Jump to content
Sykepleiediskusjon

Venepunksjon


Marianne

Recommended Posts

Har lagt merke til at det kan være litt forskjeller i hvordan hygienen ivaretas ved blodprøvetaking på legekontor. Har opplevd at hverken håndhygiene eller desinfeksjon av innstikksted blir foretatt. Jeg husker vi lærte på skolen at vi skulle sprite hender og desinfisere før blodprøvetaking. Sjekket i PPS som også bekrefter dette. Hva slags erfaringer har dere med legekontor og blodprøvetaking? Er det stor fare for infeksjoner eller sepsis forbundet med blodprøvetaking dersom håndhygiene ikke opprettholdes?

Link to comment
Share on other sites

det jeg reagerer på og som jeg ser blir gjort av mange er å desinfisere innstikksstedet, for så å ta på det med hendene (uten å være desinfisert), for å palpere åren. Er ikke hele poenget med desinfeksjon av hudområdet borte da? Husker vi lærte på skolen at vi ikke skulle ta på huden etter vi hadde desinifsert den, om vi ikke hadde hansker på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusser over det samme som dere, mye slett hygiene. Ja klart man ikke skal ta på et desinfisert område med hendene. Men dette med å desinfisere før venepunksjon har det vært litt frem og tilbake med. En periode skulle man desinfisere så skulle man bare tørke over med en tørr bommulsdott...Jeg har alltid desinfisert.

Link to comment
Share on other sites

En sykepleier sa til meg en gang at om området man hadde desinfisert var vått, kunne man palperer med en finger, ettersom spriten ville virke på fingeren også (hud er hud uansett). Det tar gjerne litt tid før det tørker.

Link to comment
Share on other sites

På sykehuset hvor jeg jobber, ser jeg aldri at personalet fra laboratoriet vasker før de tar blodprøver. Men når jeg tenker meg om, så har jeg vel heller aldri sett/opplevd infeksjoner her heller.

Når jeg gir blod i blodbanken derimot, er de veldig nøye med å vaske over innstikkstedet før punksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy