Jump to content
Sykepleiediskusjon

Rar lukt av rap


Lil@

Recommended Posts

OddlE: Jeg tror det er lite gunstig å spise yoghurt! Hvertfall vanlig yoghurt. Melkeprodukter bør man styre unna den første tida etter en sånn sjau, da det er hardt for magen.

Måtte i så fall være Biola, da det regulerer magen mer pga melkesyrebakteriene der, men da ville jeg heller satset på melkesyrebakterier i kapselform tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Gjest

Heisann!

Har også hatt flere tilfeller av det her, og prøvde å søke på nettet for to år siden, men da var det ingenting der. Nå fant jeg denne tråden, og jeg håper noen finner ut av noe. For dette er skikkelig ekkelt og ubehagelig, og har gitt meg noen av de verste diaré-rundene jeg har opplevd noen gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Alessa

Jeg har vært veldig plaget med disse symptomene, spesielt det siste året, på slutten kom de hver gang jeg jeg spiste noe, så sluttet jeg å spise til det ble borte, tok et par dager.... da kunnne jeg spise igjen, men så fort jeg gjorde det så begynte det på igjen. Kunne ikke dra på jobben en gang. Har vært til utredning for mageprobleme mine så mange ganger at jeg aner ikke antallet lenger, men har blitt testet i huet og ræva (for å si det sånn) uten at legene har funnet noe galt.

Men, for 3 uker siden begynte jeg etter tips fra ei venninne å begynne å ta en teskje natron blandet ut i vann morgen og kveld fordi jeg var også plaget av halsbrann, skal si det hjalp på halsbrannen :)

Men som en bonus ble jeg også kvitt eggerapene, de forsvant på dagen og jeg har hatt de ca 2 ganger i uken de siste månedene... kanskje verdt å prøve for de av dere som sliter med dette på jevnlig basis. Det funket for meg iallfall :)

 

Hilsen lykkelig jente.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært veldig plaget med disse symptomene, spesielt det siste året, på slutten kom de hver gang jeg jeg spiste noe, så sluttet jeg å spise til det ble borte, tok et par dager.... da kunnne jeg spise igjen, men så fort jeg gjorde det så begynte det på igjen. Kunne ikke dra på jobben en gang. Har vært til utredning for mageprobleme mine så mange ganger at jeg aner ikke antallet lenger, men har blitt testet i huet og ræva (for å si det sånn) uten at legene har funnet noe galt.

Men, for 3 uker siden begynte jeg etter tips fra ei venninne å begynne å ta en teskje natron blandet ut i vann morgen og kveld fordi jeg var også plaget av halsbrann, skal si det hjalp på halsbrannen :)

Men som en bonus ble jeg også kvitt eggerapene, de forsvant på dagen og jeg har hatt de ca 2 ganger i uken de siste månedene... kanskje verdt å prøve for de av dere som sliter med dette på jevnlig basis. Det funket for meg iallfall :)

 

Hilsen lykkelig jente.

 

 

Takk for tips :) Så flott at du fant noe som hjalp. Når natron hjelper så kan det jo også tenkes at Nycosalt og Samarin hjelper.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei, eg og sliter med dette problemet.. er ikkje sykepleier.. men søkte på nettet etter svar og fant dette forumet..

 

eg ligg rett ut på sofaen no og lukta på desse ekle rapane... eg blir snart gal!!! De er motbydelig lukt av dette her.. mine 2 sønner på 2 og 4 år har hatt spysyka for 3 og 5 dager sida, men ikkje sann som de her..

 

eg har hatt dette her 2 ganger tislgere og de har endt opp med spy og diare ja.. men trur ikkje de e den vanlige omgangssyka..

håper virkelig noken finne ut ka dette her kjem av! Eg har ikkje vert til legen med de da. men har alsri tenkt at de har vert nødvendig liksom...

 

så lenge eg ligge flatt så kjem de ikkje noke da.. nyte den ltt, men kjem masse når eg reiser meg... føler meg som en ballong!!

 

har prøvd å gå på do for å sjå om de hjalp, las lenger oppe at de hadde hjelpt for noken.. men ikkje for meg.. vertfall ikkje enda... gikk heim fra jobb i dag, orka ikkje å gå der lenger... spørs om eg kan gå på jobb i morga...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest DrDoctor97

Heisann. Søkte rundt på google og fant denne tråden. Jeg har akkurat det samme problemet som mange beskriver her. Jeg hadde dette i barndommen, men har også hatt det i voksen alder og flere ganger i året de sisste 6 årene. Jeg føler at hver gang jeg spiser hardkokte egg så kan dette skje. Kommer litt ann på hvor mange jeg spiser osv, men føler selv at det er den matvaren hvor det hyppigst forekommer. Nå leser jeg også at egg-allergi er noe som barn har og noe man vokser av seg med tiden. Lurer litt på om det kan være egg allergi. Rapen lukter råttent egg, og det er så ille at jeg blåser ut så hardt jeg kan hver gang jeg raper, ellers blir jeg kvalm. Det ender opp med at jeg kaster opp til det ikke er noe mer å kaste opp, så skal resten ut via bakveien i form av diare. Dersom jeg spiser kaster jeg opp mer. Var innlagt på sykehus for noen uker siden av samme grunn. Trodde da jeg var obstipert og resulterte i kraftig dehydrering. Det som faktisk var tilfellet var at jeg hadde spist mat som ikke burde spises og at jeg mest sannsynlig hadde fått bakterier i meg fra denne kyllingen.

 

Har i dag vært skikkelig dårlig etter at jeg spiste en salat med mye hardkokte egg i. Vanskelig å være borte fra jobb fordi jeg kaster opp så ofte. Folk har jo ikke omgangsyken mange ganger i året. =( Veldig intrissert i å høre hva dere andre har kommet fram til..

Link to comment
Share on other sites

Guest Valerica

Jeg husker jeg hadde det selv for 4 år siden når sønnen min var helt fersk.. gikk liksom å rapet i ett enda renn og med lukt av råttent egg omtrent.. det brøt så ut til oppkast og diare, å varte i lange tider.

 

Nå stinker det av sønnen min på 6, og nysgjerrig som jeg er lurer jeg på om noen her VET hva det er ?

Det er vel sannsynligvis en sånn mage infeksjon, men har den noe navn?

 

Vi hadde Noro viruset her i kommunene for få mnd siden, men den fungerer ikke på samme viset antar jeg..

 

Hei,

 

For aa unngaa en usikker diagnose du maa henvende hos lege for undersoekelse og bloedproever.

 

Disse symtommene kan ha flere aarsaker for eksempel: Helikobakterpylori som er en bakterie som infiserer slimhinnen i magesekken baade hos vokser og hos barn.Kan vaere en parasit som gir infeksjon i magesekken og tynntarm for eksempel; giardia og cryptosporidium .

 

Det er behov for en undersoekelse med en rekke proever baade av blod og faeces for en riktig diagnose og behandling ogsaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Valerica

Hei,

 

For aa unngaa en usikker diagnose du maa henvende hos lege for undersoekelse og bloedproever.

 

Disse symtommene kan ha flere aarsaker for eksempel: Helikobakterpylori som er en bakterie som infiserer slimhinnen i magesekken baade hos vokser og hos barn.Kan vaere en parasit som gir infeksjon i magesekken og tynntarm for eksempel; giardia og cryptosporidium .

 

Det er behov for en undersoekelse med en rekke proever baade av blod og faeces for en riktig diagnose og behandling ogsaa.

 

Tydelig dette skjedd i 2009 kanskje til naa hele situasjon ble forklarte.

 

His du har ikke tatt en riktig diagnose og en rigtig behandling ogsaa,disse problemene kan kommer opp igjen .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest anonym 100

Fins det altså flere som har denne forferdelige sykdommen!? Trodde det bare var meg og min familie.

Det hele startet for 6 år siden da jeg var på en jentetur. Våknet på søndagen og følte meg uggen, trodde først det var vanlig fyllemage. Men så kom disse grusomme rapene, fryktelig oppblåst og etter noen timer diare og voldsom oppkast. Det jeg kaster opp lukter grusomt, det er akkurat som maten ikke er sikkelig fordøyd det er tjukt og vemmelig. Avføringen lukter også grusomt.

Jeg har tatt masse blodprøver, vært til gastroscopi og til og med tatt galleblæra for de trodde det var gallestein anfall og jeg hadde gallestein. Men gallestein er det jo mange som har uten at de har plager med det. Så kort tid etter operasjonen fikk jeg tilbake anfallene mine, kan tro jeg var fortvilet:-)

Jeg får det kun i helgene, reiser jeg på weekend tur kan du banne på at jeg får det. Noen ganger kan jeg gå uten anfall i nesten 1 år og tror jeg er kvitt det. Så plutselig kommer det 1 gang pr måned igjen. Jeg kan begynne med små raper om morgen og klarer meg bra. Så utover kvelden blir rapene sterkere og sterkere og så kommer diaren eller oppkast eller begge 2 samtidig. Magen står som en ballong. Jeg kan få så grusomme magesmerter og noen ganger kan de være like ille som rier ved fødsel

 

Det rare er at mannen min også er plaget av dette. En periode på 4 mnd hadde han det hver eneste helg, kun i helgen. Han er også utredet uten at de har funnet noe. Han har ikke hatt det på over 1 år nå.

 

Det aller verste er at sønnen min også på 7 år har startet med dette. Har googlet litt og funnet ut at Gardia Lambila kan gi disse symptomene. Skal ta det opp med legen min.

Link to comment
Share on other sites

Guest DrDoctor97

Jeg skal til rektoskopi nå for å sjekke om det er noe i veien i tykktarmen. Dette er 4 gangen jeg er syk nå i løpet av 1.5 måneder. Vi lurer også på om det kan være noe med vannet vårt, så skal få det sjekket. Er så lei av dette nå, det sliter på psyken å stadig være redd for å bli syk. =(

Link to comment
Share on other sites

Guest DrDoctor97

Jeg søkte på nettet etter den parasitten du nevner og fant dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Giardia_lamblia

 

"Giardia lamblia er en flagellert protozoo som hos mennesker kan infisere mage-tarm kanalen. Infeksjon fører til giardiase, en type gastroenteritt med symptomer som diaré, oppkast, rap med smak av råtne egg og magekramper. Giardia smitter fra avføring til munn, og kan overleve lenge i vann i sin cysteform."

 

 

Kunne ikke ha beskrevet symptomene mer nøyaktig selv!!!! Jeg aner håp!!!! =))

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte på nettet etter den parasitten du nevner og fant dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Giardia_lamblia

 

"Giardia lamblia er en flagellert protozoo som hos mennesker kan infisere mage-tarm kanalen. Infeksjon fører til giardiase, en type gastroenteritt med symptomer som diaré, oppkast, rap med smak av råtne egg og magekramper. Giardia smitter fra avføring til munn, og kan overleve lenge i vann i sin cysteform."

 

 

Kunne ikke ha beskrevet symptomene mer nøyaktig selv!!!! Jeg aner håp!!!! =))

 

 

Fått dette her eg au.. fyrste gong for ca ein mnd sidan.. rapoppstøt som luktar sø ille at eg må spy.. diare følger også.. grusomt for meg og menneska som lever med meg.. trudde den gardia var mest vanleg i utlandet, dessutan syns eg d er rart at ingen andre i husholdningen slit med dette..

skal til doktor imorgo,men lovar ikkje bra sidan ingen andre her har funne ein kur...:(

Link to comment
Share on other sites

Fått dette her eg au.. fyrste gong for ca ein mnd sidan.. rapoppstøt som luktar sø ille at eg må spy.. diare følger også.. grusomt for meg og menneska som lever med meg.. trudde den gardia var mest vanleg i utlandet, dessutan syns eg d er rart at ingen andre i husholdningen slit med dette..

skal til doktor imorgo,men lovar ikkje bra sidan ingen andre her har funne ein kur...:(

 

Har kanskje endel av dere som plages med dette vært i utlandet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest DrDoctor97

Har vært "kronisk" syk siden midten av desember. Har tatt alle slags prøver og undersøkelser, skal nå til ultralyd og colonscopi, etter de undersøkelsene aner jeg ikke hva mer som kan gjøres, de finner ingen ting uvanlig..... Helt forferdelig dette her.

Link to comment
Share on other sites

Har vært "kronisk" syk siden midten av desember. Har tatt alle slags prøver og undersøkelser, skal nå til ultralyd og colonscopi, etter de undersøkelsene aner jeg ikke hva mer som kan gjøres, de finner ingen ting uvanlig..... Helt forferdelig dette her.

 

Huff.. så ille dette er. Ble du også testet for giardia? Håper de finner ut av hva dette skyldes snart. Du får holde oss oppdatert og lykke til med undersøkelsene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest DrDoctor97

Det virker faktisk som om det er en form for stengsel i tarmen, merker at symptomene kommer i forbindelse med store måltid, tror jeg da. En kuriositet bare, så på Roast av Tommas Gjertsen, der fortalte han om hvordan han hadde hatt disse symptomene over en helg som dommer i Norske Talenter. Synes det var litt artig, virker som om dette er noe som veldig mange plages med, i mer eller mindre grad. =D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Tante Pose

Fins det altså flere som har denne forferdelige sykdommen!? Trodde det bare var meg og min familie.

Det hele startet for 6 år siden da jeg var på en jentetur. Våknet på søndagen og følte meg uggen, trodde først det var vanlig fyllemage. Men så kom disse grusomme rapene, fryktelig oppblåst og etter noen timer diare og voldsom oppkast. Det jeg kaster opp lukter grusomt, det er akkurat som maten ikke er sikkelig fordøyd det er tjukt og vemmelig. Avføringen lukter også grusomt.

Jeg har tatt masse blodprøver, vært til gastroscopi og til og med tatt galleblæra for de trodde det var gallestein anfall og jeg hadde gallestein. Men gallestein er det jo mange som har uten at de har plager med det. Så kort tid etter operasjonen fikk jeg tilbake anfallene mine, kan tro jeg var fortvilet:-)

Jeg får det kun i helgene, reiser jeg på weekend tur kan du banne på at jeg får det. Noen ganger kan jeg gå uten anfall i nesten 1 år og tror jeg er kvitt det. Så plutselig kommer det 1 gang pr måned igjen. Jeg kan begynne med små raper om morgen og klarer meg bra. Så utover kvelden blir rapene sterkere og sterkere og så kommer diaren eller oppkast eller begge 2 samtidig. Magen står som en ballong. Jeg kan få så grusomme magesmerter og noen ganger kan de være like ille som rier ved fødsel

 

Det rare er at mannen min også er plaget av dette. En periode på 4 mnd hadde han det hver eneste helg, kun i helgen. Han er også utredet uten at de har funnet noe. Han har ikke hatt det på over 1 år nå.

 

Det aller verste er at sønnen min også på 7 år har startet med dette. Har googlet litt og funnet ut at Gardia Lambila kan gi disse symptomene. Skal ta det opp med legen min.

 

http://scandinavian.blogs.com/giardia/

 

Har hatt det samme i utlandet en gang. Lukten var særdeles ubehagelig. En biotekniker forklarte meg hvilken bakterie som muligens fremkalte denne infeksjonen. Jeg husker ikke navnte på bakterien dessverre. Det kan også like gjerne være en giardia-infeksjon. Små parasitter i drikkevannet. Særlig dere som blir syke oftest i helgene. (Lørdagsgrøt med saft (og vann fra springen) til?)

 

Uansett viktig med hygiene, både ved spisebordet og i senga....

 

TP

Link to comment
Share on other sites

http://scandinavian.blogs.com/giardia/

 

Har hatt det samme i utlandet en gang. Lukten var særdeles ubehagelig. En biotekniker forklarte meg hvilken bakterie som muligens fremkalte denne infeksjonen. Jeg husker ikke navnte på bakterien dessverre. Det kan også like gjerne være en giardia-infeksjon. Små parasitter i drikkevannet. Særlig dere som blir syke oftest i helgene. (Lørdagsgrøt med saft (og vann fra springen) til?)

 

Uansett viktig med hygiene, både ved spisebordet og i senga....

 

TP

Giardia har en inkubasjonstid på 5-25 dager. Vanligvis blir de fleste smittet i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Trinewg

Dette er helt merkelig!! Jeg trodde jeg var alene om dette! Legen min skjønner ikke hva jeg prater om... Hun sier bare at det er halsbrann!! Eee.. Nei det er det ikke! Jeg hadde også dette for første gang ca 13-14 års alderen.., men kan ikke huske at jeg var plaget med dette inntil for 4 år siden hvor jeg fikk barn nr 2... Jeg er litt overvektig, tenkte det kunne være derfor.., mitt sykdoms forløp er at jeg starter med rapingen på kveldstid.. Og i 5-6 tiden om morgnen, må jeg løpe til do å kaste opp. Enten bare seigt brunt slim, eller klumpete "avføring" Ugh... Kan se sånn ut. Etter et par timer med det starter diareen, og en sinnsyk magekrampe! Etter dette må jeg bare sove.. Jeg greier ikke gjøre noen ting. Sitter halveis oppreist i en stol og sover i flere timer.

Jeg har vært på ultralyd, gastroskopi, røntgen, og ct... Og frisk som en fisk!! :( mine annfall som jeg har begynt å kalle de kan være fra 2 ganger i uken til 1 gang i mnd... Hjeelp... Hva kan dette være?! Godt å høre at det finnes flere... Skulle bare ønske det var noe vi kunne gjøre med eller mot det...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Veronica

Ser at det er 2 år siden sist det ble skrevet noe her og at det skal vel bare flaks til for at noen leser dette...

 

Har hatt et år nå med råtten eggerap, diare, kvalme (oppkast noen ganger) osv. Legen tar det ikke alvorlig og sønnen min (nå ett og et halvt ) har vært plaget like lenge som meg..

 

Noen av dere som tok undersøkelser tilbake i 2009 som fikk svar på hva dette kan være?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Marianne

Hei. Jeg har disse symptomene for første gang nå. Har fått påvist Lekk Tarm for noen måneder siden og behandles for det. Tenker kanskje disse symptomene har noe med det å gjøre, skal til legen min igjen i januar, kan skrive her hvis han vet hva det kan være...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har disse symptomene for første gang nå. Har fått påvist Lekk Tarm for noen måneder siden og behandles for det. Tenker kanskje disse symptomene har noe med det å gjøre, skal til legen min igjen i januar, kan skrive her hvis han vet hva det kan være...

Så bra, håper dette hjelper. Flott om du holder oss oppdatert, sikkert mange som setter pris på det. Ser jo i denne tråden at endel er plaget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

MÅ hive meg på selv om jeg er hverken utdannet enda eller sykepleier...

 

Fikk dette selv for to tre uker siden. Da trodde jeg det var rier!

Per dags skrivedato er jeg på overtid med 41+6 og har nå i dag fått det igjen.

Begynner med svovel rap, og så diaré. Sist var det kraftig oppkast også! All maten var fullstendig ufordøyd.

 

Har hatt problemer med drikkevannet i området for ikke så lenge siden - men jeg er den ENESTE i familien som merker noe.

Jeg tåler ikke sukker, gjær eller melk og la om kostholdet (spiser raw food og supermat for det meste) for et halvt år siden. Gått på en rekke antibiotikakurer opp igjennom som trolig er roten til nedsatt immunforsvar - derfor kroppen i perioder tåler lite.

 

Tåler ellers sykdom som Ola Nordmann, men denne "omgangssyken" tærer på.

Det er natt til onsdag nå, og i morgen, torsdag, skal jeg igangsettes om ingenting skjer.

HÅPER så inderlig dette er noe som har oppstått pga graviditet (nedsatt immunforsvar) og litt uheldig virus infeksjon.

Blir det ikke bedre etter fødsel blir det en tur til legen!

 

Må innrømme det er litt fortvilende å lese alle de andre son skriver at de har vært plaget i årevis, det høres virkelig sårt og slitsomt ut... :(

 

I morgen skal sambo be om springvannssjekk. Får se om det har noe å si. Kanskje jeg er den eneste i familien som har vært uheldig.

 

Er det forresten nødvendig med behandling av dette viruset det har vært snakk om? Eller kan man vente til det går over av seg selv?

 

Frustrert snart nybakt mamma.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

MÅ hive meg på selv om jeg er hverken utdannet enda eller sykepleier...

 

Fikk dette selv for to tre uker siden. Da trodde jeg det var rier!

Per dags skrivedato er jeg på overtid med 41+6 og har nå i dag fått det igjen.

Begynner med svovel rap, og så diaré. Sist var det kraftig oppkast også! All maten var fullstendig ufordøyd.

 

Har hatt problemer med drikkevannet i området for ikke så lenge siden - men jeg er den ENESTE i familien som merker noe.

Jeg tåler ikke sukker, gjær eller melk og la om kostholdet (spiser raw food og supermat for det meste) for et halvt år siden. Gått på en rekke antibiotikakurer opp igjennom som trolig er roten til nedsatt immunforsvar - derfor kroppen i perioder tåler lite.

 

Tåler ellers sykdom som Ola Nordmann, men denne "omgangssyken" tærer på.

Det er natt til onsdag nå, og i morgen, torsdag, skal jeg igangsettes om ingenting skjer.

HÅPER så inderlig dette er noe som har oppstått pga graviditet (nedsatt immunforsvar) og litt uheldig virus infeksjon.

Blir det ikke bedre etter fødsel blir det en tur til legen!

 

Må innrømme det er litt fortvilende å lese alle de andre son skriver at de har vært plaget i årevis, det høres virkelig sårt og slitsomt ut... :(

 

I morgen skal sambo be om springvannssjekk. Får se om det har noe å si. Kanskje jeg er den eneste i familien som har vært uheldig.

 

Er det forresten nødvendig med behandling av dette viruset det har vært snakk om? Eller kan man vente til det går over av seg selv?

 

Frustrert snart nybakt mamma.

 

Ja nå er vel den lille født, gratulerer som nybakt mamma. Håper også disse symptomene har gitt seg. Lurt å ta en prøve av drikkevannet.

Endel omgangssyker skyldes virus, og det må bare gå sin gang. Men du tenkte kanskje på parasitten giardia, som gir blant annet råtten rap som symptom. http://www.lommelegen.no/322301/giardiasis-infeksjon-med-giardia-lamblia

Men det virker som om dette er et fenomen som skjer ved diverse magebesvær. Hvis det fortsetter ville jeg tatt en tur til legen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy