Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan smitter spolorm?


Cathrine

Recommended Posts

Lil@ skrev:

akkurat som jeg lurer på om spolorm er HVIT...eller om den er gjennomsiktet.. og på om den kan komme ut i do.. og om den da vil være levende, eller død.. alt hva man skal unders over..

Og hvorfor det står forskjellig på de forskjellige nettsidene... de fleste sier spolorm IKKE er smittsomt fra menneske til menneske fordi eggene MÅ ligge i jorden i 2-3 uker før de kan smitte... mens andre steder står det at man ta en del hensyn etterpå for å forhindre spredning til andre.. og da skjønner jeg ikke hva som er rett og blir bare mer nysgjerrig.

Mener fast bestemt å huske at det sto i mikrobiologiboken min at den IKKE kunne smitte fordi eggene kun kunne klekke i jorden eller lignende og derfor ikke kunne smitte fra person til person...

 

Mer skal jeg vel få å undre meg på i mndene fremover tenker jeg..

 

Ja det er mye å undres over :rolleyes:

Spolorm er hvit, og den kommer ut i do levende. Hvis du ikke har tatt medisin, for da er den vel død.

Den smitter ikke mellom mennesker. Du smittes av skitne hender eller uvasket salat og rotfrukter.

Heldigvis er det ikke så vanlig her i norden, men vi opplevde det en gang på jobben en pasienten som skulle på do, og der kom det en spolorm. Likeens hadde moren min dette som barn.

man hører jo ikke om så mange tilfeller, men det er kanskje slikt folk ikke snakker så mye om....

Link to comment
Share on other sites

Du skriver det smitter gjennom uvaskede hender... og da undres jeg, da må det i såfall være fra jord til annet menneske, eller egen munn siden eggene må ligge i jorden 2-3 uker før de kan smitte "nytt" menneske?

 

Usj, hele opplegget med orm er skikkelig ekkelt, og når vi hadde mikrobiologi leste jeg det jeg måtte og hoppet over resten fordi jeg syntes hele greia er ekkel... men så har vi hatt tilfelle av orm på jobb, og da har jeg blitt mer intressert faktisk.

 

Googlet spolorm, og da er jeg forundret over all feil informasjon som ligger rundt på nettet..

Men takk for svar Cathrine :rolleyes:

Vi har heldigvis aldri vært borte i det her hjemme, og det er jeg jammen glad for...pasienten på jobb hadde ikke jeg noe med å gjøre, jeg bare oppfattet via rapport at det var en med angrep som ble behandlet sånn og sånn.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver det smitter gjennom uvaskede hender... og da undres jeg, da må det i såfall være fra jord til annet menneske, eller egen munn siden eggene må ligge i jorden 2-3 uker før de kan smitte "nytt" menneske?

 

Usj, hele opplegget med orm er skikkelig ekkelt, og når vi hadde mikrobiologi leste jeg det jeg måtte og hoppet over resten fordi jeg syntes hele greia er ekkel... men så har vi hatt tilfelle av orm på jobb, og da har jeg blitt mer intressert faktisk.

 

Googlet spolorm, og da er jeg forundret over all feil informasjon som ligger rundt på nettet..

Men takk for svar Cathrine :rolleyes:

Vi har heldigvis aldri vært borte i det her hjemme, og det er jeg jammen glad for...pasienten på jobb hadde ikke jeg noe med å gjøre, jeg bare oppfattet via rapport at det var en med angrep som ble behandlet sånn og sånn.

 

Ja uvaskete hender, er nok hender som er tilgriset av jord.

HVis man vasker grønnsaker tror jeg det skal mye til å bli smittet her i Norge. Men på verdensbasis er dette et utbredt problem.

Vi lærte på sykepleierhøyskolen at å spise uvaskete gulerøtter var et typis eksempel på hvordan man kunne bli smittet. Da jeg så at de serverte uvaskete gulerøtter til barna i skolefruktordningen, takket jeg nei til dette tilbudet. De får heller få med seg frukt hjemmefra. Sikkert litt hysterisk, men alikevel...

 

 

 

Ja det ligger mye feil informasjon på nettet, det gjelder alt. Det er jo ingen sensur. Derfor gjelder det å søke de rette steder :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hadde spolorm en gang i begynnelsen av 20-årene (er nå i 50-årene).Nesten litt komisk å tenke på fordi jeg på det tidspunktet var ekstremt renslig, så jeg følte det litt rart at jeg av alle skulle få dette (nesten uvirkelig ekkelt). Den lignet en metemark i form og størrelse, og den kom ut når jeg var på do. Den var ikke levende og jeg gikk ikke på medisiner. Hadde da hatt skikkelig mavsyke i flere dager. Tilkalte lege som kom hjem til meg, og denne unge legen fikk minst et lite stort sjokk som meg når han fikk se ormen (jeg hadde oppbevart den i et syltetøyglass). Han rekvirerte øyeblikkelig plass for meg på sykehus. Men etter å ha rådført seg med noen mer erfarne leger så avbestilte han sykehusinnleggelsen. Ifølge disse mer erfarne legene var dette slett ikke så uvanlig, særlig var det visstnok vanlig på landet blant barn som spiser nedfallsfrukt (frukt fra bakken). Jeg vet ikke sikkert, men tipper at jeg fikk i meg smitten et par-tre uker tidligere under et ferieopphold i Frankrike. Der hadde jeg spist uvasket frukt, og på pizzeriaene som vi ofte oppsøkte var det ikke uvanlig at det lå katter på benken hvor de tilberedet pizzaen. Men det kom altså bare en orm ("metemark") ut og den var død.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Bekrefter du med svaret ditt, santi, at hundens spolorm smitter til mennesker? Og hva er da konsekvensen? Symptomer? Behandling?

 

Symptomer er i all hovedsak at man ser noe hvit i bæsjen sin i do, og behandlingen er en eller to runder med ormekur på en selv. Dersom det går veldig lang tid med spolorm kan det vel skje litt andre ting, men det er i svært sjeldne tilfeller

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy