Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spørsmål rundt smitteisolering av pasienter med Clostridium difficile


Cathrine

Recommended Posts

Fant dette i en smitteveileder for sykehjem:

 

"Isolering: Clostridium difficile er moderat smittsom, men gir bare sykdom hos personer

behandlet med antibiotika eller svært svekkede personer. Beboere med mer enn fire

diareer i døgnet forårsaket av Clostridium difficile, bør helst ha enerom med eget

toalett. Ingen isoleringstiltak når diareen opphører."

http://www.helsebergen.no/NR/rdonlyres/eyc...teisykehjem.pdf

 

 

 

Kan noen fortelle meg hvorfor det først er nødvendig med enerom når det mer enn fire diareer i døgnet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Fant dette i en smitteveileder for sykehjem:

 

"Isolering: Clostridium difficile er moderat smittsom, men gir bare sykdom hos personer

behandlet med antibiotika eller svært svekkede personer. Beboere med mer enn fire

diareer i døgnet forårsaket av Clostridium difficile, bør helst ha enerom med eget

toalett. Ingen isoleringstiltak når diareen opphører."

http://www.helsebergen.no/NR/rdonlyres/eyc...teisykehjem.pdf

 

 

 

Kan noen fortelle meg hvorfor det først er nødvendig med enerom når det mer enn fire diareer i døgnet?

 

Vel, nå er det veldig rart formulert dette..på flere måter. Diare er når avføringen er løs og den kommer mer enn 3 ganger i døgnet. Utifra at det er definisjonen på diare..så blir den setningen helt tullete.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er det veldig rart formulert dette..på flere måter. Diare er når avføringen er løs og den kommer mer enn 3 ganger i døgnet. Utifra at det er definisjonen på diare..så blir den setningen helt tullete.

Ja, det tenkte jeg ikke på, men det har du helt rett i <_<

 

Men en helt annen ting er at definisjonen på diare synes jeg er litt dårlig. Enkelte ganger kan man ha en eller to tømminger med rikelig vanntynn avføring. Da er dette etter min mening diare, men jeg vet at pr. definisjon så skal det skje 3 ganger...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy