Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blodtransfusjon og spesiell blodtype


Diafragma

Recommended Posts

Jeg har et par spørsmål. Mulig det ene er et litt mer bioingenør-faglig spørsmål.

 

1. Ved blodtransfusjon av vanlig A, B, AB og 0 (RhD pos og neg), hvordan overvåkes pasienten, altså hvilke ting ser man etter for å oppdage en eventuell transfusjonreaksjon, hos bevisste og ubevisste pasienter?

 

2. Har noen vært borti den spesielle blodtypen "Bombay"? Har dere hørt om denne på norske sykehus? Blodtypen "Bombay" oppfører seg som 0 i serum, men har anti-A, anti-B OG anti-0 i plasma (mener jeg det var), noe som kan skjule den egentlige blodtypen og få den til å se ut som 0 ved vanlig testing i blodtypemaskin. Mulig den kan oppdages ved manuell testing, men det er vel uansett bare serum som blodtypes.. Vet ikke.. Anyway, så kan dette visstnok medføre en uventet transfusjonsreaksjon i og med at det er fullblod (SAG) som transfunderes.

 

Syns det er spennende med denne mystiske blodtypen :) Would love to know more, eller om noen har erfaringer med denne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par spørsmål. Mulig det ene er et litt mer bioingenør-faglig spørsmål. 1. Ved blodtransfusjon av vanlig A, B, AB og 0 (RhD pos og neg), hvordan overvåkes pasienten, altså hvilke ting ser man etter for å oppdage en eventuell transfusjonreaksjon, hos bevisste og ubevisste pasienter? 2. Har noen vært borti den spesielle blodtypen "Bombay"?

 

hmm nå er det en stud siden jeg ga blod sist men etter at blodet er kontrollert av to stykker slik at man er sikker på at det er rett type til rett pasient og temperatur/dato er ok så må man ta en temp av pasienten før man kobler til og en ny kontroll etter 5 mn, en økning i temp kan tyde på en allergisk reaksjon (ofte har tempen gått litt ned da blodet er kaldt..), kløe, kaldsvetting, kvalme, rødme i huden

 

Bombay blod har jeg ikke hørt om dessverre

Link to comment
Share on other sites

Ja ok. Så det er lett å avdekke om pasienten reagerer på blodet fordi man ser symptomer på at noe er galt ganske raskt?

 

Bombay-blodtypen fikk visst navnet sitt fra den Indiske byen Bombay (Mumbai i dag?), og i India er det visst 1 av 10000 som har denne. I resten av verden samlet er det rundt 1 av 5000000. Men jeg aner ikke om dette stemmer. Har bare èn engelsk, dårlig kilde på det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy