Jump to content
Sykepleiediskusjon

AFB- eksamen


Guest Line

Recommended Posts

Jeg skal ha eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi i slutten av juni i år. Skulle egentlig ha denne eksamenen i begynnelsen av januar, men valgte å melde meg av pga. liten tid til å lese før jul.

Det er skriftlig eksamensform, med rundt ti oppgaver. Må ha 40 poeng av 100 mulige for å bestå. Har tre andre eksamener før denne + åtte ukers sykehjemspraksis med påfølgende oppgaver.

Synes det å jobbe meg gjennom pensum virker litt "uoverkommelig", da hvert kapittel i pensumboka "Menneskekroppen" skal gjennomgås. Er rundt 20 kapitler. Jobber normalt med tankekart, men selv dette blir litt håpløst når nesten alt i hvert kapittel bør kunnes noenlunde godt.

 

Har noen der ute tips til en god måte å få en grei oversikt over stoffet på? Målet mitt er en C.

 

På forhånd, tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leste til sykdomslære, skrev jeg tankekart i hytt og pine. I tillegg fikk vi haugevis med studisespørsmål. Det som fikk meg til å lære best var å først lese et avsnitt noen ganger, også gjengi dette med egne ord, enten skriftlig eller muntlig. Det er da man virkelig finner ut om man har forstått stoffet.

Ellers kommer man ikke utenom det evinnelige tankekartet. Jeg fokuserte på dette hele tiden og endte opp med en B, så dette tror jeg du klarer strålende! Lykke til med eksamen ;)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har lest til både anatomi og sykdomslære lagde jeg et "spill" med spørrekort.. Skreiv f.eks. var er det sentrale nervesymtemet på ene siden av lappen og svaret på andre siden. Jeg lærte mye ved å lage dem og der etter se ofte igjenom dem. Vi satt en gjeng og spurte hverandre, ble plutselig litt gøy og lære..:0) (bruker fortsatt spørrekortene for å opprettholde kunnskapen).

 

Det som hjalp meg mye var også tegninger.. Lagde hefte med tegninger og forklarte hva som skjedde..:0)

 

Håper noe av dette kan hjelpe.

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Tankekart, gamle eksamensoppgaver, oppgaveboka til menneskekroppen var det som hjalp meg til eksamen. i tilleggkjøpte jeg et kompendium som het anatomi og fysiologi av tharaldsen og sjaastad, der det står kort og konsist forklart, absolutt anbefalt å skaffe. vi hadde også menneskekroppen, og enkelte ganger syntes jeg det sto vanskelig forklart i den. fant da at kompendiet var til større hjelp i eksamensforberedelsen.

men alfa omega er oppgaver til pensumboka og gamle eksamensoppgaver, da foår du også en formening på hvordan eksamen er bygd opp å hvor du ligger poengmessig an og hva du bør fokusere på...

lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Løs gamle eksamensoppgaver!! Hadde denne eksamen i januar. Har tre barn, mann og jobb utenom studenttilværelsen, men baserte meg på gamle eksamensoppgaver. Løste disse opp igjen og opp igjen. Fikk en B :-) Vil tro det ligger eksamensoppg. På studentsiden til din skole? Å ta for seg "Menneskekroppen" kapittel for kapittel er altfor omfattende! Regner med foreleser har nevnt hva som er mest relevant? Du vil se i de gamle oppgavene hva som alltid går igjen også. Dette filser du! Heiaheia!! :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy