Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noro-virus


Litago

Recommended Posts

Natt til mandag begynte det... en pasient fikk akutt magesyke, og det kom begge veier på henne.

Fra kl 2 var hun på toalettet 1-2 ganger i timen, og det bare rant og rant.

 

Da jeg kom på jobb kvleden etter (natt til tirsdag), fikk vi rapport om at det var to andre som hadde hatt diare (dette ordet misbrukes! De hadde hatt løs avføring, men ikke diare!). Etter at vi begynte, var det en som kastet opp en gang, men sa at han ellers var fin i magen, og på morgene var det en med bleia full av løs avføring.

Hun som begynte natta før, var fortsatt dårlig, og vi hadde henne på toalettet 4-5 ganger.

 

I dag ble jeg ringt fra jobb og spurt om jeg kunne jobbe en ekstravakt, for hjelpepleieren jeg jobbet med siste natta var nede for telling med diare.

Kunne dessverre ikke si ja, for jeg er selv nede for telling av samme grunn.

Fikk også sms av hjelpepleieren jeg jobbet med natt til mandag, hun lå med magekramper og oppkast...

 

For ikke lenge siden var et annet sykehjem i kommunen i karantene oga Norovirus...

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4051518.ece

 

Og nå er det visst min tur.

Jeg har fått beskjed om at jeg uønsket på jobb (uansett årsak!) i 48 timer etter at jeg er symptomfri...

 

Herlig!!

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg og alle de på jobben din, ingenting er verre enn omgangsyke!

Vi får håpe at du klarer å la være å smitte familien din.

Hvilke tiltak har dere satt igang på sykehjemmet for å begrense/stoppe videre spredning?

Kan egentlig ikke forestille meg et verre sted å få dette viruset, enn på et sykehjem med såpass mange pleietrengende og uklare pasienter.

Hvis du går inn på smittskyddsinstituttet sine sider så følger de utviklingen av antall meldte norovirustilfeller med ukentlige rapporter. Der ser det ut til at det blir en heftig sesong i år <_<

Du kan se kurven her: http://www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/veckorapporter/norovirusrapporter/sasongen-2009/

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde meg tjuv siste natta jg jobba, og tok med meg en litersflaske med 70% overflatedesinfeksjonsspirt. Bare så synd Noroviruset ikke lar seg knekke av sprit eller klor. Eneste som er effektiv er vel virkon.

Men jeg har nå likevel sprita doene her hjemme etter meg, og holder meg unna ungene så mye jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg og alle de på jobben din, ingenting er verre enn omgangsyke!

Vi får håpe at du klarer å la være å smitte familien din.

Hvilke tiltak har dere satt igang på sykehjemmet for å begrense/stoppe videre spredning?

Kan egentlig ikke forestille meg et verre sted å få dette viruset, enn på et sykehjem med såpass mange pleietrengende og uklare pasienter.

Hvis du går inn på smittskyddsinstituttet sine sider så følger de utviklingen av antall meldte norovirustilfeller med ukentlige rapporter. Der ser det ut til at det blir en heftig sesong i år <_<

Du kan se kurven her: http://www.smittskyddsinstitutet.se/publik...t-vecka-2-2009/

 

Pasientene som allerede er smittet, holdes på rommene sine.

Avdelingen er delt inn i 2 team, og 8 av 10 oasienter på ene time er smittet, De to andre hae barrikadert seg inne på sine egne rom, og nekter å komme ut.

 

Ellers er det jo smittregimer med smittefrakker, hanske, munnbind, fottrekk osv...

 

Jeg håper jaggu alle pasientene er friske til jeg skal på jobb igjen over helga.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde meg tjuv siste natta jg jobba, og tok med meg en litersflaske med 70% overflatedesinfeksjonsspirt. Bare så synd Noroviruset ikke lar seg knekke av sprit eller klor. Eneste som er effektiv er vel virkon.

Men jeg har nå likevel sprita doene her hjemme etter meg, og holder meg unna ungene så mye jeg kan.

 

Klor virker det <_< Men spriten er jo dessverre mer tvilsom...

Link to comment
Share on other sites

Pasientene som allerede er smittet, holdes på rommene sine.

Avdelingen er delt inn i 2 team, og 8 av 10 oasienter på ene time er smittet, De to andre hae barrikadert seg inne på sine egne rom, og nekter å komme ut.

 

Ellers er det jo smittregimer med smittefrakker, hanske, munnbind, fottrekk osv...

 

Jeg håper jaggu alle pasientene er friske til jeg skal på jobb igjen over helga.

 

Oi, hele avdelingen er nede...

Hehe.. dere følger rett og slett statistikken, for 20% er jo genetisk disponert slik at de ikke får norovirus.

Hva gjør dere med besøk av pårørende, har dere stoppet det?

Link to comment
Share on other sites

Oi, hele avdelingen er nede...

Hehe.. dere følger rett og slett statistikken, for 20% er jo genetisk disponert slik at de ikke får norovirus.

Hva gjør dere med besøk av pårørende, har dere stoppet det?

 

Etter hva jeg har hørt, så er det ikke noe karantene med tanke på pårørende.

Hadde vært flere pårørende på besøk i går hvertfall.

Men hvis vi ikke blir kvitt dette ganske fort, så må jo sikkert slike tiltak settes i gang.

vi har jo en "fordel" i og med at et av de andre sykehjemmene i kommunen (kommunen har 3 sykehjem) allerede har vært igjennom en slik prosedyre, så vi (ledelsen) har jo kort vei til å innhente kompetanse.

 

Angående klor, så mener jeg at jeg leste at Noro-virus er ganske motstandsdyktig mot det også.

At det eneste som har sikker virkning er VirKon.

 

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=27536 :

Viruset er ekstremt infeksiøst - om du smittes, er det høy sannsynlighet for at du blir syk. Viruset er også svært motstandsdyktig (resistent) mot inaktivering ved frysing, oppvarming til 60ºC, rengjøring med klor og alkohol samt vanlige rengjøringsmidler.

 

Jeg for min del er frisk igjen, varte vel ikke mer enn 8-9 timer. Men har igjen ett døgn før jeg kan erklære meg smittefri da, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt, så er det ikke noe karantene med tanke på pårørende.

Hadde vært flere pårørende på besøk i går hvertfall.

Men hvis vi ikke blir kvitt dette ganske fort, så må jo sikkert slike tiltak settes i gang.

vi har jo en "fordel" i og med at et av de andre sykehjemmene i kommunen (kommunen har 3 sykehjem) allerede har vært igjennom en slik prosedyre, så vi (ledelsen) har jo kort vei til å innhente kompetanse.

 

Angående klor, så mener jeg at jeg leste at Noro-virus er ganske motstandsdyktig mot det også.

At det eneste som har sikker virkning er VirKon.

 

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=27536 :

Viruset er ekstremt infeksiøst - om du smittes, er det høy sannsynlighet for at du blir syk. Viruset er også svært motstandsdyktig (resistent) mot inaktivering ved frysing, oppvarming til 60ºC, rengjøring med klor og alkohol samt vanlige rengjøringsmidler.

 

Jeg for min del er frisk igjen, varte vel ikke mer enn 8-9 timer. Men har igjen ett døgn før jeg kan erklære meg smittefri da, hehe.

 

 

Det var rart. Er det blitt mer motstandsdyktig eller mener de at det tåler klor bedre enn mange andre virus. For det var en kjent sak at når man desinfiserer med klor ved norovirusutbrudd så krever det en sterkere konsentrasjon og lenger virketid enn når man bruker det ved andre typer virus og bakterier.

Jeg mener bestemt at jeg leste for et par år siden på folkehelseinstituttets sine sider at man skulle vaske toaletter i barnehager med klor ved norovirusutbrudd.

Nå søkte jeg igjen, og nå stod det kun at man skulle bruke desinfeksjonsmiddel :blink:

 

Men her fant jeg noe!

 

Jeg siterer fra

Smittevernkonferanse

for Buskerud og Telemark

11. november 208

 

 

Norovirus

 

Overlevelse utenfor kroppen:

Minst 12 dager

Tåler frysing

Kan overleve 60 o C

 

Desinfeksjon:

 

Påvirkes lite av alkoholer

Håndvask i stedet for hånddesinfeksjon

Klor

Oksydative midler (Virkon, Perasafe)

 

 

Her stod det jo også at det kan overleve 60 grader. Det er også hva jeg har lest tidligere, at man anbefaller kok av tilsølte tekstiler.

 

 

Til slutt, så bra at du føler deg fin igjen Litago, at det hele gikk så fort over :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært på jobb siden jeg gikk av på tirsdags morgen, så jeg vet ikke helt hvordan det er nå.

Men skal på jobb i morgen kveld, så kan oppdatere når jeg vet mer :rolleyes:

Vet at en del av personalet har vært syke hvertfall, senest nå i helga, men også noen som har kommet seg helskinnet gjennom det :blink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet hjem fra jobb i natt :rolleyes:

 

Det har heldigvis roet seg, og det er bare 1 pasient som fortsatt har diare.

 

Avføringsprøver som ble tatt i forrige uke, viser forresten ingen funn av Noro-viruset, så kanskje det er en annen form for omgangssyke?

Smittsomt har det hvertfall vært!

 

Resten av familien min har sluppet unna *banker hardt i bordet*. Takk som spør :blink:

Link to comment
Share on other sites

I natt var det to som spydde, som vi egentlig trodde var ferdig med det.

Hun ene ble kvalm, og kastet opp et par ganger, hun hadde diare i forrige uke, men ikke noe oppkast da.

 

Han andre hadde kastet opp masse på søndagen, men har vel så vidt jeg vet vært ok (slapp og dehydrert, men bedre) dagene etter. Men i morges kom det begge veier igjen.

 

Er LITT lei av jobben min for tida, haha!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanlig klor (Klorin ) man skal bruke ved desinfisering ved Norovirusutbrudd.

Man skal bruke Kloramin 5 % eller Virkon 1 % .

 

"Ved flekkdesinfeksjon benyttes desinfeksjonsmiddel som inneholder virkestoffene kaliumpersulfat og sulfaminsyre (f. eks. 1% Virkon) eller 5% kloramin. Det er viktig å overholde brukskonsentrasjon, virketid og holdbarhet for desinfeksjonsmidlet. " Fra folkehelseinstituttets informasjon.

 

Kloramin kjøpes på apotek.

Link to comment
Share on other sites

I natt var det to som spydde, som vi egentlig trodde var ferdig med det.

Hun ene ble kvalm, og kastet opp et par ganger, hun hadde diare i forrige uke, men ikke noe oppkast da.

 

Han andre hadde kastet opp masse på søndagen, men har vel så vidt jeg vet vært ok (slapp og dehydrert, men bedre) dagene etter. Men i morges kom det begge veier igjen.

 

Er LITT lei av jobben min for tida, haha!

 

Nei men huff da!!!

Dette er slitsomt. Dessverre har jeg samme erfaring med familien. En gang ble sønnen min syk, en uke etter ble han syk igjen. Da han ble frisk ble resten av familen syk. Da klarte han å bli syk igjen. Med andre ord han gikk ned for full telling 3 ganger i løpet av tre uker. Broren min, svigerinnen min og niesen min har også erfart å bli syk to ganger rett etter hverandre. Har lest at dette er et velkjent fenomen ved norovirus. Leste om en sykepleier som gikk ned tre ganger etterhverandre når de hadde et utbrudd av norovirus på avdelingen der hun jobbet!!!

Håper dere snart blir kvitt det på jobben din...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanlig klor (Klorin ) man skal bruke ved desinfisering ved Norovirusutbrudd.

Man skal bruke Kloramin 5 % eller Virkon 1 % .

 

"Ved flekkdesinfeksjon benyttes desinfeksjonsmiddel som inneholder virkestoffene kaliumpersulfat og sulfaminsyre (f. eks. 1% Virkon) eller 5% kloramin. Det er viktig å overholde brukskonsentrasjon, virketid og holdbarhet for desinfeksjonsmidlet. " Fra folkehelseinstituttets informasjon.

 

Kloramin kjøpes på apotek.

 

Nå har jeg søkt masse... puh.

Jeg er så sikker på at jeg har lest at Klorin også kan brukes for å inaktivere norovirus. Men de fleste steder står det Virkon eller Kloramin. Det er nok mest effektivt og mest hensiktmessig å bruke i institusjon.

 

Men dette må da være klorin, eller har jeg misforstått helt:

 

Contaminated equipment and surfaces can be disinfected using a solution of standard chlorine bleach

mixed with water (1:10 dilution) that is changed every 24 hours. Many commercial disinfectant

solutions are not active against norovirus..

http://cdc.gov/ncidod/dvrd/revb/gastro/nor...s-factsheet.htm

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg søkt masse... puh.

Jeg er så sikker på at jeg har lest at Klorin også kan brukes for å inaktivere norovirus. Men de fleste steder står det Virkon eller Kloramin. Det er nok mest effektivt og mest hensiktmessig å bruke i institusjon.

 

Men dette må da være klorin, eller har jeg misforstått helst:

]

 

Jeg skal ikke være bastant her nå, men på skolen (hvor jeg håper de har den siste oppdaterte informasjonen til enhver tid) har jeg lært at Klorin ikke kan brukes til desinfeksjon for noen ting? Så jeg vil tro at det ikke er vanlig husholdningsklorin som tar det iallefall :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte like så godt Folkehelseinstituttet og spurte. Synes det er greit at vi vet hva som virker og ikke :P

Der kunne de fortelle at vanlig husoldningsklorin virker. Dette er blitt testet ut i laboratorier, men konsentrasjonene må være minimum 1 del klorin blandet ut med 50 deler vann.

Og for de som heller vil bruke Virkon, så kan dette bestilles fra apoteket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte like så godt Folkehelseinstituttet og spurte. Synes det er greit at vi vet hva som virker og ikke ;)

Der kunne de fortelle at vanlig husoldningsklorin virker. Dette er blitt testet ut i laboratorier, men konsentrasjonene må være minimum 1 del klorin blandet ut med 50 deler vann.

Og for de som heller vil bruke Virkon, så kan dette bestilles fra apoteket.

 

Så kjekt å vite. Da skal jeg ta med meg denne informasjonen videre til mine veiledere på skolen! :P Så man får inaktivert noro-viruset ved å vaske toalettene med uutblandet klorin f.eks? VELDIG fin kunnskap å ha om man skulle være så uheldig å få det med seg hjem!! :D

Link to comment
Share on other sites

Så kjekt å vite. Da skal jeg ta med meg denne informasjonen videre til mine veiledere på skolen! :P Så man får inaktivert noro-viruset ved å vaske toalettene med uutblandet klorin f.eks? VELDIG fin kunnskap å ha om man skulle være så uheldig å få det med seg hjem!! ;)

Ja du kan også blande klorinen i vann( bare du ikke bruker for tynn løsning),ellers blir det veldig sterkt å jobbe med. Jeg glemte å spørre om virketiden, men 1 time er nok helt sikkert mer enn nok. Og så må du nok vaske hele badet, ikke bare toalettet p.g.a. disse aerosolene som dannes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte like så godt Folkehelseinstituttet og spurte. Synes det er greit at vi vet hva som virker og ikke ;)

Der kunne de fortelle at vanlig husoldningsklorin virker. Dette er blitt testet ut i laboratorier, men konsentrasjonene må være minimum 1 del klorin blandet ut med 50 deler vann.

Og for de som heller vil bruke Virkon, så kan dette bestilles fra apoteket.

 

Så bra at du gjorde det.

Det må vel være riktig dersom de sier det,..................Må vel bli ca 1 dl til 5 liter(50 dl) vann det da...

 

 

Så når pasienthåndboka sier at "Viruset er også svært motstandsdyktig (resistent) mot inaktivering ved frysing, oppvarming til 60ºC, rengjøring med klor og alkohol samt vanlige rengjøringsmidler.", så stemmer det ikke helt,da....

 

 

"Contaminated equipment and surfaces can be disinfected using a solution of standard chlorine bleach

mixed with water (1:10 dilution) that is changed every 24 hours. Many commercial disinfectant

solutions are not active against norovirus.. "

 

Jeg leste et annet sted at det var viktig å være obs på at det engelske ordet chlorine IKKE er det samme som vårt Klorin, men at det henviser til gassen klor. men chlorin bleach = Klorin ?

 

Kjemi er ikke min sterke side. Prøvde å forstå de ulike kjemiske formlene ,men måtte gi tapt............. :P

 

Men da velger jeg å stole på Folkehelseinstituttet. :D

Link to comment
Share on other sites

Så bra at du gjorde det.

Det må vel være riktig dersom de sier det,..................Må vel bli ca 1 dl til 5 liter(50 dl) vann det da...

 

 

Så når pasienthåndboka sier at "Viruset er også svært motstandsdyktig (resistent) mot inaktivering ved frysing, oppvarming til 60ºC, rengjøring med klor og alkohol samt vanlige rengjøringsmidler.", så stemmer det ikke helt,da....

 

 

Men da velger jeg å stole på Folkehelseinstituttet. :P

 

 

Jeg tror pasienthåndboka må mene at norovirus er mindre følsomt overfor klor enn mange andre virus. Det krever en høyere konsentrasjon for å inaktivere det. Så hvis man bruker standard klorblanding som tar andre virus, så vil ikke det være godt nok når det gjelder norovirus..

Link to comment
Share on other sites

I natt var det to som spydde, som vi egentlig trodde var ferdig med det.

Hun ene ble kvalm, og kastet opp et par ganger, hun hadde diare i forrige uke, men ikke noe oppkast da.

 

Han andre hadde kastet opp masse på søndagen, men har vel så vidt jeg vet vært ok (slapp og dehydrert, men bedre) dagene etter. Men i morges kom det begge veier igjen.

 

Er LITT lei av jobben min for tida, haha!

 

 

Hvordan går det hos dere nå?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy