Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nattevaktstiling, eller?


Charming

Recommended Posts

På sykehjemmet der jeg jobber skal de nå til med ansettelser av flere sykepleiere - og siden jeg er ferdig utdannet i mai/juni-skiftet vil jeg så klart søke. Imidlertid er det både nattevaktstillinger på ca 59%fast ledig, og 70% fast dagvaktstilling. 59% natt tilsvarer visst ca 100% dag lønnsmessig. Men det høres bare så lite ut bare å jobbe 59%, og jeg vil gjerne få opparbeidet meg 2 år med 100% litt kvikt med tanke på videreutdanning. På den annen side tenker jeg at en nattevaktstilling kanskje er kjekt, siden jeg da er fleksibel til å ta litt studier osv på dagtid for å sanke studiepoeng..

 

Er det noen av dere der ute i arbeid med erfaringer som kan gi en snart nyutdannet sykepleier råd?

Link to comment
Share on other sites

Så spennende at du snart er ferdig og skal søke jobb :)

Jeg ville ikke som nyutdannet begynt i en nattstilling. Hovedtyngden av aktiviteter skjer på dagtid og da vil du nok også lære mest. Nattstilling på sykehjem har man vel også ofte ansvaret for mange pasienter og er ofte alene som sykepleier, Må tilføye at jeg aldri har jobbet på sykehjem, i tilfelle jeg sier noe feil. Men umiddelbart ville jeg ikke anbefale noen nyutdannete å jobbe nattstilling om det så er på sykehus eller sykehjem, hvis man har mulighet til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte i nattstilling på sykehjem etter endt utdanning, men da hadde jeg en baby på 8 mnd., så det var helt perfekt for oss. 50% stilling, to netter pr. uke, lønn tilsvarende 3/4 stilling. Etter ett år var jeg imidlertid lei, og gikk over til dagtid. Da følte jeg at jeg lærte mye mer!

Link to comment
Share on other sites

Hei, er spl.student selv, men har jobbet på sykehjem (nattevakt) i snart 6 år, opptil gjennomsnittlig 3- 4 dager per uke på det meste. Der hvor jeg jobber er vi 5 nattevakter (hvorav en er spl). Av de erfaringene og rådene jeg har fått av de spl som jobber der, er at de anbefaler meg å begynne å jobbe på sykehus som nyutdannet (dagvakter (evt. tredelt skift, med både dag, kveld og natt). Når man jobber på sykehjem på natt, er det ikke så veldig ofte at det oppstår kritiske og spesielt utfordrende oppgaver, slik at jeg ser for meg at mye tilegnet/fersk kunnskap vil dabbe av, og kunne skape usikkerhet rundt profesjonen senere når/hvis man begynner på sykehus etterpå. Det er heller ikke alle sykehjem som opererer med at nattevaktene ser over/arbeider med medikamentregning - og dette ser jeg også for meg kan falle fort ut, dersom det ikke utføres ofte. Og selv om 59% natt ikke er så veldig mye, så kan man bli rimelig sliten, og måtte sove mye på dagtid, selv på fridager. Så hvis du ikke har prøvd å jobbe natt før, så ville jeg ikke anbefale å ta en faststilling- før du vet hvordan du reagerer psykologisk og fysisk på det :-) men det er bare mine tanker rundt det. Håper du finner ut av det i allefall, og lykke til med innspurten av utdanningen :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest NurseMAN

Hei!

Jeg jobber natt (70% fast på sykehus) og har gjort det nesten siden jeg begynte. På min avdeling er ikke dette med mindre kompetanse ett stort problem siden avdelingen har akuttfunksjon ift en del sykdommer og vi har dessuten en intermediærstue så pasientoppgaver/prosedyrer er tilnærmet like døget gjennom (men jeg har ikke endel stell/legevisitt etc). Det siste halvannet året har jeg også tatt endel vakter i vikarbyrå for å se litt hva som rører seg rundt omkring. Da har jeg tatt vakter på både sykehjem, i hjemmesykepleien og på andre sykehusavdelinger. Mitt inntrykk er at en definitivt bør få seg litt erfaring og prøve seg litt på sykehus hvis en har muligheten for det. Før samhandlingreformen slår ut for fult vil du nok desverre føle at du lærer svært lite prosedyrer etc. Du vil kunne bli svært flink i geriatrien, men det avhenger av at du får tilbud om kurs o.l slik at du holder deg faglig oppdatert. Jeg ser stadig ting som ikke er blir lagt merke til av de faste spl på sykehjemmene jeg er på, rett og slett fordi de ikke har erfaringsgrunnlag fra endel sykdommer du stadig vekk vil se på sykehuset (litt etter avdelingen selvsagt). Også ting som er "normale" for et sykehjem vil fort kunne glippe hvis ikke du har jobbet litt med tingene (nytilkommen hjertesvikt/begynnende uvi/ pneumonie/allergier etc). Jeg vil derfor anbefale deg å begynne på dagtid/tredelt ved et sykehus hvis du har mulighet for det. Hvis ikke ville jeg hvertfall ikke begynt på natt ved ett sykehjem fordi det i 90% av tilfellene består i å sitte og se på tv, mens du venter på neste tilsyn/snu runde. (Det avhenger litt av at man har personale og leger på dagtid som tar tak i evt nattproblematikk som vandrere/akutt angst etc på en god måte som trygger pasienten eller evt gir riktig medisin slik at de får sove godt om natten så de er våken og uthvilt neste dag). Hvis du eller noen andre lurer på noe om nattlivet er det bare å spørre ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen! :)

Takk for mange fine svar. Intervjurundene er over, og jeg fikk den 60% faste nattestillingen. Jeg ser forøvrig at jeg glemte å påpeke at jeg har jobbet på dette sykehjemmet i 2 år allerede, så er godt kjent med dagrutinene - og det er et korttidssykehjem med mange palliative pasienter o.l. Det er så og si INGEN stillinger å få på sykehuset her i byen med mindre man er villig til å gå i 20% vikariater over lengre tid. En kjent problematikk her i byen.. :\

 

Har begynt litt med nattevakter ekstra allerede - og må si at jeg er positivt overrasket. Første vakten fikk jeg se sepsis for første gang, og fikk denne pasienten over på sykehus. Neste natt hadde vi et mors, og tredje natten hadde vi tilfelle av en totalt oppkavet pasient som ville rive ned hele værelset, og 3 terminale pasienter på en gang. Så selv om det er svæært rolig når det IKKE skjer noe, så føler jeg at jeg kommer borti en del ting likevel. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ble utdannet spl i 2012, og her jeg bor er det så å si umulig å få fast jobb som spl.

Var heldig og fikk et vikariat på et sykehjem, og trivdes veldig bra. Nå er vikariatet slutt, og jeg skal begynne som nattevakt neste uke.

Da blir jeg alene spl på natt, der jeg har ansvaret for de som bor på sykehjemmet, og de som bor ute i kommunen.

Har jobber nattevakt før som hjelpepleier, så er ikke helt uten erfaring fra nattarbeid. Men må ærlig innrømme at drømmen var å jobbe på sykehus, men her er det aldri noen ledige stillinger. Trodde det skulle være lett å finne jobb med denne utdannelsen jeg :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Så leit at vikariatet ditt er slutt, når du trivdes så godt. Håper du synes det blir greit å jobbe som nattevakt, men det er jammen meg et stort ansvar når man er alene som sykepleier med så mange pasienter. Du får ha lykke til, og du kommer sikkert til å lære masse av dette. Leit at du ikke får jobb på sykehus, men det blir kanskje lettere når du har fått mer erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy