Jump to content
Sykepleiediskusjon

Insulin injeksjoner


MisSNuRse

Recommended Posts

Der jeg jobbet i hjemmesykepleien som student hadde vi ett eget skjema med hvor vi skulle sette insulin fra gang til gang. Da vekslet vi med høyre lår, venstre lår og høyre og venstre rumpeballe og (ganske høyt oppe) Det var for å unngå at man fikk infiltrater. Der jeg jobber nå (på sykehjem) setter jeg det i låret dersom jeg har pasienten på eget rom og i magen dersom vi sniker den innunder på stuen. Det viktigste er imidlertid at man unngår infiltrater, slik at insulinen alltid tas godt opp i kroppen. Det kommer og an på hvor store doser med insulin det er snakk om, jo større doser, jo viktigere er det å veksle på plassen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid lært at hurtigvirkende insulin skal settes i magen og langtidsvirkende i låret, og gjør det derfor på denne måten selv. Har også byttet lår med jevne mellomrom for å unngå infiltrater... Dette virker som det vanlige å gjøre ut fra det jeg har sett og erfart :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Mia

Ser du på Insulatard i felleskatalogen så står det dette: S.c. injeksjon i låret fører til en langsommere og mindre variabel absorpsjon sammenlignet med andre injeksjonssteder.

 

Dette har jeg ikke hørt før. Har lært som ts. Er det gammel lærdom?

Link to comment
Share on other sites

Guest Mia

Nå leste jeg hele bolken i Felleskatalogen, og forstod hva du mente, Cathrine. I Felleskatalogen står det om Insulatard (langtidsvirkende):

" Til s.c. bruk. Insulinsuspensjoner skal aldri administreres i.v. eller brukes i insulininfusjonspumper. Injiseres s.c. i låret. Abdominalveggen, gluteal- eller deltoidregionen kan også brukes. S.c. injeksjon i låret fører til en langsommere og mindre variabel absorpsjon sammenlignet med andre injeksjonssteder. Injeksjon i løftet hudfold minsker risikoen for utilsiktet i.m. injeksjon. Nålen bør holdes under huden i minst 6 sekunder for å sikre at hele dosen er injisert. Injeksjonsstedene bør varieres innenfor samme anatomiske område for å unngå lipodystrofi."

 

Om Novorapid (hurtigvirkende) står det:

 

"Administreres s.c. ved injeksjon i abdominalveggen, låret, overarmen, gluteal- eller deltoidregionen. Injeksjonsstedene bør alltid varieres innen samme område. S.c. injeksjon i abdominalveggen sikrer raskere absorpsjon enn fra andre injeksjonssteder. Virkningstiden vil variere alt etter dose, injeksjonssted, blodgjennomstrømning, temperatur og fysisk aktivitetsnivå."

 

 

Altså stemmer det du har lært, TS. Vi gjør det samme på min arbeidsplass. Du får bare gå foran som et godt eksempel, og nå kan du forklare hvorfor det er slik. :)

 

PS: Til administratorene: reCaptchaene deres er så og si umulige å lese!

Link to comment
Share on other sites

PS: Til administratorene: reCaptchaene deres er så og si umulige å lese!

 

Takk for informasjon om dette.

Ja jeg ser det at det kan være litt utydelig. Dessverre er det ikke noe jeg kan gjøre med det, men hvis man ikke klarer å tyde det som står kan man trykke på det øverste av de tre små blå ikonene som står ved siden av der det står reCaptcha, da får man et nytt forslag. Jeg ser de varierer litt, noen er tydeligere enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy