Jump to content
Sykepleiediskusjon

Vaskedame på sykehus


emmalulu123

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har ett spm.

 

Jeg er en vaskedame på sykehuset.Jeg misforsto personen jeg hadde opplæring med.

Vi fikk bedskjed at sykepleier hadde vasket rommet med virkon men glemte gulvet og vask og nattbordet. Vi gikk inn i rommet bare for å ta nattbordet og vasken, men jeg tok ikke på meg frakk eller munnbind. Bare hansker. Hun jeg jobbet med mente det var greit siden sykepleier gikk over det meste på rommet med virkon. Bare vasken som måtte tas og nattbordet. Jeg tok det, men igår sa hun at dersom man ikek går inn med frakk må man ikke komme nærme ting som kan smitte deg. Rommet hadde hatt en pasient med kontaktsmitte. Jeg er redd for at klærne mine kom i kontakt med nattbordet eller vasken!! Jeg er redd for at jeg har blitt smittet med noe via kontakt smitte, fordi jeg tror klærne mine kom i nærheten av vasken og håret på nattbordet.Er dritt redd!! Men jeg føler meg ikke syk. Og siden det er kontakt smitte betyr det vel at hvis jeg var syk ville alle de andre vennene mine blitt syke utenom jobben?

Link to comment
Share on other sites

Kontaktsmitte betyr at det smitter ved direkte eller indirekte kontakt,. Det vil si at man må ta på, eller komme bort i pasienten eller ting pasienten har rørt ved eller som er blitt forurenset på annen måte. Det smitter ikke via luft, derfor er det ved kontaktsmitte ikke behov for munnbind, Men ja, man skal ha på seg stellefrakk og hansker.

Teoretisk kan du ha fått på deg smittestoff da du var borti vasken og nattbordet. Det største problemet er nok ikke for deg, men de andre pasientene, da du kan ha ført med deg smittestoffet via klærne eller håret til neste rom.

De fleste infeksjoner på sykehus er ikke farlige for friske personer, så du trenger ikke være redd.

Men på grunn av de andre pasientene er det veldig viktig at det desinfiseres og at man beskytter seg slik man skal. Du har en kjempeviktig jobb når det gjelder forebygging av spredning av infeksjoner på sykehus.

Link to comment
Share on other sites

Nå sier ikke du noe om hvilken smitte det evt er (siden det er brukt Virkon tipper jeg på clostridium e.l en annen mage/tarminfeksjon som smitter via diarre og at du ikke vasker hendene etterpå). Ift til vask av rom etter at pas har forlatt det er det ofte ikke nok smittestoffer på "døde" matrialer bortsett fra sengen til at du vil bli smittet av det. (og sannsynligheten for å overføre det via klær eller hår til andre pas er heldigvis også minimal når du har lite pas kontakt)

Kontaktsmitte innebærer _direkte_ kontakt da smittestoffene ikke "flyr"/er spredd med aerosoler (dråpesmitte). Det er derfor ikke farlig å ta på f.eks veggene i ett kontaktsmitterom, men å ta i sengetøyet og så ta seg i ansiktet er mindre lurt... Ved kontaktsmitte benytter man som regel spotvasking, altså at man kun vasker/spriter kontaktpunktene i rommet.

Mener selvsagt ikke å nedvurdere bruken av beskyttelsesutstyr. Ville bare ikke uroe deg unødvendig :)

For å gjøre det helt klart: Man må alltid bruke smitteutstyr hvis man er i tvil ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy