Jump to content
Sykepleiediskusjon

Infusjoner


Guest student 2011

Recommended Posts

Guest student 2011

Er det noen her ute som kan svare på hvor fort man kan gi subkutant infusjon av nacl og hvorfor kan man ikke gi ringer subkutant? :)

Link to comment
Share on other sites

synes det høres merkelig ut. Har jobbet på sykehus i to år og sykehjem to år før der og aldri vært borti det. Noen andre erfarene som har noen synspunkter? Forstår ikke helt hvordan hensikt det skal ha å gi infusjon med nacl subcuntant, hvis man ikke skal skylle gjennom en subcuntan nål f. eks :)

Link to comment
Share on other sites

Guest MrMan ;)

altså...dette har jeg ikke vært borti for det har aldri vært behov for det på de plassene jeg har jobbet... men rent teoretisk er det vel ikke noe i veien for å gi en begrenset mengde væske pr døgn sc. 400-500ml tipper jeg? væsken vil jo absorberes på lik linje med medikamenter... men som sagt ser jeg for meg at det må gå svært sakte. NaCl har jo en mindre molekylstruktur(?) enn RA så den vil vel taes opp lettere kanskje?(mulig begrepene blir feile men prinsippet er vel sånn ca...) i tillegg er jo RA satt sammen av en del stoffer- muligens mer vevsirriterende enn NaCl? som sagt så synser jeg litt nå men går det sakte nok burde det være uproblematisk å gi væske sc...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri gitt væske subcutant, men vet at det praktiseres. Jeg fant en artikkel her som kan være av interesse, Jeg kopierer der det står om subcutan væske:

 

Subkutan væske indgift (hypodermoklyse)

Subkutan væskeindgift kan være et godt alternativ til intravenøs væskeindgift, så patienten kan forblive i eller udskrives til eget hjem, da væsken kan administreres af hjemmeplejen og/eller pårørende. Det kan være et relevant behandlingstilbud til den palliative patient, hvis patienten

 

føler megen tørst trods god mundpleje

 

er unødig træt, konfus (delirøs) pga. dehydrering

 

har ophobning af lægemidler pga. nedsat nyrefunktion

 

Det er vigtigt at vurdere om væskeindgift er relevant i det konkrete tilfælde. Væsketilførsel ved fremskreden terminal sygdom (døende patienter) kan være til større gene end gavn pga. overhydreringsgener med utilsigtet væskeophobning i lungehinde, bughule og perifert væv.

Anlæggelse af subkutane nåle til væskeindgift sker som anført ovenfor. Væsken løber ved hjælp af tyngdekraften - uden anvendelse af pumpe. Det er ikke nødvendigt at bruge dropstativ, selvom det i visse tilfælde kan være praktisk. Et søm, i væggen, eller en krog i loftet kan være ligeså anvendelig.

 

Hvilken væske kan anvendes

Der anvendes isotonisk NaCl 0,9 % og/eller ved behov for kalorieindtag isotonisk glucose 5% (glucose max. 500 ml/døgn).

Der kan vælges to infusionsmetoder:

 

Kamelpukkelmetoden

NaCl 0.9 % 500 ml løber ind i løbet af ca. 20 min., hvorefter væsken absorberes lidt efter lidt. Denne metode kan gentages flere gange i løbet af dagen. Fordelen ved metoden er, at patienten ikke behøver at være tilkoblet slanger og dropstativ i længere tid ad gangen.

 

Langsomt indløb

NaCl løber ind over 12-24 timer (evt. om natten når patienten sover).

 

 

http://e-dok.rm.dk/e-dok/e_700901.NSF/UI2/1A00B9DC16F60B30C1257895002E8AAB?OpenDocument

Link to comment
Share on other sites

Guest N.vagus

Enig med Marianne. Ved blodtrykksfall bør jo væsken administreres intravenøst, ellers har det ingen effekt på trykket. Aldri vært med på å gi saltvann subcutant, bortsett fra under studiene, da vi øvde på å sette subcutane injeksjoner på hverandre :) Jobber på intensivavdeling, mulig det er annen praksis på sykehjem eller i hjemmesykepleien. Intravenøs administrering kan gå raskt, vanlig saltvann NaCl 9 mg/ml har samme molekyltetthet som blodet.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss (sykehjem) ordineres ofte væske subcutant, de gangene pasienter har behov for ekstra væske. Og som regel er det Ringer-Acetat som gies.

Jeg har lest at RA ikke bør gies sc, men legen vår mener tydeligvis noe helt annet.

Vi gir vanligvis ca 1000 ml pr døgn, via butterfly på magen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Huff, kan dere ikke legge inn en PVK i stedet og gi pasienten væske der? Kan ikke skjønne at det skal være noen grunn til å gi det s.c annet enn at det er svært mange sykepleiere på sykehjem rundt omkring som ikke kan legge PVK`er. Det må da være veldig ubehagelig og sprenge mye å få så mye væske s.c???

Link to comment
Share on other sites

Guest Herseball

Det vil jo være mulig å gi S.C, men dersom pasienten er ødematøs fra før av ville jeg nok ha unngått dette. Legen bestemmer vel, men slik jeg ser det er det vel ingen grunn til å måtte sette store kvanta væske S.C. Ødemer er jo svakt vev som følge av mye væske i interstitiet. Kan det tenkes at noen trenger kurs i å sette PVK?

Link to comment
Share on other sites

ganske nedsettende syn på sykepleiere på sykehjem på jeg si... vi gir iv behandling både av væske og antibiotika, evt andre medisiner, men det hender likevel lege forordner sc uten at det har noe som helst med kompetanse i forhold til å sette en PVK. Sykehjem er blitt veldig mye bedre de siste årene!

Link to comment
Share on other sites

Guest Herseball

Beklager om dette virket nedsettende. Det var virkelig ikke meningen. Dersom legen forordner det er det nok en grunn til dette, men sunn skepsis driver verden frem :) . Dette kan vel like godt hende på sykehjem som i sykehus. Er det noen som har funnet ut mer om dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Ann Mari

Man kan gi subkutant væske uten at det blir ødemer av det. En trygg og grei møte å hydrere pasienter på. Du kan gi 500 ml NaCl over 12 timer eller lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

En ting er at man kan infundere væske s.c., men hvorfor gjør man dette fremfor å infundere det i.v.? Er det noen fordeler å få væske s.c.? Vil innbille meg at det er like så greit å få dette direkte i årene for å spare en del komplikasjoner. Er det da snakk om pasienter med vaskulære lidelser/warfarinbehandling/kortisonbruk som gjør PVK ugunstig?

Link to comment
Share on other sites

Spesielt med forvirrede gamle som går på blodfortynnende som risikerer å rive ut veneflonen er det absolutt å foretrekke å gi subcutant i mine øyne ihvertfall. I tillegg er mange gamle vanskelige å stikke pga tynn hud og sprø årer, og ihvertfall om pasienten i tillegg er dehydrert! Det handler ikke så mye om kompetanse, men sunn fornuft om hvilke tilfeller man velger det ene eller andre, og selvfølgelig skal legen være den som endelig bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her var det sagt mye ja :) Lærte ihvertfall noe nytt, jeg. Aldri hørt om eller tenkt på muligheten for å gi NaCl/RA subcutant. Jobber på sykehus, og har sldri vært borti det. Her har jo 99% av pasientene pvk uansett. Eneste gangene jeg har gitt NaCl sucutant er når jeg har skylt etter f.eks morfin i butterfly eller Sub-q. Og da er det snakk om bare for å skylle vekk det lille som ligger i slangen.

 

Vil det i det hele tatt dryppe inn noe, tenker jeg? Kun ved hjelp av tyngdekraft? Altså, jeg vet jo godt hvordan det kan se ut når en pvk ar gått subcutant og pasienten har fått større eller mindre ødemer. Detter har for de fleste, ihvertfall de om er oppmerksomme på det selv, sagt at dette er ubehagelig.

 

Spennende å høre om ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest heioghopp

Subkutan væskebehandling (hypodermoklyse) handler ikke om mangel på kompetanse. Snarere tvert imot, det handler om at helsepersonell holder seg oppdatert på alternative måter å gi væskebehandling på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Til Litago

 

Jeg har også erfart å legge inn butterfly s.c og at det er ringer acetat som blir forordnet. Dette til tross for at det står at den skal administreres i.v i felleskatalogen. Noen som vet hvorfor denne ikke anbefalles å gi s.c ?... Legger veneflon dersom årene er bra. De gangene jeg legger butterfly s.c er det fordi årene er så oppstukket/vanskelig å stikke.

Link to comment
Share on other sites

Til Litago

 

Jeg har også erfart å legge inn butterfly s.c og at det er ringer acetat som blir forordnet. Dette til tross for at det står at den skal administreres i.v i felleskatalogen. Noen som vet hvorfor denne ikke anbefalles å gi s.c ?... Legger veneflon dersom årene er bra. De gangene jeg legger butterfly s.c er det fordi årene er så oppstukket/vanskelig å stikke.

 

Det er vel fordi Ringer Acetat inneholder Kalsiumklorid. I felleskatalogen står dette under Ringer Acetat: "Kalsiumklorid er vevsirriterende og det må utvises forsiktighet for å forhindre ekstravasasjon under intravenøs injeksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest ingeborg

Å gjev nacl subcutant blir brukt når pasienten har dårlege årer og ein antek at det er til større plage for pasienten om han skulle hatt pvk. vanlig og gjev 500ml i døgnet. Det blir ofte og brukt om pasienten seponerer div slanger sjølv....... Det har ingenting med kompetanse til og leggja pvk, men vil minne på at ein på sjukeheimer ikkje at anestesien rett rundt hjørna slik som på sjukehus ;-) Med det same den subkutane nåla er sett må det gå svært langsomt , så danner det seg ei lite lomme veska blir sugt opp av. Ringer skal ikkje gjevs pga at den inneheld små mengder kalium. Til adm av veske ville eg ha sett sub Q på på magen. Og adm veske subkutant er fint til dårlege palliative pasienter heime der ein ser at dehydreringa gjev plager, 500 ml veske i døgnet vil i tillegg verken forkorte eller forlenge livet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy