Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilken høgskole bør jeg velge?


Student2705

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal begynne på sykepleien til høsten, men er veldig usikker på hvilken skole jeg bør velge (vil helst vekk fra Oslo området). Er veldig glad i Trondheim som by, noen som vet noe om hvordan opplegget deres er på Hist? Undervisning, lærere osv? Har hørt Gjøvik har en bra skole, stemmer dette?

 

Setter stor pris på innspill! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg går 1.året på sykepleien på Gjøvik, og vil anbefalle det på det sterkeste! Utrolig dyktige forelesere, spesielt i anatomi og fysiologi faget! :) I tillegg er klinikklab. hvor vi øver på prosedyrer veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Camilla

Jeg har søkt meg til gjøvik til høsten! har hørt veldig mye positivt om skolen fra bekjente som har gått der.

 

Hvordan er det med praksis plassene? ligger det langt unna osv? :)

Link to comment
Share on other sites

Så bra! Jeg tror du kommer til å trives der! :)

 

Når det gjelder praksis plassene så er det desverre slik at mange havner et stykke unna Gjøvik, men det er vell tilfelles hos de fleste andre studiestedene også! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Marthe

Jeg studerer i Elverum, og kan anbefale deg å studere her. De fleste praksisplassene ligger i Elverum og Hamar, men det er bare en 30 min kjøretur til Hamar da. Du får minst 2 praksiser i Elverum. Når det gjelder HiST, har jeg hørt at mange får desentraliserte praksisplasser? Jeg har også hørt fra flere som har hatt jobber rundt omkring som sier at avdelingene ser på det som et pluss at studentene har studert i Elverum, altså har skolen et godt rykte. Det er selvfølgelig ting som er negativt med studiet også. Noen dårligere lærere/forelesere, måten fagene er bygd opp på osv, men slik tror jeg det er overalt. Når det gjelder skoler du ikke bør søke på, har HiO og HiØ ganske dårlig rykte ut fra det jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Tanita

Hei! :)

Jeg skal begynne på sykepleien etter sommeren 2013 og lurer på hvilken høyskole jeg skal velge. Står mellom å ta det i Trondheim-området eller Oslo-området. Er selv fra Bergen. Lurer samtidig på om det er mulig å skifte plass hvert år? F.eks ta første året i Trondheim, andre året i Oslo og siste året i Bergen..? Har lyst å reise litt under utdannelsen også :)

 

Forslag taes imot med stort smil :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er best å planlegge å bytte hvert år, siden de ulike stedene har små forskjeller i løpet - og at man sikkert får det beste utbyttet om man holder seg et sted under hele studieforløpet.

Men det er flere muligheter til å melde seg på utveksling mange steder i verden, hvor du da ender med å ta et kurs i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest frida

Jeg går på HiST og er storfornøyd :D Vi er mange studenter på hvert kull, men blir delt opp i mindre grupper som du blir godt kjent med! Siden jeg ikke har studert sykepleie på noen annen høgskole eller universitet har jeg ingenting å sammenligne med (og regner egentlig med at sånn er det for de fleste som svarer), men skal gi deg noen gode grunner til å velge HiST:

 

- Nye undervisningslokaler med nær tilknytning til St. Olavs

- Engasjerte forelesere og trivelige medstudenter

- Relativt høyt snitt for å komme inn på studiet, folk her er altså vant til å måtte jobbe litt og nivået blir da der etter

- Høy andel av gutter (sammenlignet med mange andre høgskoler og universitet)

- Skolen ligger sentralt i Trondheim

- Mange flotte praksisplasser (Ja, noen av dem ligger utenfor Trondheim kommune, men det gjør de på ingen måte til dårlige praksisplasser)

- Trondheim er verdens beste studentby!! Her skjer det alltid noe for studentene, det finnes en forening eller et lag for ALT, og trondheimsstudentene er landets mest engasjerte!

 

Lykket til! Jeg heier på HiST :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Camilla

Så bra! Jeg tror du kommer til å trives der! :)

 

Når det gjelder praksis plassene så er det desverre slik at mange havner et stykke unna Gjøvik, men det er vell tilfelles hos de fleste andre studiestedene også! :)

 

Vil du si at flertallet av sykepleie studenten på hig er fra gjøvik området? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 3 weeks later...
Guest SykepleierM

Ser det er en gammel tråd.... Men jeg vil anbefale HiSF, som nå er byttet navn til HVL, kampus Førde. En utrolig bra skole, med dyktige lærere og et flott program.

Det beste med hele studiet ved høyskolen i Førde er at man tar ett fag om gangen og så er det eksamen. Min erfaring fra tidligere skoler er at når man går et helt semester før eksamen kommer så blir veldig mye glemt før eksamen, da det blir for mye spredd informasjon over for lang tid. HEIA FØRDE :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy