Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blæreskyll


mathilde

Recommended Posts

i min jobb opplever jeg at man ved blæreskyll gjør det på ulik måte. Noen ganger presser man NaCL inn i blæren, for så og koble til posen igjen, og observere at det renner i posen. I andre tilfeller lar mann NaCl renne direkte inn i belgen igjen.. hva er forskjellen? er det bare for å observere mer nøye at man tar det ut igjen i NaCl belgen? selv har jeg gjort begge deler <_<

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet på sykehus var det sjeldent behov for blæreskylling. Men når jeg først blæreskylte observerte jeg at alt kom ut igjen. Kobler man til posen ser man jo ikke resultatet. Så enten bør man la det renne ut i et pussbekken eller aspirere slik du beskriver. Jeg vet ikke når dere blæreskyller, men er det koagler i urinen er det jo greit å se at ikke kateteret stopper seg til igjen og at væsken kommer ut. Man skal vel også blæreskylle til urinen er fri for koagler og da må man jo observere urinen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg blæreskyller så er det enten fordi det er mye grums og uhumskheter i urinen eller fordi det er tett eller mistanke om at det er tett og da foretrekker jeg å la belgens vakum dra væsken ut igjen. Da ser jeg tydeligere hva som kommer ut og at hva jeg satte inn faktisk kommer ut igjen. Personlig synes jeg at jeg ser hva som skjer bedre ved å la det komme ut igjen i belgen, men begge deler er sikkert ok om man observerer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med å skylle suprapubiskatetere. Men kopler man til pose bør man ta en ny pose, slik at man kan obserevere etter en stund at væsken virkelig har kommet ut igjen.

Men det gjør dere kanskje <_<

Jeg har alltid gjort som deg Beth, kun blæreskylt når kateteret har vært tett eller ved koagler i urinen.

Men ofte har vi fjernet kateteret på disse pasientene, da de ofte har en UVI. Men nå jobbet jeg på en akutt avdeling og der er jo situasjonen litt anderledes enn i langtidsinstitusjoner.

 

Jeg leste nå i norsk legemiddelhåndbok at de anbefaller å skylle med Klorhexidin ved koagler da det ofte er tegn på infeksjon. Hva skyller dere med?

Jeg siterer hva de skrev her:

 

 

Hos pasienter som får permanent inneliggende blærekateter over lengre tid, vil urinveiene som oftest infiseres i løpet av de første uker. Blæreskylling kan hos disse pasienter være indisert for mekanisk å fjerne blodkoagler, organisk detritus, småkonkrementer og andre utfellinger. Infeksjon er en av hovedårsakene til konkrementdannelse og utfellinger. Instillasjon av klorheksidin skyllevæske reduserer bakteriemengden i urinen. Instillasjon eller skylling med skyllevæske med antibakterielle midler bør vanligvis ikke gjøres pga. faren for resistensutvikling hos bakteriene.

 

http://www.berg-family.org/lmh/T/T23.5.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med å skylle suprapubiskatetere. Men kopler man til pose bør man ta en ny pose, slik at man kan obserevere etter en stund at væsken virkelig har kommet ut igjen.

Men det gjør dere kanskje <_<

Jeg har alltid gjort som deg Beth, kun blæreskylt når kateteret har vært tett eller ved koagler i urinen.

Men ofte har vi fjernet kateteret på disse pasientene, da de ofte har en UVI. Men nå jobbet jeg på en akutt avdeling og der er jo situasjonen litt anderledes enn i langtidsinstitusjoner.

 

Jeg leste nå i norsk legemiddelhåndbok at de anbefaller å skylle med Klorhexidin ved koagler da det ofte er tegn på infeksjon. Hva skyller dere med?

Jeg siterer hva de skrev her:

 

 

Hos pasienter som får permanent inneliggende blærekateter over lengre tid, vil urinveiene som oftest infiseres i løpet av de første uker. Blæreskylling kan hos disse pasienter være indisert for mekanisk å fjerne blodkoagler, organisk detritus, småkonkrementer og andre utfellinger. Infeksjon er en av hovedårsakene til konkrementdannelse og utfellinger. Instillasjon av klorheksidin skyllevæske reduserer bakteriemengden i urinen. Instillasjon eller skylling med skyllevæske med antibakterielle midler bør vanligvis ikke gjøres pga. faren for resistensutvikling hos bakteriene.

 

http://www.berg-family.org/lmh/T/T23.5.htm

 

 

Skifter pose såfremt pas. ikke nekter.. har opplevd at mange gjør dette, da de vil spare penger... Jobber i hjemmesykepl, så da er det lite og gjøre med det :) Klorhexidin har jeg ikke skylt med før. Men vet det er brukt tidligere. da har man først skylt med klorhexidin og så NaCl.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Interessant dette med å innsette klorhexidin i blæra. Det har jeg aldri vert ute for. Er dette virkelig en vanlig praksis? Man åpner jo da det lukkede system - noe man helst ikke skal gjøre.

Lurer også på om det er mulig å skylle blæra med sterilt vann?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg gikk sykepleien på slutten av -80 tallet så lærte vi at vi skulle bruke Klorhexidin-belger (Også med vakum-effekt). Senere har det vært en diskusjon om Klorhexidin kan bli for "sterk" for blæreveggen" og lage mer plager enn den nytten den er ment å gjøre. Så jeg har inntrykk av blant andre sykepleierkollegaer også at det nå er mest vanlig med Nacl, så jeg bruker som regel det. Det har hendt at jeg har prøvd med Klorhexidin på enkelte som har hatt UVI som ikke skal behandles (eldre uten subjektive symptomer)og innbilder meg da at det har hjulpet noe enkelte ganger, men i alt for liten grad til at jeg er sikker på nytten.

 

Er også undrende til en spl på en annen avd der jeg jobber. Hun har instruert sine hjelpepl. at de skal tømme Nacl i et pussbekken først og så aspirere det opp i en sprøyte og så bruke sprøyten til å skylle. I stedenfor å bruke Nacl belgen med vakum-effekt.

Skjønner det bare ikke! Det er da ikke lenger sterilt når det sprøytes inn.

Link to comment
Share on other sites

 

Er også undrende til en spl på en annen avd der jeg jobber. Hun har instruert sine hjelpepl. at de skal tømme Nacl i et pussbekken først og så aspirere det opp i en sprøyte og så bruke sprøyten til å skylle. I stedenfor å bruke Nacl belgen med vakum-effekt.

Skjønner det bare ikke! Det er da ikke lenger sterilt når det sprøytes inn.

 

Denne metoden har jeg brukt da vi gikk tom for NaCl-belger ei langhelg. Men jeg brukte en steril bolle, og passa på at sprøyta (sondemat-sprøyte) holt seg steril. Da skulle det etter mitt hode være ok. NaCl-belgene er jo heller ikke sterile på tuppen... Jeg spriter alltid av tuppen før kontakt med kateteret.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Maria

 

 

Denne metoden har jeg brukt da vi gikk tom for NaCl-belger ei langhelg. Men jeg brukte en steril bolle, og passa på at sprøyta (sondemat-sprøyte) holt seg steril. Da skulle det etter mitt hode være ok. NaCl-belgene er jo heller ikke sterile på tuppen... Jeg spriter alltid av tuppen før kontakt med kateteret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 50-ml katetersprøyte for å blæreskylle pasienter som opplever det som ubehagelig å bli blæreskylt, for da har jeg bedre kontroll på hastigheten og det opplever som mindre smertefullt. Det var faktisk en sykepleier på urologen som lærte meg det. Da tok vi og delvis åpnet sprøyta (som jo er pakket sterilt) og hadde saltvannet oppi der sprøyta var, og trakk så opp. Da blir det jo sterilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har brukt 50-ml katetersprøyte for å blæreskylle pasienter som opplever det som ubehagelig å bli blæreskylt, for da har jeg bedre kontroll på hastigheten og det opplever som mindre smertefullt. Det var faktisk en sykepleier på urologen som lærte meg det. Da tok vi og delvis åpnet sprøyta (som jo er pakket sterilt) og hadde saltvannet oppi der sprøyta var, og trakk så opp. Da blir det jo sterilt.

 

skulle blæreskylle en pasient her en dag for det var helt tett, kom ikke til med belgen og da poppet denne tråden opp i hodet mitt. Dro frem en sprøyte og saltvannet skle rett inn! mye bedre!! går kun for det nå og det er visstnok oppdatert i PPS i forhold til dette...

 

godt eksempel på hvor genialt sykepleierforum er!!!

 

takk!

Link to comment
Share on other sites

skulle blæreskylle en pasient her en dag for det var helt tett, kom ikke til med belgen og da poppet denne tråden opp i hodet mitt. Dro frem en sprøyte og saltvannet skle rett inn! mye bedre!! går kun for det nå og det er visstnok oppdatert i PPS i forhold til dette...

 

godt eksempel på hvor genialt sykepleierforum er!!!

 

takk!

 

Så bra at det du hadde lest på forumet kom til nytte :)

Link to comment
Share on other sites

Tilleggsspørsmål: blæreskyller man på samme måte ved suprapubiskateter?

 

Ja det er samme prosedyre ved suprapubis som ved vanlig kateter, men under opplæringen min måtte jeg alltid sjekke ballongen på suprapubis før jeg skylte, pga, det er større sjans for at det sklir ut av blæren enn et vanlig kateter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hos oss er det litt forskjellig hva som gjøres ved blæreskyll. Enkelte bruker gummimembranet på slangen, men det synes jeg funker utrolig dårlig. Andre bruker belg. Personlig hadde jeg praksis på urologen i hine hårde dager så jeg fortrekker det jeg lærte der: 50ml sprøyte med opptrekk fra steril bolle. For da har man god kontroll på kraften man bruker inn og ut, og hvis man setter inn f.eks 30ml så kan man faktisk se umiddelbart at alt som settes inn kommer ut igjen.

Ett tips kan forresten være å blæreskylle hvis pas har blærekramper (merkes ofte som sterk trang til å tisse/smerter selv ved fungerende KAD.) Kateteret kan irritere blæren slik at den begynner å krampe. Da kan blæreskyll med 50-100ml NaCl stoppe det. Skyll inn, la stå ett par minutter- tøm ut. Vòila ;)

 

Og ift posen...er det ikke bare å tømme den først? Da har man jo full kontroll. Er enig med pasienten at det virket unødvendig dyrt å bytte pose bare for å blæreskylle?(Antar at man har åpne/lukke poser her altså... hvis ikke bør de kanskje kjøpe det...) Klorhexidin har jeg ikke vært borti å bruke...

Link to comment
Share on other sites

[quote name=Sykepleiergutten ;)' timestamp='1337761782' post='14393]Ett tips kan forresten være å blæreskylle hvis pas har blærekramper (merkes ofte som sterk trang til å tisse/smerter selv ved fungerende KAD.) Kateteret kan irritere blæren slik at den begynner å krampe. Da kan blæreskyll med 50-100ml NaCl stoppe det. Skyll inn, la stå ett par minutter- tøm ut. Vòila ;)aha! der lærte du meg noe nytt!! takk! opplevd det der mange ganger og det er så fortvilende å ikke kunne hjelpe eller vite hva det eventuelt skyldes! :) er teorien bak det at ekstra vann vil fylle opp blæren nok til å spenne/strekke ut muskulaturen og dermed stoppe krampen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy