Jump to content
Sykepleiediskusjon

Massere etter intramuskulær injeksjon?


Guest Kristine

Recommended Posts

Guest Kristine

Hei.

 

Jeg jobber innen psykiatrien så er forholdsvis lite i kontakt med injeksjoner. Fra tid til annen dukker det opp diskusjoner blant sykepleierne, siste diskusjon var da altså om man kan massere etter en intramuskulær injeksjon. Jeg vet man ikke skal massere etter jernpreparat-injeksjon...men kan man massere etter stort sett alt annet? Finner ikke noe særlig skrevet om dette i felleskatalogen. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg jobber innen psykiatrien så er forholdsvis lite i kontakt med injeksjoner. Fra tid til annen dukker det opp diskusjoner blant sykepleierne, siste diskusjon var da altså om man kan massere etter en intramuskulær injeksjon. Jeg vet man ikke skal massere etter jernpreparat-injeksjon...men kan man massere etter stort sett alt annet? Finner ikke noe særlig skrevet om dette i felleskatalogen. Noen som vet?

 

Ifølge Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) er det ikke anført at området skal /kan masserers. Hva er indikasjon for å massere? Smertelindring? Økt sirkulasjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ifølge PPS bidrar massasje ved intramuskulære injeksjoner til å stimulere blodsirkulasjonen og bedre absorbsjonen av medikamentet, i tillegg til at det kan hindre sprengsmerter og utvikling av filtrater. Men, som nevnt over, er det også kontraindisert ved enkelte legemidler.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Prosedyren i Kommune NEL er oppdatert (refererer):

  • Ved intramuskulære injeksjoner skal legemidlet injiseres i intracellulærvesken inne i muskelen.
  • Utilsiktet subkutan eller intrakutan injeksjon kan forårsake irritasjon og skade i vevet, og noen legemidler er mer vevsirriterende enn andre.
  • I muskler som er godt sirkulert ligger forholdene godt til rette for absorbsjon til blodbanen. Går legemidlet ut i vevet kan det føre til at virkningen forsinkes ev. uteblir.

Jeg lurer på om massasje kan føre til at legemidlet går ut i vevet?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy