Jump to content
Sykepleiediskusjon

CVK og backflow


Cathrine F

Recommended Posts

Heia!

 

Jeg håper noen kan hjelpe. I våre prosedyrer står det klart og tydelig at backflow i CVK skal kontrolleres før og etter bruk av CVK.

 

Jeg har alltid sett på dette som viktig, og har hatt den forståelse av at om ikke backflow er det risiko at lumenet ikke ligger helt riktig/ev. tett opp mot åreveggen og skal ikke brukes.

 

Men, på min avdeling er det flere som bruker lumen uten backflow - fordi de er jo ikke tett i den forstand at det går ann å skylle inn i de.

 

Er det noen som vet hvorfor det er viktig med backflow?

 

På forhånd takk for hjelpen!!

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg holdt på med MYE i det siste, da vi har hatt mye trøbbel med CVKer.

Man SKAL alltid prøve å få backflow ved oppkobling, får man ikke det skal man kontakte anestesilege. Da vurderer de tiltak.

Det jeg har opplevd i det siste er at man som regel kan bruke de alikevel, men det er etter at anestesilege har klarert den.

 

Det man kan gjøre som sykepleier i tillegg er å koble væske på CVK og holde den lavt.. Se om det kommer backflow i settet da.

 

Følgelig skal man fortsette og sjekke hver dag om man får backflow. Og kontakte anestesilege, så de får vurdere tiltak igjen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy