengjøringsmiddel vi bruker til bekkenspyleren, og det er noe som heter DekoRen + Total.

Det inneholder bl.a. EDTA som inneholder noe ethylen, men det står ingenting om det er minst 70 %:

http://www.lilleborgprofesjonell.no/produk...EN+%20TOTAL.pdf

 

"Desinfiseringmidler er 70% etanol eller isopropanol, klorgass, ozon, hydrogenperoksid, fenolforbindelser, hypokloritt o.a"

http://www.bio.uio.no/plfys/haa/leks/d/desinfisere.htm

 

Så om DekoRen kan defineres som et desinfeksjonsmiddel er jeg fortsatt usikker på.........

 

Takk for tilbakemeldingen <_<

Ja da er dette tydligvis den praksisen som skal følges på sykehjem...

 

Ja det stod jo ingenting om i produktbeskrivelsen til Lilleborg at det var desinfiserende, kun at det fjernet smuss. Så da spørs det om det er det.

Jeg trodde desinfeksjonen i bekkenspyleren gikk på varme, men hvor varmt er egentlig en bekkenspyler?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bekkenspyler og dekontaminator stort sett samme opplegget?

De koker jo gjenstandene sånn at alle bakterier dør ut..

Jeg er enig at det er ekkelt, men har lest disse retningslinjene både på jobb og på skolen, å ser poenget :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blir jeg pasient med smitte en gang i fremtiden vet jeg hva jeg gjør.... Får familien min til å skaffe meg engangsbestikk og engangstallerkner. Hadde pasientene visst om dette hadde det ikke vært med på å øke matlysten vil jeg tro. Og det ekleste er at alle pasientene kan komme til å få servert mat på fat og med bestikk som har vært i bekkenspyleren. Lurer på hvem som har bestemt dette? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Sykepleier

Interessant diskusjon, dette. Grunnen til at bestikk, kopper og fat skal innom dekontaminatoren før det settes i oppvaskmaskinen har en ganske enkel forklaring. Forutsatt at dekontaminatoren fungerer som den skal; at temeperaturen er høy nok (vanligvis 90 grader), at såpe tas inn (at slangen ikke er tett eller lekk) og at dysene ikke er tettet av papir eller lignende, så er dekontaminatoren fullstendig desinfisert etter bruk, selv når man har kjørt bekken og urinflasker i den. Det er varmen og trykket inni maskinen som desinfiserer maskinen (og utstyret som settes inn, selvfølgelig), mens såpa sørger for rengjøring før desinfiseringsprosessen settes i gang. Inni maksinen foregår det altså både rengjøring og desinfisering, og innsiden av dekontaminatoren blir også desinfisert hver gang den kjøres. Dersom utstyret bringes direkte inn på kjøkkenet fra et smitterom, er sjansen veldig stor for at mikrobene overføres til annet utstyr som står på kjøkkenet, og det kan foregå kryssmitte via forurenset utstyr. Derfor må det desinfiseres først, og varmedesinfeksjon er den mest effektive desinfeksjonsmetoden vi har. Etter desinfeksjonen i dekontaminatoren er det trygt å ha det ut på kjøkkenet, og man kjører koppene/bestikket i oppvaskmaskinen. Det er fullstendig trygt å bruke det etterpå. Håper dette var avklarende. Men sørg for å kontrollere dekontaminatoren deres - altså temperatur, såpe og dyser - ofte. Lykke til. Hilsen smittevernsykepleier.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Vi yter service, og vasker serviset i dekontaminator. Det er fristende noen ganger å bruke engangs, for da slipper jeg å vaske det "rent" på pasientrommet før jeg tar det med i pose til skyllerommet for dekontaminering. Likevel - engangsserviset er så labert at jeg hadde bare blitt sur og grinete av å bruke det selv.. gafler som knekker tinner osv.. nei. De skal få like god service om de har smitte eller ikke, og da få vanlig servise.

(see what I did there? :D )

Link to comment
Share on other sites

On 3.3.2018 at 11:09 PM, Marius Mårvik said:

Vi yter service, og vasker serviset i dekontaminator. Det er fristende noen ganger å bruke engangs, for da slipper jeg å vaske det "rent" på pasientrommet før jeg tar det med i pose til skyllerommet for dekontaminering. Likevel - engangsserviset er så labert at jeg hadde bare blitt sur og grinete av å bruke det selv.. gafler som knekker tinner osv.. nei. De skal få like god service om de har smitte eller ikke, og da få vanlig servise.

(see what I did there? :D )

Enig i at pasienten bør slippe å spise av engangs, men å desinfisere det i bekkenspyler høres litt vel røft ut for meg. Da vil jeg heler spise av plast.

Eller etter desinfisering sendes det kanskje ned til hovedkjøkkenet? Med andre ord kan det serviset vi alle spiser av ha vært innom bekkenspylere. Det gjelder å ikke tenke for mye.

Men den dekontaminatoren dere bruker til dette brukes kanskje ikke til bekken?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Vi har ikke bekkenspyler ettersom at vi bruker engangs urinflaske, engangs bekken til do-stol og vaskefat. Dekontaminatoren er til rent utstyr som pjanger og sakser, men også til kopper og fat som kommer fra smitterom. Én gang har jeg tatt ut servise derifra like etter den var ferdig.. da var det rett under kaldvannet med fingrene. DET VAR VARMT.. Helt sprøtt varmt. Det er også derfor at alt synlig skal vaskes av serviset på smitterommet før det kjøres i dekontaminatoren. Det blir brent fast om ikke. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Marius Mårvik said:

Det stemmer. Vi har ikke bekkenspyler ettersom at vi bruker engangs urinflaske, engangs bekken til do-stol og vaskefat. Dekontaminatoren er til rent utstyr som pjanger og sakser, men også til kopper og fat som kommer fra smitterom. Én gang har jeg tatt ut servise derifra like etter den var ferdig.. da var det rett under kaldvannet med fingrene. DET VAR VARMT.. Helt sprøtt varmt. Det er også derfor at alt synlig skal vaskes av serviset på smitterommet før det kjøres i dekontaminatoren. Det blir brent fast om ikke. 

Den er grei. Dette har jeg ikke noe imot, er også vant til å gjøre det på denne måten. Men å desinfisere i bekkenspyler som trådstarter spør som synes jeg er på grensen av hva man kan gjøre. Men ser jo at det er anbefalingen i hvert fall på sykehjem. 

Link to comment
Share on other sites

Tror dette er mer et filosofisk problem enn et hygieneproblem. Det hadde kanskje føltes (nok en gang mer på det filosofiske plan) bedre om en hadde som rutine da, å kjøre bekkenspyleren en runde uten innhold før en satte inn serviset - men ..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy