Jump to content
Sykepleiediskusjon

Få fart på drypp som ikke vil renne!


Recommended Posts

Av en eller annen grunn kommer jeg ofte opp i situasjonen at jeg henger opp væske, men det vil ikke renne.

Har dere som har jobbet i mange år noen kloke tips og triks man kan gjøre for å få til dette? Jeg må alltid kalle på en sykepleier for å få hjelp, og det er jo litt unødvendig og ikke minst pinlig.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å dra litt i veneflonen. av og til kan den ha hengt seg fast i åreveggen og sperre for dryppet :)

jepp! enten dra litt forsiktig eller ta den fra side til side eller opp/ned. Når du tester dette er det en fordel å ha dryppet nesten helt åpent slik at du ser respons hurtig

 

andre grunner:

 

- PVK sitter et sted hvor bevegelser hos pasienten kan stoppe/bremse dryppet ved at åren klemmes av, feks i armbøyen, håndledd. Hvis det er tilfelle, bygg godt opp med en pute eller lignende slik at pasienten kan få en god avslappende stilling med armen selv om den blir mindre mobil

 

- PVK sitter slik at man må flytte på armen i forhold til å få litt hjelp av tyngdekraften. Feks på hånden er det ofte hånda må henge litt nedover en stund

 

- dryppet kan henges høyere

 

- av og til kan det hjelpe å bytte sett

 

Litt sånn på siden men det minner meg om noe jeg lærte på labkurs. Når man skal ta blodprøver og man ikke får blod selv om man fikk blodsvar så kan det være at kanylen rett og slett har sugd seg fast i åreveggen som følger av vakumet som oppstår når man kobler til glasset. Man må derfor dra nålen bittelittegranne ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Litt sånn på siden men det minner meg om noe jeg lærte på labkurs. Når man skal ta blodprøver og man ikke får blod selv om man fikk blodsvar så kan det være at kanylen rett og slett har sugd seg fast i åreveggen som følger av vakumet som oppstår når man kobler til glasset. Man må derfor dra nålen bittelittegranne ut igjen.

 

Tar vanlige sykepleiere vanligvis blodprøver? Dette har vi AAALDRI lært på skolen :o

Link to comment
Share on other sites

Taes en del blodprøver på sykehjem også.

 

Angående drypp som ikke vil renne, så kan jeg legge til at noen ganger så fungerer ikke ventilen som den skal. Altså den ventilen som over væskekammeret og slipper inn luft. Da kan det hjelpe å stikke inn en kanyle her.

Link to comment
Share on other sites

Taes en del blodprøver på sykehjem også.

 

Angående drypp som ikke vil renne, så kan jeg legge til at noen ganger så fungerer ikke ventilen som den skal. Altså den ventilen som over væskekammeret og slipper inn luft. Da kan det hjelpe å stikke inn en kanyle her.

 

Men den ventilen er jo alltid lukket? Eller?

Aldri skjønt hvilken funksjon den har jeg..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy