Jump to content
Sykepleiediskusjon

Im injeksjon


Guest Ingvild

Recommended Posts

Guest Ingvild

I dag opplevde jeg at det kom blod i sprøyta for første gang ved en im. injeksjon! Det var ikke så mye, men litt var det.

Heldigvis aspirerte jeg da..og avsluttet prosedyren...trakk opp på nytt og satt den på nytt.

 

Kan det gå galt når som et resultat av at man traff en blodåre? Blir litt engstelig når jeg ikke har opplevd det før..:)

Link to comment
Share on other sites

I dag opplevde jeg at det kom blod i sprøyta for første gang ved en im. injeksjon! Det var ikke så mye, men litt var det.

Heldigvis aspirerte jeg da..og avsluttet prosedyren...trakk opp på nytt og satt den på nytt.

 

Kan det gå galt når som et resultat av at man traff en blodåre? Blir litt engstelig når jeg ikke har opplevd det før..:)

 

Jeg har aldri hørt om at det kan gå galt hvis man treffer en blodåre, det finnes jo flere blodårer i kroppen vår, og det er

derfor en skal aspirere. Så siden du gjorde det, og satt den på nytt kan jeg ikke skjønne at det skal gjøre noe.

 

Om en liten blodåre ble punktert så leger den seg jo selv raskt igjen.

 

Er det flere her inne som har opplevd å få blod i sprøyta når en setter im injeksjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hørt om at det kan gå galt hvis man treffer en blodåre, det finnes jo flere blodårer i kroppen vår, og det er

derfor en skal aspirere. Så siden du gjorde det, og satt den på nytt kan jeg ikke skjønne at det skal gjøre noe.

 

Om en liten blodåre ble punktert så leger den seg jo selv raskt igjen.

 

Er det flere her inne som har opplevd å få blod i sprøyta når en setter im injeksjon?

 

Ja jeg har opplevd det, kom ganske mye blod også.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør dere det når dere skal sette f.eks B12-inj, den er jo rød/rosa, det vil da være så å si umulig å se om det kommer blod ved aspirering?? Noen tips??

 

Jeg tenker at luftbobla er ganske godt synlig og at en derfor vil reagerer hvis en ikke ser noe luft når en aspirerer?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør dere det når dere skal sette f.eks B12-inj, den er jo rød/rosa, det vil da være så å si umulig å se om det kommer blod ved aspirering?? Noen tips??

 

Sånn helt korrekt så skal man vel aspirere med en tom sprøyte først, for så å beholde kanylen på plass og bytte til ferdig opptrekket medikamente og trygt injesere. Men jeg har aldri gjort dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ingvild

Hvordan gjør dere det når dere skal sette f.eks B12-inj, den er jo rød/rosa, det vil da være så å si umulig å se om det kommer blod ved aspirering?? Noen tips??

 

Det var B12 jeg satt ja. Ser problemet ditt. Det jeg gjorde var at jeg brukte en liten sprøyte, og da var det veldig vanskelig å se om det kom blod når jeg aspirerte. Må si jeg ikke er helt sikker på om det var blod. Men det skal jo da bare komme luft når du aspirerer, og ingenting rødt. Bruk en stor sprøyte, da er det lettere å se om det er luft eller væske/blod.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Navnonaa

Et tips jeg har fått når man setter f.eks. B12-inj er at i tillegg til at man ser, så kan man kjenne om man har truffet en blodåre eller ikke når man aspirerer. Normalt når man aspirerer blir det jo litt vakum, slik at det "litt tungt" når man aspirerer, men om man aspirerer blod vil man merke det ved at det går mye lettere når man aspirerer.

Link to comment
Share on other sites

Dette er fra en prosedyre i Norsk Elektornisk Legehåndbok (:Kommmune-NEL)

  • Dersom legemidlet injiseres iv. istedet for im. kan virkningen komme raskere og bli sterkere.
  • Dersom et depotpreparat injiseres direkte i blodbanen, risikerer en at de kjemiske bestanddelene som i utgangspunktet skal gi depoteffekt (f. eks. tungtløselige salter), oppløses mye raskere enn i vevsvæsken i og rundt musklene. Legemidlet aktiveres da raskere, og pasienten kan få symptomer som ved overdose av det aktuelle preparatet.
  • Et eksempel som er blitt lagt merke til (se Relis.no) er postinjeksjonssyndrom ved depotinjeksjon av Zypadhera (olanzapin i.m.)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Satt akkurat en B12 på meg selv, ca. på midten av quadriceps. Jeg har aldri satt på meg selv før, og usikker på om jeg fikk aspirert i det hele tatt. Var usikker på hvor sterkt jeg skulle tillate meg å aspirere. Da jeg trakk den ut etter å ha satt dosen, rant det en del blod. Enten har jeg gått gjennom en blodåre, ellers har jeg satt det direkte i blodåren. Er det noe fare om jeg satt den i blodåren?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Trine Lise

Dette blir et anonymt svar. Jobber på en avdelingen hvor ting endres hurtig, men ville gjort dette uten tvil på andre avdelinger også.

1) Aspierer, får blod i sprøyten. 2) Trekker meg litt tilbake, ny vinkling i vevet, aspirasjon og injeksjon om ikke nytt blod. Om noen kan vise til at minimalt med blod injisereres IM vil skade gleder jeg til å se forskning på dette. Er imidlertidig nøye med å bytte kanyle om jeg stikker på nytt for å unngå unødvendig smerte, da kanylespissen blir noe sløvere. Ikke skadelig dette heller, men mindre behagelig. Om akutt gjøres ikke dette heller.

 

Det er alt for mye dilldall i dagens sykepleie som ikke hjelper pasienten. Et nytt stikk vil ofterst være værre for en pasient.

 

Må i samme sleng si jeg blir totalt oppgitt over noen som er redd for luftboble i infusjonssett. Er det noen som vet hvor lite 1 cm. luft faktisk utgjør? Er snakk mikroliter. et frisk menneske tåler omkring 30 ml luft. Dagens MTU vil ikke engang alarmere på slikt, da man har insett at dette ikke gir okklusjon og skade for pasient.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy