Jump to content
Sykepleiediskusjon

Seponering av blærekateter


Cathrine

Recommended Posts

Jeg leser i fagprosedyrene til helsebiblioteket om seponering av kateter: Der står det følgende: Etter kateterfjerning: Kontroller at pasienten klarer å tømme blæren spontant innen 3–4 timer og kontroller om

blæretømmingen er tilfredsstillende http://www.helsebibl...ksne.144018.cms

Da jeg jobbet på sykehus, stengte vi kateteret og ventet med å fjerne det til pasienten følte litt blærespreng. Da slapp man gå og vente på om pasienten klarte å late vannet spontant. Dette stod det ikke noe om i denne prosedyren, men det er kanskje ikke vanlig å gjøre det på den måten?

Link to comment
Share on other sites

Det opplevde ikke jeg at vi gjorde på urologisk avdeling en gang? Men da seponerte man jo kateter etter operasjoner for TUR-p som regel, og pasienten hadde kanskje hatt kateter før operasjonen? Så de var så fornøyde med å få det ut fortest mulig?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest splstudJenny

Jeg har lært å gjøre som i prosedyren du nevner, altså vente på spontanurin og så evt blæresanne dersom mistanke om ufullstendig tømming

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da jeg var i sykehuspraksis på postoperativ på ortopedisk, pleide vi å stenge av kammeret og se at dette fylte seg godt før vi seponerte. Dette var dog primært for å ha oversikt over at nyrefunksjonen var god etter anestesi.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest Søtnos

Kommer an på hvor lenge pasienten har hatt det. Her legger vi som regel inn når de skal ha pacemaker/ICD, da tar vi det rett ut. Har det vært inne i flere dager, så ville jeg stengt av først.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy