Jump to content
Sykepleiediskusjon

Omsorg


Beth

Recommended Posts

Ja, hva er definisjonen på omsorg ?

Og hvilken omsorg er man forpliktet på som sykepleier ?

 

Jeg jobber på sykehjem. Og nå har kommunen her forandret benevnelsen "Pleie og Omsorg" til "Helse og Velferd".

De har etter min mening bevisst valgt bort ordet OMSORG fordi det ligger ikke lenger i kommunens tilbud.

( selv avd.lederen min antydet det samme)

Bemanningen i eldreomsorgen tilsier ikke lenger at vi har tid til å gi særlig omsorg utover det helt grunnleggende som vask,stell,mat og skift.

Vi pleiere har lenge klaget på at vi har ingen mulighet til å ta oss av pasientene slik vi mener at vi burde, heller ikke medisinsk omsorg. Bemanningen er skåret til benet.......og enda litt til......

 

Vi har fått signaler om at våre idealer for omsorg er langt over hva kommunen tilbyr på sine sykehjem.

Vi har sykemeldinger av pleiere som ikke klarer å omstille seg til kun å gi basic og ikke noe mere, men jeg ser nå at kommunen vil ikke si det rett ut, verken til oss pleiere eller til pasientene og pårørende at de kan ikke forvente at vi skal ha tid til omsorg. Vi kan gi dem basic, vask,stell og mat, men ut over det så tilbys det ingenting.

 

Både vi sykepleiere og hjelpepleierne er trent og opplært til å gi omsorg i tillegg til det grunnleggende stellet, men nå blir det tydeligere og tydeligere at det ikke er hva kommunen tilbyr.

Og vi sliter med å skulle tenke som kommunen !

 

Hva gjør man når arbeidsgivers tilbud til pasientene ikke stemmer med hva man selv er opplært til ?

Lar man alt hva man tror og mener seile utfor stupet, og tilpasser seg arbeidsgivers tilbud , eller hva ?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... dette hørtes betenkelig ut. Ja det er kanskje som du sier at de ikke lenger kan kalle dette for omsorg, da det ikke er hva de kan tilby mer.

Dette er virkelig ille, syke, gamle, uføre mennesker har behov for omsorg.

Godt dere reagerer på arbeidsplassen din. Etter min mening så har vi en plikt til å reagere når vi ser at våre pasienter ikke får den omsorgen de har krav på. Vi er fagpersoner som er ansvarlig for pleien. Så mitt råd er helt klart, man bør ikke tilpasse seg, men tilstrebe at pasientene får det tilbudet de har krav på.

Men jeg ser problemet er det ikke penger og ressurser så er det ikke lett. Likevel er det viktig at vi ikke bare godtar at slik er det blitt, men jobber for det vi er utdannet til.

Hvis det skal være slik kommunen ønsker så vil de nok bare stramme mer til og til slutt blir det så uinteressant og slitsomt å jobbe på sykehjem at sykepleierene flykter derifra. Det er ihvertfall hva jeg tror.

Flott at du reagerer Beth <_<

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy