Jump to content
Sykepleiediskusjon

Latexallergi hos pasienten en utfordring.


Cathrine

Recommended Posts

...for ikke å snakke om multiallergikere som ikke engang tåler personale på rommet som har spritet seg eller vasket seg med parfymert dusjsåpe, brukt hårspray el. Hjelpes for et styr..

Bare å finne riktig plastertyper til folk med ulike plasterallergier er en utfordring iblant!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder latexallergi, så har jeg dette selv. Har egentlig alltid tenkt at det først og fremst er latexhansker vi må unngå å bruke på pasienter med slik allergi.

Da jeg for 9 år siden var gravid, fikk jeg meg en overraskelse. P.g.a. trangt bekken skulle det gjøres keisersnitt, men anestesilegen syntes ikke indikasjonen var god nok etter å ha konferert med gynekologen. Han turte rett og slett ikke legge meg i anestesi med tanke på all latexen som finnes i en operasjon stue. Han mente de vanskelig kunne gjøre den helt fri for latex. Så da ble det vaginal fødsel, men det var greit for meg;)

Noen uker etter fikk jeg en absess i brystet. Denne skulle opereres i generell anestesi da lokalanstesi ikke ville virke godt nok, men p.g.a. latexallergien ble dette gjort i en heller dårlig fungerende lokalanestesi...

Men nå tror jeg man er blitt flinkere og kan takle latexallergikere på en operasjonstue ? Eller hva ?

 

Mener jeg leste en gang at mange av de anafylaktiske reaksjonene man møter på en operasjonstue skyldes ikke medikamentene man gir, men allergi mot latex :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy