Jump to content
Sykepleiediskusjon

Notatbok i lommen


NurseB

Recommended Posts

Jeg har i løpet av mine praksisperioder sett en del relativt nyutdannede sykepleiere som har en notatbok med seg i lommen på unifromen. Her fyller de inn viktige tlf.nr., viktige prosedyrer, symptomer osv. Tror det kan være en trygghet når man er ganske fersk, og tenkte jeg skulle ordne i stand noe sånt selv også.

 

Foreløpig har jeg tenkt på følgende ting som kan være viktig å ha med:

- viktige tlf.nr

- viktige/vanlige prosedyrer ved avdelingen

- litt om (virkning, bivirkninger, indikasjoner, kontraindikasjoner) vanlige medikamenter ved avdelingen

- hva man skal gjøre i visse akutte situasjoner, hvilke tiltak og leier f.eks.

- kort (symptomer, behandling, tiltak) om de vanligste sykdommene/lidelsene på avdelingen

 

 

Hva mer kan/bør være med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte også en slik adressebok.

Bare husk å kjøpe en som er stor nok.

Veldig lurt å ha en slik notatbok i lomma, jeg følte det trygt å ha en slik bok hvor jeg noterte ned det meste.

Kan ikke komme på noe mer du burde ha med i notatboken, men nå skal jeg se om jeg finner min og se om det var noe mer jeg hadde skrevet ned.

 

Hvor mye du trenger å skrive kommer jo litt an på der du jobber, om de har oppdaterte prosedyrebøker.

Men det er litt kjekt å notere det meste i en slik bok, den har du med deg hele tiden og kan slå opp i den uten å måtte forlate pasienten.

 

Der fant jeg notatboken min ;)

Jeg hadde det samme som du har tenkt til å ha med.

 

Jeg hadde også litt notater om medikamentregning.

 

De vanligste prosedyrene hadde jeg også skrevet opp, hvordan de ble utført, komplikasjoner osv.

Mange små ting jeg noterte, alt fra hvor lavt BT man kunne akseptere, før man kontaktet lege, frostanfall hva gjør man da, blodtransfusjoner alt fra oppbevaring av blod til kontroll og gjennomføring av transfusjonen til observasjoner av pasienten og hva man gjør ved eventuelle komplikasjoner. Hvilke medisiner som ikke måtte blandes med annet enn natrium. Observasjon av CVK, stell, fjerning eventuelle komplikasjoner som luftemboli, hva gjør man da osv. Dette bare for å nevne noen eksempler.

 

 

 

Jeg skrev opp det meste som jeg måtte huske på ;)

 

Egentlig ganske gøy å sitte og bla i den nå.

 

Til slutt må jeg si at denne boken var med meg hver dag på jobb, også når jeg hadde jobbet i flere år.

Nye ting ble ført opp og enkelte ting var man sjeldent borti, og da var det greit å ha boka i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy