Jump to content
Sykepleiediskusjon

Å holde rapport


trinity89

Recommended Posts

Hei!

 

Som ferdigutdannet sykepleier til sommeren har jeg nå vært en del i praksis på ulike steder. Akkurat nå er jeg i psykiatrien, og trives kjempegodt! Men er det noe jeg har "slitt" litt med knyttet til praksis, så er det dette med å holde rapport. Det er ikke nødvendigvis det at jeg synes det er skummelt å snakke foran en gruppe mennesker, men jeg er så dårlig på å sammenfatte en god rapport "på sparket", selv om jeg har journalen foran meg. Jeg synes alle andre er så flinke til å forholde seg konkret til pasientopplysninger og bare snakke helt naturlig om hvorfor pasienten er innlagt, omstendigheter rundt og hva som har skjedd den dagen og hva legen sier. Når jeg skal holde rapport, så stopper jeg opp hele tida, greier ikke å forklare ting enkelt og tar med mye unødvendig (eller motsatt, tar ikke med nok), og ja...! Rapporten blir helt opphakka, jeg får ikke forklarte noe enkelt og jeg merker at jeg er dårlig til å formidle opplysningene. :( Jeg synes jeg er flink til skriftlig dokumentasjon og kommunikasjon ellers, men akkurat i rapportgivningen så sliter jeg. Og dette er snakk om å gi rapport om ÉN pasient. Om noen uker skal jeg ha ansvarsvakt, og da skal jeg holde rapport om minst 15 pasienter.

 

Er det noen som har noen gode råd å komme med? Er det flere som sliter med dette eller har slitt og blitt flink til dette?

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok ganske vanlig, jeg husker jeg selv syntes det var vanskelig å gi en god rapport da jeg var helt nyutdannet. Jeg vet også at endel av studentene mine strevde med dette.

Prøv å skriv noen stikkordsnotater om alt du må si,før du gir rapport. Da blir det lettere å huske alt. Og prøv også å unngå å fortelle mye om uvesentligheter. Men etter hvert kommer dette til å gå veldig greit, øvelse gjør mester.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy