Jump to content
Sykepleiediskusjon

Navneskilt


NurseB

Recommended Posts

På mitt står det sykepleierstudent. En venn av meg hadde en foreleser som insisterte på at det skulle stå sykepleierstudent med R og ikke sykepleiestudent. Hun var visst også sykelig opptatt av rettskrivning og hadde sjekket det grundig opp. Hun mente da også at det virket uprofesjonelt å skrive uten R.

 

For øvrig fikk jeg beskjed av min foreleser om at vi skal ha både fornavn og etternavn, og at det var en helt ubetydelig risiko ved det.

Link to comment
Share on other sites

(og ja, har hørt debatten og argumentet om at vi studerer sykepleie, og at man da er student av faget og ikke tittelen, men sykepleiestudent høres ikke riktig ut, og i ordboken står det med R, så jeg kan ikke se at det kan skrives noe anderledes enn med R'en)

 

Ja da har jeg i tilfelle skrevet feil i banneren på forumet. Jeg tenker at sykepleiestudent er det riktigste. Vi sier feks. biologistudent, fysioterapistudent , psykologistudent osv. Men så tok jeg nå et raskt søk på internett og ser jammen at også her brukes det om hverandre. Noen sier psykologstudent, biologstudent og fysioterapeutstudent. Hva som er korrekt der vet jeg ikke, men det må vel bli det samme som gjelder for sykepleie?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hva angår debatten sykepleierstudent og sykepleiestudent kan man tolke det på to måter.

Sykepleierstudent: En som studerer for å bli sykepleier (eller, en sykepleier under opplæring)

Sykepleiestudent: En som studerer sykepleie

 

Tviler på at noen av de er feil, jeg ser en overvekt av Sykepleierstudent på skolen. Moren min hadde sykepleierstudent på sitt skilt, og det hadde også kusina og tanta mi.

Link to comment
Share on other sites

I offentlige tekster, på NSF sine sider, sidene til de fleste høgskolene og på FAQ-siden til SAFH står det i allefall konsekvent "sykepleierstudent". Hvis man søker "sykepleiestudent" i google, får man opp "mente du sykepleierstudent".

 

Og som IFA sier, så velger de fleste å skrive med R

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...

Jeg er en rykende fersk sykepleier, og på mitt skilt (lilla PenHygienic - love it!) står det bare Fornavn og Sykepleier. Jeg skjønner tankegangen til enkelte over meg i forhold til det å stå for jobben man gjør og profesjonalitet og sånt, men jeg ønsker ikke at pasientene mine skal kunne google meg og finne ut hvor jeg bor og hvem familien min er og hele pakka. For meg er det evig nok at pasientene vet hva jeg heter til fornavn, og det er nok for meg som pasient også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Guest Guest

Jeg skal jobbe på sykehjem på en demensavdeling. Bør jeg kun ha fornavnet mitt eller etternavnet mitt også? Jeg tenker at det enkleste ofte er det beste for demente. Altså kun fornavn, slik det ikke blir for mye skrift. Men samtidig er jeg enig i at både pasienter og pårørende har rett til å vite hvem jeg er og at man skal stå for arbeidet man gjør (med navn). Vi bruker dessverre ikke id-kort med fult navn i tillegg. Hva tenker dere? Jeg pleier å presentere meg for nye med både fornavn og etternavn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hos oss var det også krav om Fornavn+Etternavn og tittelen "Sykepleierstudent" under fra utdanningsstedet. Dette sto også på mitt første navneskilt, som jeg dessverre mistet.

Det jeg dog oppdaget var at skriften ble så liten, og det var forvirrende for mange pasienter. Ettersom man er mye innom geriatrien som student syntes jeg absolutt ikke det var hensiktsmessig med et skilt som var vanskelig leselig for mange av pasientene jeg var innom. Hadde jeg hett "Mia Bøe" så hadde nok skriften blitt stor nok, men når det er nærmere "Cathrine Nilsen-Hermansen" i lengde så ble skriften så fryktelig liten. Forsøkte med "Cathrine N. Hermansen", men det var fortsatt ganske smått. 

På mitt nye skilt står det bare "Lise" (for eksempel, har et annet navn på fire bokstaver) og Sykepleierstudent. Ettersom jeg går med ID-kort syntes jeg ikke det er nødvendig å gå med hele regla på navneskiltet. 

Jeg har også hatt en opplevelse på en tidligere arbeidsplass hvor vi var pålagt å ha navneskilt med fullt navn, hvor en pasient søkte opp "alt" om meg (reg-nr på bilen, facebook osv), ettersom han var begeistret for meg. Det er faktisk uaktuelt. 

Jeg vil vel tro at særlig for oss unge som er "oppvokst" på internett, må det være lov å verne om eget privatliv. Det skal svært lite til å finne avisartikler vi har vært med i (ettersom det ble lagt ut på lokalavisens nettside), nummer, adresse, ting vi har kommentert på, ting vi har vært med på, facebook-profiler og andre nettprofiler. Terskelen for å finne oss er så utrolig lav, og det er alt for enkelt å "stalke" noen anonymt. Så jeg vil si at å bare ha fornavn på navneskiltet er en måte å aktivt skille jobb og privatliv.  Kanskje man bare burde finne på et falskt etternavn, hvis dette med etternavn er så viktig...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy