Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mannlige sykepleiere


oyvrot

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er en 19 år gammel mann som tenker på å studere sykepleien neste år. Det jeg lurer på, er om det er mange mannlige sykepleiere der ute. Blir dere "overrasket"når en mann sier han er sykepleier, eller er der relativt normalt?

 

Grunnen til at jeg spør, er bare slik at jeg kan være litt forberedt på hvor mange menn det kan være. Jeg tror ikke jeg kommer til å forandre mening når det kommer til utdanningsvanlget mitt uansett hva dere svarer :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Må bare si med enig med dronningbia her! :D

JA til flere menn inn i sykepleien, FLOTT at du vurderer å søke! :D

 

Jeg går førsteåret på HiO og tror faktisk det er opp mot 20% gutter der i år. Ble faktisk veldig overrasket over hvor mange gutter det faktisk var i klassen da jeg startet.

 

Spennende å høre hva det blir til med deg da :)

Lykke til med vlget og hold oss oppdatert! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er en 19 år gammel mann som tenker på å studere sykepleien neste år. Det jeg lurer på, er om det er mange mannlige sykepleiere der ute. Blir dere "overrasket"når en mann sier han er sykepleier, eller er der relativt normalt?

 

Grunnen til at jeg spør, er bare slik at jeg kan være litt forberedt på hvor mange menn det kan være. Jeg tror ikke jeg kommer til å forandre mening når det kommer til utdanningsvanlget mitt uansett hva dere svarer :)

 

Velkommen hit :D

 

Det å være mann og sykepleier er helt normalt. Tror de færreste reagerer på det. Der jeg har jobbet har det alltid vært mannlige sykepleiere. Min erfaring er at det er noen mannlige sykepleiere på de fleste avdelinger.

Da jeg studerte var vel 15% av studentene menn.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne sett at det var flere mannlige sykepleiere. Har jobbet med noen og det er alltid en fordel med begge kjønn i et arbeidsmiljø.

Nå er jeg gift med en sykepleier også,da. Som også har valgt å jobbe på sykehjem,som meg. Veldig kjekt å ha en hjemme som jeg kan lufte faglige spørsmål med. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei du, klart det finnes menn der ute også som har et ønske om å hjelpe andre mennesker. Vi er jo ikke "så forskjellige" fra dere damer da, selv om vi velger å gjøre ting på en litt annerledes måte iblandt! :D

Er selv sj.p.student, og i mitt kull på 35 st, er det nå 3 menn igjen. Dvs ca 10% som de andre sier her.... :D

 

Det er nok fortsatt et ganske klart kvinnedominert yrke, men for oss som ikke legger så stor vekt på lønn eller slikt, så er det andre ting som er viktigere.

 

Som det også ble nevnt, gjør det godt med noen menn for å bryte opp litt i miljøet, og det blir en fin mix. HUSK PÅ AT CA 50% AV PAS DER UTE ER MENN og da, og noe jeg merker (jobber i Helsevesenet, går sj,pl. deltid), er hvor viktige vi menn er, ikke fordi vi er så flinke eller noe "viktig", men mange pas trenger å ha samtaler og kontakt med menn også..... :)

 

 

Uansett, snublet over denne siden her på jakt etter litt info om primærsj. pleie, nå da jeg skal ut i praksis om noen dager. Jeg leter videre, og lykke til oyvrot med studiene. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei du, klart det finnes menn der ute også som har et ønske om å hjelpe andre mennesker. Vi er jo ikke "så forskjellige" fra dere damer da, selv om vi velger å gjøre ting på en litt annerledes måte iblandt! ;)

Er selv sj.p.student, og i mitt kull på 35 st, er det nå 3 menn igjen. Dvs ca 10% som de andre sier her.... :D

 

Det er nok fortsatt et ganske klart kvinnedominert yrke, men for oss som ikke legger så stor vekt på lønn eller slikt, så er det andre ting som er viktigere.

 

Som det også ble nevnt, gjør det godt med noen menn for å bryte opp litt i miljøet, og det blir en fin mix. HUSK PÅ AT CA 50% AV PAS DER UTE ER MENN og da, og noe jeg merker (jobber i Helsevesenet, går sj,pl. deltid), er hvor viktige vi menn er, ikke fordi vi er så flinke eller noe "viktig", men mange pas trenger å ha samtaler og kontakt med menn også..... :)

 

 

Uansett, snublet over denne siden her på jakt etter litt info om primærsj. pleie, nå da jeg skal ut i praksis om noen dager. Jeg leter videre, og lykke til oyvrot med studiene. ;)

 

Der kom du med et viktig poeng som jeg også har observert. Enkelte ganger kan mannlige pasienter ha behov for å snakke med en mann. Jeg har opplevd dette flere ganger.Vi trenger absolutt både mannlige og kvinnlige sykepleiere.

 

Nå har vi flere tråder her på forumet hvor menn spør om hvordan det er å være mann og sykepleier. Egentlig litt leit at vi ikke har kommet lengre her i samfunnet. Menn er like gode sykepleiere som kvinner og de er IKKE feminine. De yter sykepleie på en maskulin og omsorgsfull måte.

Som jeg har nevnt før så møter jeg mannlige sykepleiere hele tiden, både i jobb, som pasient og pårørende. Du finner menn overalt. Jeg kjenner menn som jobber på sykehjem, barneavdelinger, gynekologiske avdelinger, ikke bare innen akuttmedisinske avdelinger som anestesi og intensiv. Kan nesten ikke huske at jeg har vært innom en avdeling der det ikke har jobbet menn.

 

Til slutt vil jeg ønske deg velkommen hit Ensom Hane. Håper du fant noe mer om primærsykepleie ute på nett.

Håper også at du snart tar turen innom her igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle tilbakemeldinger!

 

Jeg gleder meg veldig til å begynne å studere til høsten nå! Eneste som hadde vært litt kjipt, er om jeg faktisk ikke kommer inn på linja.. Jeg har egentlig tatt det som en selvfølge at jeg kommer inn, men det finnes jo en sjangse for at jeg ikke kommer inn.. :D

 

Jeg har også søkt på en sommerjobb i kommunens miljøtjeneste, men jeg tviler på jeg får den ettersom de søkte personer med eller under relevant utdanning (Helse/sosial utdanning) Men verdt et forsøk :)

Link to comment
Share on other sites

hei hei.

 

Jeg er ny i forumet så jeg håper at jeg gjør dette rett hverfall!

 

Jeg ville bare si at jeg også har søkt sykepleie til høsten! er en gutt på 20 som har tatt meg 1 friår fordi jeg trengte tid på å bestemme meg for hva jeg ville studere. Jeg endte da opp meg sykepleiestudiet. Jeg håper bare at det er det rette for meg, så er jeg også nysgjerrig og se hvor mange menn som bynner til høsten, vil ikke være den eneste! :) hehe

Link to comment
Share on other sites

hei hei.

 

Jeg er ny i forumet så jeg håper at jeg gjør dette rett hverfall!

 

Jeg ville bare si at jeg også har søkt sykepleie til høsten! er en gutt på 20 som har tatt meg 1 friår fordi jeg trengte tid på å bestemme meg for hva jeg ville studere. Jeg endte da opp meg sykepleiestudiet. Jeg håper bare at det er det rette for meg, så er jeg også nysgjerrig og se hvor mange menn som bynner til høsten, vil ikke være den eneste! :) hehe

 

Velkommen hit :D

Så flott at du har søkt på sykepleierhøyskolen.

Du blir sikkert ikke den eneste mannen, det skal godt gjøres.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

hotshot123

 

Her er poenggrensene fra 2008: HITØ 221050 Sykepleierutdanning 48.6 52 40.6 21

 

Så hvis du har over 4 i snitt så kommer du nok inn, hvis jeg leser dette riktig. For det var vel 40,6 som var det poenggrensa for det ordinære opptaket i fjor. Håper du kommer inn, vi trenger mannlige sykepleiere, og du blir garantert ikke den eneste :)

 

hvis du vil se de andre poengrensene ligger de her: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...vara_hoved.html

 

Lykke til med søknaden din.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informasjonen Lykkeliten.

 

Takk for du kom med poenggrensen for sykepleieutdanningen for UIT. Det som er problemet nå er at jeg ikke har over 4 i snitt, men det er 90 studieplasser så håper jeg værtfall kommer inn blandt de siste. Men hvis de vil ha flere mannlige sykepleiere er det ikke litt større sjanse for menn å komme inn? bare lurer :)

 

ellers synes jeg dette er et flott forum og synes at jeg har blitt godt tatt i mot! :D håper bare at jeg kommer inn på førstevalget mitt da! eller vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen hotshot123 :D

 

Jeg vet ikke om menn får noe fortrinn, men du kan sikkert ringe til Samordna opptak og spørre der. De kan svare på alt du lurer på...Det ville jeg gjort om jeg var deg :)

 

Håper du kommer inn, for det trengs menn i yrket! Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Gutt her og, ekstremt usikker på hva jeg skal studere til neste år, har søkt på bla. sykepleier utdanning. men er ikke helt sikker på om det er bra eller ikke? hva har dere å si? bør jeg søke det? hva slags postive og negative ting kan jeg forvente meg ved det yrke.?

 

Mvh Daniel :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Gutt her og, ekstremt usikker på hva jeg skal studere til neste år, har søkt på bla. sykepleier utdanning. men er ikke helt sikker på om det er bra eller ikke? hva har dere å si? bør jeg søke det? hva slags postive og negative ting kan jeg forvente meg ved det yrke.?

 

Mvh Daniel :)

 

Velkommen hit :P

 

Det er ikke så godt for oss å si om du børe søke sykpleierhøyskolen eller ikke. Jeg vet jo ikke dine interesser eller forventninger til yrket. Kanskje du blir litt klokere om du leser litt rundt her på forumet? Kanskje denne tråden kan være av interesse? http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=608

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

 

Det er ikke så godt for oss å si om du børe søke sykpleierhøyskolen eller ikke. Jeg vet jo ikke dine interesser eller forventninger til yrket. Kanskje du blir litt klokere om du leser litt rundt her på forumet? Kanskje denne tråden kan være av interesse? http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=608

 

 

takk takk...

 

har sett litt rundt på forumet, men blir ikke helt klok :P men vi får se hva det blir til :P mine ønsker er å begynne som akuttsykepleier, anestesi eller så har eg lyst til å jobbe i ambullansetjenesten :P

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på kjønnskvote og kjønnspoeng?

 

Jeg husker at rådgiveren min på VGS sa at jeg ville få kjønnskvote ettersom jeg er gutt på sykepleierstudiet. Dette var i 2007/2008. På SO sine hjemmesider har jeg ikke funnet noe om kjønnskvote, men det står noe om kjønnspoeng. Der står det at menn får bare kjønnspoeng i veterinærstudier. Da lurer jeg på om det er noen forskjell på kjønnskvote og kjønnspoeng?

 

Lurte rådgiveren meg, eller er det sant at menn pleide å få kjønnskvote i sykepleierstudiet, og at det bare er sluttet med det?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Nei, dt er ikke noe kjønnspoeng hvis du som mann søker sykepleiestudiet. Jeg er selv gutt som skal søke sykepleiestudiet til høsten og da ringte jeg samordnaopptak og d sa at det bare gjelder for vererinærstudiet. Håper bare at gud hører mine bønner og at jeg kommer inn på studiet! jeg har ikke de alle beste karakterene på skolen. så at snittet var 4,6 der jeg vil søke! ligger LANGT under, og jeg orker heller ikke å ta opp noen fag å ta meg et "friår" vil rett i utdanning for å bli ferdig med det fortest mulig. Jeg er veldig glad i barn så tenkte litt på barnesykepleier eller diabetessykepleier siden jeg hardet selv.

 

Jeg lurer foresten på hvilken videreutdanning de fleste mannlige sykepleierene tar?..Intensiv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt så langt egentlig, men har lyst å spesialisere meg i noe. Kan være alt fra intensiv-, kreft-, operasjon eller anestesisykepleier, men kan også være jeg velger noe innenfor frivillige organisasjoner. Kan jo også være jeg liker å være generell sykepleier så godt at jeg velger ikke å spesialisere meg!

 

Fikk forresten sommerjobben jeg søkte på! Ble veldig glad! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jeg leste i Sykepleien om TV programet "sykehuset" Det ble kritisert fordi det var for mange menn med i serien. menn var overrepresentert i forhold til den andelen menn man finner i virkeligheten i de ulike profesjonene. Men uansett var det positivt spør du meg, at de hadde med flere mannlige sykepleiere. Menn som ikke jobber i helsesektoren trenger å se at sykepleie også er et yrke for menn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy