Jump to content
Sykepleiediskusjon

Turnus


cata

Recommended Posts

Hei. Jeg er nyutdannet sykepleier og ønsker gjerne å høre flere meninger fra andre sykepleiere. Jeg har fått 80% fast på natt. Problemet er at de skal fornye turnusen vår, noe som lederen eller overordnete IKKE har diskutert eller informert noen av nattevaktene. De skal forandre på arbeidstidene våre, slik at vi mister en halvtime med tillegg noe som blir en del penger av på en mnd. I tillegg blir det mer arb. på oss om morgen dvs. mer stell på nattevaktene. Overordnete sier at de har jobbet mye med turnusen nå, så det var dumt at vi kom med dette nå. Vi har ikke hørt noe om dette før et par dager siden da en annen kollega av oss sa dette.

 

Vi er ganske frustrerte fordi vi føler at vi ikke kommer til, og at vi ikke blir hørt.

 

Er det noe som har noen gode råd til oss??? Hva som kan gjøres? eller er det riktig at turnusen blir forandret slik uten at noen får beskjed om dette?

 

Takk <_< og håper på svar fra noen.....

Link to comment
Share on other sites

Ny turnus skal henges opp minst 6 uker før den begynner å gjelde og kan vel ikke settes ut i livet før den er godkjent av tillittsvalgte på avdelingen.

Sånn var det i hvert fall der jeg jobbet natt.

 

Husk også at nattarbeid egentlig er forbudt og at dispensasjonen bare gjelder arbeid som MÅ gjøres på natt.

De kan ikke bare endre arbeidsbeskrivelsen deres som det passer dem.

 

Det er sånne ting vi har forbundet til!

Link to comment
Share on other sites

Hei Cata, velkommen hit <_<

 

Ny turnus skal henges opp minst 6 uker før den begynner å gjelde og kan vel ikke settes ut i livet før den er godkjent av tillittsvalgte på avdelingen.

Sånn var det i hvert fall der jeg jobbet natt.

Ja, slik tror jeg det var da jeg også jobbet på sykehus.

 

Husk også at nattarbeid egentlig er forbudt og at dispensasjonen bare gjelder arbeid som MÅ gjøres på natt.

De kan ikke bare endre arbeidsbeskrivelsen deres som det passer dem.

 

Det er sånne ting vi har forbundet til!

 

Oi, det visste jeg ikke. På post operativ pleide nattevakten å ta morgenstellet på pasientene. Dette for å gjøre dagarbeidet lettere, for allerede ved 11 tiden raste det inn med nyopererte.

Betyr det at de egentlig ikke hadde lov til dette? Eller er det greit hvis alle er enige om at det er best å organisere det slik?

Link to comment
Share on other sites

Oi, det visste jeg ikke. På post operativ pleide nattevakten å ta morgenstellet på pasientene. Dette for å gjøre dagarbeidet lettere, for allerede ved 11 tiden raste det inn med nyopererte.

Betyr det at de egentlig ikke hadde lov til dette? Eller er det greit hvis alle er enige om at det er best å organisere det slik?

Klart nattevaktene skal gjøre noe på morgenen. Da jeg jobbet på Martina Hansen gjorde vi ganske mye etter kl 06, men da var også dagen pr definisjon begynt! Fikk jo ikke natt- tillegg etter kl 06! <_<

 

Var mest ment som en påminnelse om at nattevaktene ikke skal finne seg i en masse oppgaver på natt! Hadde en tillittsvalgt på natt som var veldig obs på sånt og sa tydelig i fra om noen mente vi feks kunne rydde journalskapet eller vaske medisinrommet i løpet av natten!

Det er natt for alle, også de som er på jobb!

Link to comment
Share on other sites

Klart nattevaktene skal gjøre noe på morgenen. Da jeg jobbet på Martina Hansen gjorde vi ganske mye etter kl 06, men da var også dagen pr definisjon begynt! Fikk jo ikke natt- tillegg etter kl 06! :)

 

Var mest ment som en påminnelse om at nattevaktene ikke skal finne seg i en masse oppgaver på natt! Hadde en tillittsvalgt på natt som var veldig obs på sånt og sa tydelig i fra om noen mente vi feks kunne rydde journalskapet eller vaske medisinrommet i løpet av natten!

Det er natt for alle, også de som er på jobb!

 

Ja da er jeg med <_<

Sant det, utrolig hva nattevakter kan "pålegges" av forefallende arbeid. Et sted jeg jobbet før jeg ble sykepleier der skulle nattevakten vaske alle pasientdoene, vaske medisin rom og undersøkelserom, vaske utstyr osv...

Men det eneste ekstraardeid nattevakten hadde der jeg jobbet som sykepleier var å ta narkotikaoppgjøret, og det var jo greit nok.

 

Litt på siden, men det har alltid irritert meg at vi ikke fikk natt tillegg etter kl.06. Synes det er dårlig gjort. Dette var den mest slitsomme delen av nattevakten synes jeg, da skulle alt skje og min trøtte kropp hang ikke helt med...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy