Jump to content
Sykepleiediskusjon

Lønnsforhandlinger


Sissel

Recommended Posts

Jeg er ferdig nyutdannet sykepleier til våren og har fått tilbudt jobb på sykehuset etterpå. Grunnlønn for sykepleiere på den avdelingen jeg skal begynne på er ca 328 000 har jeg hørt. Jeg arbeider også hver 3. helg der nå mens jeg er student og har grunnlønn som hjelpepleier, som er ca 318 000. Er ikke lønnsskillet veldig lavt, mtp. alt ansvaret jeg plutselig får som sykepleier?

 

I tillegg har jeg hørt om en annen som er ferdig på likt med meg, som begynner i kommunen og kommer til å få en grunnlønn på 380 000. Har jeg noen rett til å forhandle meg til høyere lønn eller er jeg bare nødt til å ta til takke med det jeg får tilbud om? Har dere noen tips til hvordan jeg bør ta dette opp? Syns det er meget ubehagelig samtaleemne å snakke med sjefen om :blush:

 

Hvordan gjorde dere andre sykepleiere når dere startet i ny jobb?

Link to comment
Share on other sites

Du har lov til å prøve å forhandle om lønn, men de må ikke gi deg noe som helst mer enn hva som er vedtatt som minstelønn. Om de imøtekommer ditt krav vil sikkert ha sammenheng med hvor atraktiv du er for arbeidsgiver i forhold til andre sykepleiere. De kan jo bare velge en annen om du ikke godtar lønnen.

 

Det er ganske vanlig at mange kommuner har valgt å legge seg på en høyere lønn enn sykehus for å trekke til seg sykepleiere. Spekter og KS er jo også to ulike tariffområder.

 

Jeg har aldri prøvd å kreve høyere lønn ved ansettelser. Litt feigt kanskje, men det er mange om benet når det er ledige jobber og jeg har vel valgt å ikke gi dem noen grunn til å velge andre som ikke krever ekstra lønn. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Guest Snart sykepleier

Jeg ser at dette er en gammel tråd, men vil bare neven noe likevel til andre som er innom og leser.

Har arbeidsgiver tilbudt deg jobb, har du 8 dager på deg til å takke ja eller nei. Du kan stille krav om høyere lønn før du takker ja. Arbeidsgiver trenger ikke godta lønnskravet, MEN de kan ikke trekke tilbake tilbudet av den grunn. Ikke før det har gått 8 dager, eller du takker nei, kan de tilby jobben til noen andre. 

Ikke vær redd for å forhandle lønn, du mister ikke tilbudet av den grunn

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy