Jump to content
Sykepleiediskusjon

Små tabber og pinlige episoder


Recommended Posts

Som sykepleier har vi tett kontakt med pasienten og da kan det fort oppstå pinlige episoder.

Her er en av mine:

Jeg hadde pastill i munnen og snakket med en pasient. På et uforklarelig vis for pastillen ut av munnen min og festet seg i pannen på pasienten. Høflig som hun var sa hun ikke så mye, mens jeg pent plukket den bort...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan jo fortelle om en episode da jeg i 3. studieår hadde noen ukers praksis i hjemmesykepleien.

En av pasientene var terminal, men skulle være hjemme til siste slutt. Vi hadde dermed mange tilsyn hos denne pasienten i løpet av døgnet, blant for å administrere medisiner og smertestillende.

Dette var en pasient med cancer i underlivet.

Jeg fikk oppgaven på å sette en Pinex Major Supp... hadde jo satt supp mange ganger før. Men med denne pasienten gikk det helt "galt". hun hadde en del utflod pga canceren, og det var glatt. I tillegg var pasienten ganske kraftig, og det var ikke helt lett å komme til. I det jeg skulle sette suppen sa det "svupp" og dermed var tabben et faktum, den forsvant inn i feil hull :)

Følte meg riiiimelig dum, og "rota" rundt i skjeden på pasienten for å prøve å fiske den ut igjen, men pga en del deformiteter vaginalt, var det helt umulig...

Fikk den aldri ut igjen, men kontaktsykepleieren min roet emg med at ingen "fare" var skjedd. Det er slimhinner vaginalt også, så man kunne jo håpe at den likevel fikk en viss effekt... men uansett, så hadde jeg driti meg ut :blink:

Link to comment
Share on other sites

Huff, ja slikt er pinlig...

Men det gikk nok bra som kontaktsykepleieren din sa.

Jeg var engang på et seminar om terminal pleie .Legen som foreleste fortalte at av og til må man tenke alternativt og at ved diare kan det være aktuelt å sette en primperan supp vaginalt istedenfor rectalt. Men jeg har aldri gjort dette selv, har heller satt det im eller iv. Men i en nød situasjon kan man vel gjøre dette...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Huff, det har da alltids blitt endel flauser opp igjenom tida..

 

På en kirurgisk avd hvor jeg var student, fikk jeg ansvaret for mobilisering av en pasient som hadde amputert det ene benet, fra kneet og ned. Jeg har jo da klart å få med meg at man ikke må gå i "sokkelesten" da det kan bli veldig glatt, så jeg skulle finne tøflene til denne pasienten. Fant EN tøffel jeg, men jeg lette og lette etter tøffel nr to... ja akkuratt som om pasienten trengte den... !!

Heldigvis så oppdaget jeg hva jeg holdt på med raskt, så jeg tror ikke pasienten merket noe...

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var student hadde jeg en praksisperiode på gastrokirurgisk. Jeg skulle gå nattevakt og var dermed med på ansvaret for hele avdelingen, altså også en del pasienter jeg ikke kjente særlig godt. Jeg fikk ansvaret for å gå midnattsrundet da alle urinposer og drensposer og sånn skulle tømmes. Inne på en firemannsstue i tussmørket tømte jeg en kateterpose for den mest grumsete og stygge urinen jeg noen sinne hadde sett ;) Vel ute på skyllerommet stikset jeg den og den hadde jo utslag på alt mulig og umulig. Jeg var rimelig forbauset over at urin i det hele tatt kunne bli så stygg, og rapporterte tilbake til sykepleieren jeg gikk sammen med, og hun hadde selvfølgelig forklaringen... Pasienten jeg hadde tømt posen til hadde ikke urinkateter, men ventrikkelsonde... Gjett om jeg følte meg dum da... Men jeg har ledd mye av det i ettertid ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Gammel tråd, men her er min historie:

Hadde en pasient som skulle ta et klyx 250ml. Jeg ga henne utstyret og sa at hun måtte holde på væsken i 5-10 minutter før hun gikk på do. Hun skulle si ifra til meg når hun hadde tømt seg.

Etter ca.45 minutter møter jeg pasienten krokbøyd og fortvilet i korridoren som spør om hun kan gå på do nå? 

Hun trodde jeg hadde sagt 50 minutter.

Etter denne hendelsen sa jeg aldri mer 5-10 minutter, men ca.10. Forsto at noe annet lett kan misforståes. 

Link to comment
Share on other sites

Som student hadde jeg praksis på en barneavdeling. En vakt kom det inn et barn som hadde spist medisiner ved et uhell. Det ble satt igang tiltak for å tømme magen raskt, og det ble gitt brekkmiddel. Barnet ville ikke ta det. Da sa legen og blunket, at far for også få et lite glass brekkmiddel. Han mente selvfølgelig ikke at det skulle være brekkmiddel i glasset. Men sykepleieren misforsto, og ga far også brekkmiddel! Far trodde det bare var saft og drakk.  En liten stund etter  begynte han å bli kvalm, spurte da om han også hadde fått brekkmiddel. Sykepleieren måtte jo bekrefte det og innrømme at hun hadde misforstått. Hun trodde far også hadde spist disse medisinene. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Kom på en episode som var litt morsom. En kollega hadde nattvakt. På en av rundene ble hun bekymret for en pasient fordi det luktet aceton i hele rommet. Hun vekket pasienten og målte blodsukker.  Det var normalt. Etter en liten stund fant hun årsaken, gamle bananer i nattbordskuffen :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy