Jump to content
Sykepleiediskusjon

Picc-line


Cathrine

Recommended Posts

Jeg leste en artikkel i sykepleien om Picc-line. Der stod det beskrevet som om dette skulle være noe nytt. Men da jeg jobbet på sykehus brukte vi ofte Picc-line. Jeg visste ikke at det var navnet, vi kalte det også CVK. Ikke alle hadde Picc.line, endel av pasientene våre hadde CVK. Men ved antibiotikabehandling og parenteral ernæring ble det ofte lagt inn Picc-line, men det var alltid en anestesilege som la det inn, assistert av en sykepleier på post.

Har dere noen erfaring med Picc-line? Min erfaring var god, kan ikke huske at vi hadde noen komplikasjoner.

Spennende at sykepleiere nå har begynt å legge inn dette selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

CVK (sentralt venekateter) er jeg også vant med å bruke fra før. Det ligger jo i en stor vene oppe ved kragebeinet. PICC-line er vel et lignende type kateter som ligger i en noe mindre vene på underarmen. Hadde en pasient inne her med det for en stund siden som kom fra et annet sykehus. Ingen her hadde erfaring med det fra før, men det fungerte jo greit og gikk fort å lære seg. Skulle stelles og skiftes på en gang i uken.

Link to comment
Share on other sites

hadde aldri hørt om det engang før jeg leste den artikkelen jeg! men den høres jo ganske grei ut! lurer litt på hvordan de er i forhold til selvseponering, for de går vel ganske langt inn?

 

Ja de er ca. 50 cm lange. De bør ikke seponeres av pasienten selv. Da vi fjernet disse ble pasienten lagt i flatt leie. De måtte puste inn og holde pusten mens vi trakk den ut. Dette for å forhindre luftemboli.

 

De kan festes med en sutur så minsker man faren for selvseponering på uklare pasienter.

Link to comment
Share on other sites

Ja de er ca. 50 cm lange. De bør ikke seponeres av pasienten selv. Da vi fjernet disse ble pasienten lagt i flatt leie. De måtte puste inn og holde pusten mens vi trakk den ut. Dette for å forhindre luftemboli.

 

De kan festes med en sutur så minsker man faren for selvseponering på uklare pasienter.

jeg grøsser med tanke på selvseponering av en sånn en ja ;) har hatt noen her som har selvseponert CVK selv om de er festa med suturer... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo kjempekjedelig når pasienten klarer å seponere slikt selv. Egentlig burde kanskje ikke uklare ha CVK eller Picc-line, hvis de ikke ligger på overvåkning.

Men det er enklere sagt en gjort, for enkelte ganger trenger man det jo...

Jeg hadde en uklar pasient som seponerte arteriekranen sin, det ble ganske mye blod i den sengen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde kanskje ikke uklare ha CVK eller Picc-line, hvis de ikke ligger på overvåkning.

 

men så har du de som plutselig blir uklare.. de er skumle.

 

Jeg hadde en uklar pasient som seponerte arteriekranen sin, det ble ganske mye blod i den sengen :lol:

 

yikes!!!

 

tror det jeg for vondest av er selvseponering av urinkateter..... :o

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy