Jump to content
Sykepleiediskusjon

Narkoregnskap


Guest Ingvild

Recommended Posts

Guest Ingvild

Lurer på om noen kan forklare hvordan narkoregnskap føres?

Hvis man skal kontrollere dette, skal man da kontrollere både mnd og fortløpende regnskap?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Guest_Stine

Hei!

 

På min avdeling gjør vi slik:

 

- en egen perm for A-preparater

- en egen perm for B-preparater

 

Begge føres på samme måte og kontrolleres på samme måte:

 

hver gang vi tar ut en f.eks. Imovane/Fentanyl skriver vi dato - klokkeslett - pasientens navn - antall enheter vi tar ut - antall enheter igjen - signatur.

 

Det optimale hadde vært at en annen sykepleier dobbelsignerer, men det er det ikke tid til på avdelingen jeg jobber på. Derfor telles ALLE A- og B-preparater

hver natt av nattevaktene. Det er rett og slett dritkjedelig å telle hver natt, så er åpen for bedre forslag!

Link to comment
Share on other sites

Som Santi sier, kan en hjelpepleier være med og kontrolltelle og signere for dobbeltkontroll.

Hos oss er det også praksis at dersom det ikke er dobbeltsignert på uttaket før oss, så signerer nestemann som tar ut noe. For den som da tar ut noe vil jo se om regnskapet stemmer eller ei.

Hvis jeg tar ut feks en Oxynorm, ser at regnskapet stemmer fra før med det jeg teller, men at det kun er en signatur på forrige uttak, så setter jeg min signatur også på linja over mitt.

Også har vi full opptelling månedlig.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker forøvrig disse standardiserte skjemaene for føring av narkotika, og har en perm for A-prep og en perm for B-prep.

Der føres dato, lege som har ordinert, pasientens navn, antall enheter ut og antall enheter igjen, samt signatur.

Ved kontrolltelling telles bare lageret, og føres opp som kontroll på skjemaet. Om alt er gjort riktig underveis, så bør jo kontrollen da stemme med regnskapet som er ført.

Er det avvik, så går man gjerne gjennom regnskapet og ser etter eventuelle feilføringer eller glemte oppføringer. Men feil bør jo i teorien oppdages fort, for om noen har telt feil eller regnet feil, eventuelt glemt å føre opp, så vil jo nestemann se at det er feil i beholdningen.

Link to comment
Share on other sites

Som Santi sier, kan en hjelpepleier være med og kontrolltelle og signere for dobbeltkontroll.

Hos oss er det også praksis at dersom det ikke er dobbeltsignert på uttaket før oss, så signerer nestemann som tar ut noe. For den som da tar ut noe vil jo se om regnskapet stemmer eller ei.

Hvis jeg tar ut feks en Oxynorm, ser at regnskapet stemmer fra før med det jeg teller, men at det kun er en signatur på forrige uttak, så setter jeg min signatur også på linja over mitt.

Også har vi full opptelling månedlig.

 

med mindre det er skap som man har kodekort på vil jeg ikke anbefale å gjøre det. Hva med hvis man signerer men mangler dobbel, nestemann som kommer tar til eget bruk uten å skrive noe, neste som kommer ser at det mangler og du var siste registrerte...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy