Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips til bacheloroppgave


NurseX

Recommended Posts

hei!

Jeg sliter med å finne tema og problemstilling til bacheloroppgaven min. :rolleyes:

Har lyst å skrive om barn.

Noe mer ut ifra det, klarer jeg ikke å finne ut.

Har mange tanker, men er ikke noe jeg "bare" brenner for, og må finne ut mer av.

 

Er det noen som vil dele tema og evt problemstilling som de har vært bort i eller skive om selv? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :rolleyes:

Det er mye du kan skrive om her. Vil du ta utgangspunkt i en spesiell diagnose eller noe mer generelt.

Hva med smertelindring av barn, informasjon, ivareta foreldre, ernæring, skape et trygt miljø. Eller du kan se på dette med hjemmesykehus for barn, hvordan det fungerer.

Eller jeg jobber med mange barnefamilier, med barn fra 6 måneder til 3 år. Disse barna er mer eller mindre konstant syke etter barnehagestart. En frustrerende situasjon for barn og foreldre. Her er det mye å ta tak i. Alt fra hvordan drive smitteforebyggibg i barnehage til hvordan barnet på virkes av mye sykdom. Dette er et viktig felt, særlig nå som så mange ettåringer er begynt i barnehage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst å skrive om barn og overvekt, tror jeg. Er jo i fleng av dem, og det blir bare flere.

MEN, klarer ikke å finne på noe interessant problemstilling.

Er det noen som klarer å vri hodet sitt(noe som jeg ikke klarer) å kommemed noen forslag til problemstilling? :blink:

 

takker SÅ MYE for alle forslag :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst å skrive om barn og overvekt, tror jeg. Er jo i fleng av dem, og det blir bare flere.

MEN, klarer ikke å finne på noe interessant problemstilling.

Er det noen som klarer å vri hodet sitt(noe som jeg ikke klarer) å kommemed noen forslag til problemstilling? :D

 

takker SÅ MYE for alle forslag :P

 

Tja, ikke så enkelt, det hadde vært enklere om du gikk på helsesøsterskolen ;)

Har du vært inne på folkehelseinstituttets sine sider? Der skriver de mye om barn og overvekt, kanskje du får noe tips der? http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...686:1:0:0:::0:0

Link to comment
Share on other sites

Eksempel:

- Hvordan kan sykepleier bidra til å begrense videre utvikling av overvekt hos barn med overvektsproblematikk?

- Hvordan kan sykepleier bidra til å skape trygghet ved første møte med et barn?

- Hvordan kan bruk av humor og lek hjelpe kreftsyke barn til å mestre sykdommen?

- Hvordan kan sykepleieren motivere en tenåring til å mestre sin sykdom kronisk diabetes 1?

- Hvordan kan sykepleieren undervise og veilede barn til å mestre hverdagen når barnet har nyoppdaget diabetes mellitus type 1?

- Hvordan kan sykepleieren ved hjelp av undervisning og veiledning hjelpe barn med astma slik at de kan mestre hverdagen?

- Overvektige barn på vei mot det metabolske syndrom, sykepleierens veiledende funksjon i forebygging og behandling.

 

(Har ikke funnet på dem selv, er oppgaver som tidligere har vært skrevet... Vi fikk en liste fra skolen med slike eksempel, så jeg bare plukket ut noen som hadde med barn å gjøre)

 

Hva med å skrive om barn som pårørende?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei! Jeg går siste året på sykepleierutdanningen og skal levere inn skisse for bachelor-oppgaven i desember.. Synes bare det er fint å tenke litt i god tid :-) Jeg tenker å skrive om MS eller ALS, men vet ikke hvordan jeg skal formulere dette. Er det noen som har gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg går siste året på sykepleierutdanningen og skal levere inn skisse for bachelor-oppgaven i desember.. Synes bare det er fint å tenke litt i god tid :-) Jeg tenker å skrive om MS eller ALS, men vet ikke hvordan jeg skal formulere dette. Er det noen som har gode forslag?

Hva har du tenkt å fokusere på når det gjelder disse sykdommene? Ernæring? Eliminasjon? Ung vs gammel? Språk? Smerter? Fysiske/psykiske forandringer? Fatigue? Samliv/familieliv?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg går siste året på sykepleierutdanningen og skal levere inn skisse for bachelor-oppgaven i desember.. Synes bare det er fint å tenke litt i god tid :-) Jeg tenker å skrive om MS eller ALS, men vet ikke hvordan jeg skal formulere dette. Er det noen som har gode forslag? Evt forslag til andre temaer? :-) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hva har du tenkt å fokusere på når det gjelder disse sykdommene? Ernæring? Eliminasjon? Ung vs gammel? Språk? Smerter? Fysiske/psykiske forandringer? Fatigue? Samliv/familieliv?

 

Er egentlig veldig usikker på hva jeg vil fokusere på.. kanskje det å ha en meningsfull hverdag på tross av sykdommen? Hva synes du høres mest interessant ut ift disse sykdommene? Tusen takk for svar :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig veldig usikker på hva jeg vil fokusere på.. kanskje det å ha en meningsfull hverdag på tross av sykdommen? Hva synes du høres mest interessant ut ift disse sykdommene? Tusen takk for svar :rolleyes:

Tror det kan bli vanskelig å skrive om "en meningsfull hverdag". Hvordan skal man definere og måle noe sånt? Det er jo høyst subjektivt. Men hvis du justerer litt (f.eks. å mestre daglige gjøremål (som jo vil gi en meningsfull hverdag for de fleste)) og relaterer det til noe av jeg har nevnt, f.eks. smerter/spastisitet (tenke først og fremst på MS da), fysiske og psykisk utfordringer eller det å være ung når man får diagnosen så tror jeg det kan være litt lettere

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy