Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvor er dere, sykepleiestudenter? :)


Millis

Recommended Posts

Det er så stille her inne om dagene. Har alle ferie? Selv gleder jeg meg veldig til å ta fatt på studiet (selv om jeg akkurat nå ønsker meg noen dager ekstra til forberedelser) og savner litt spente innlegg fra andre som gleder seg (minst) like mye!

 

17 timer igjen til studiestart! :blink:

 

Jeg har visst ikke lest nøye nok igjennom velkomstbrevet, for nå så jeg at vi blir oppfordret til å begynne å lese på pensumet i tre av bøkene pga undervisningen starter allerede første uken.. Er det slik hos dere også?

 

Anyways.. jeg startet en blogg om studentlivet igår, så sving gjerne innom for å hilse på. Jeg vil gjerne bli kjent med flere studenter og sykepleiere! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei :) Jeg gleder meg veldig til å ta fatt! Vi starter på tirsdag, og starter ordinær undervisning på torsdag. De første to dagene går det i registrering og informasjon.

 

Vi ble ikke oppfordret til å lese noe nå på forhånd, men jeg har ikke klart å holde meg unna, så har skumlest en del i de 3-4 viktigste bøkene. Anatomi og fysiologi syns jeg er kjempespennende, så der er det bare gøy å lese :)

 

Flott med blogg! Skal følge med på den :) Har vært inne på tanken med blogg selv, men kom fram til at jeg kanskje får begrense meg litt også. Jeg er ikke så god på impulskontroll over nye ideer, så da blir det fort så mange baller i lufta at halvparten detter ned :P Trenger litt selvdisiplin for å holde fokus!

 

Jeg skal forresten gå på HiBu i Drammen, heltid.

Link to comment
Share on other sites

Hei Diafragma!

 

Så kjekt! Jeg hadde også store planer om å lese, men trodde ikke jeg kom til å få plass på skolen før neste år, så da var motivasjonen laber. Har kikket litt i bøkene da, og lest litt sånn her og der. Det er jammen mye å rekke over, ser jeg.

 

Ja, blogging tar mye tid og fokus. Planen min er å holde tema så godt som mulig i bloggen, slik at det ikke blir altfor mye kjas og mas og unødvendig tidsbruk. Da er det jo også lettere å følge med for de som interesserer seg for sykepleie, helse og studentliv. For min del trenger jeg en måte å motivere meg på underveis, og hva er vel mer motiverende enn å se hva man har fått utrettet og hvor langt man har kommet?! Håper jeg får tid til å oppdatere underveis da, det gjenstår jo å se.

 

Men nå er det natta! En time senere i seng enn planlagt, men selv etter to kopper med non-stress te er jeg skjelven og veeeeldig spent. Det hadde rett og slett vært umulig å sovne tidligere uansett. Får prøve med litt meditasjon først. :)

 

Takk for at du følger bloggen, jeg gleder meg til å høre mer fra deg også! Grattis med skoleplassen! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Stressetstudent

Ok. Nå begynner jeg å få panikk! For lenge siden, før jeg engang visste hvor jeg kom inn regnet jeg med at skolen begynte rundt den 20 august, dum ja? Kom hjem fra en lang utlandstur i går, og mottok også brevet fra Lovisenberg. Jeg har ikke skaffet meg drakt, noen steder hvor man kan få tak i det i Oslo?? Og jeg har heller ikke motatt vandelsattesten, OG jeg har heller ikke kjøpt noen bøker. Jeg vet da vel ikke hva slags bøker man skal kjøpe? Stod jo ingenting i brevet, tror jeg? Jeg pleier ALLTID å ligge foran, men dette brevet kom så sent frem, jeg føler meg så dum! Noen oppmuntrende ord? Begynner altså nå på tirsdag og føler meg langt i fra klar!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Nå begynner jeg å få panikk! For lenge siden, før jeg engang visste hvor jeg kom inn regnet jeg med at skolen begynte rundt den 20 august, dum ja? Kom hjem fra en lang utlandstur i går, og mottok også brevet fra Lovisenberg. Jeg har ikke skaffet meg drakt, noen steder hvor man kan få tak i det i Oslo?? Og jeg har heller ikke motatt vandelsattesten, OG jeg har heller ikke kjøpt noen bøker. Jeg vet da vel ikke hva slags bøker man skal kjøpe? Stod jo ingenting i brevet, tror jeg? Jeg pleier ALLTID å ligge foran, men dette brevet kom så sent frem, jeg føler meg så dum! Noen oppmuntrende ord? Begynner altså nå på tirsdag og føler meg langt i fra klar!

 

Hei!

 

Du, ikke stress da! Du rekker jo å møte opp første skoledag og det er jo tross alt det viktigste, ikke sant? :)

Jeg begynte på skolen idag (ikke Lovisenberg) og selv om velkomstbrevet ga inntrykk av det, så var det ikke egentlig tvingende nødvendig å ha noe spesielt klart innen skolestart. I velkomstbrevet vårt stod det at vi skulle ha skrevet ut fagplaner og studiehåndbok og lest igjennom, levere inn vandelsattest første skoledag og ha kjøpt to-tre av bøkene fra pensumlisten pga tidlig oppstart av akkurat de fagene. Vel, vi fikk utlevert fagplanene idag (surt for de som hadde skrevet ut MANGE sider, greit for oss som hadde lagret de som pdf. bok istedenfor), veldig få hadde kjøpt bøker, de færreste leverte vandelsattest idag og ingen (såvidt jeg vet) har kjøpt hverken drakt eller andre ting enda.

 

Siste frist for innlevering av vandelsattest er (på vår skole ihvertfall) 31. august. Det var et par elever som enda ikke hadde søkt om attest og da kan det jo holde hardt ved noen politistasjoner. Som regel ordner det seg hvis man sier det haster. Et par av bøkene bør være kjøpt inn innen torsdag og resten kan vente om man ikke rekker det denne uken. Fredag må vi ta med fagplaner og studiehåndbøker. Jeg tror du bare kan møte opp første skoledag uten å stresse. Det ordner seg!

 

Gratulerer med studieplassen og lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Oi jeg kjente meg veldig igjen i innlegget ditt Stressestudent! Jeg starter på 2. året på Høgskolen i Gjøvik. På disse tider i fjor hadde jeg mareritt om å glemme å ta med politiattesten som det sto i brevet at vi måtte levere senest første skoledag. Da første praksisperiode nærmet seg før sommerferien var det FORTSATT mange som ikke hadde levert den så det går nok bra skal du se! :) Vi fikk litteraturliste første skoledag så å kjøpe bøker var uansett ikke aktuelt. Jeg bestilte uniform via Internet og denne var det heller ikke behov for de første ukene. Lykke til med studiestart! Det kommer til å gå helt fint ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Stressetstudent

Gikk nå bra, ingen hadde skaffet seg verken drakt eller bøker så var ikke noe farlig! Men var utrolig vanskelig å bli kjent med noen i det hele tatt, i hvertfall på gruppen min! Ble overraskende skuffet :/ Håper det går seg til da.

Link to comment
Share on other sites

Den første, om ikke de TO første ukene er lette og løse tema. De er mest for å lære dere lett studieteknikk, kritisk tenkning, resonering og refleksjon. Egentlig er det mest bare for å lære de nye studentene tenkning generelt :P Det er ikke noe stress om man ikke leser alt de skal ha deg til å lese, om foreleserene er gode så setter de raskt fart på de små grå for deg og gjør deg god kritisk og godt reflektert før første del av første semester er ferdig. Dette er ikke noe man eksamineres i.

 

Ferdig som fadder i fadderuke for Høyskolen Diakonova nå jeg. Koselig å se så mange nye, motiverte og idealistiske sykepleierstudenter på sine første nervøse dager :D

Tilbake til eksamenslesingen for meg nå. 6. september skal sykdomslære mestres!

Link to comment
Share on other sites

Vi er nå på andre dag i uke 2 og her er det ingen nåde. ;) Vi har allerede hatt intensive forelesninger i sykepleiefag i flere dager og begynte i dag på naturfagene også. Skoledagene har også vært lange, som regel til både 15, 16 og 17 på ettermiddagene. Hjelpes, hvis det fortsetter sånn, så får jeg ringe familie og venner og si at vi snakkes til jul! ;)

 

Er det flere som har startet og kommet seg igjennom fadderuken i god behold? Begynte dere også med forelesninger allerede i fadderuken?

Link to comment
Share on other sites

Vi begynte 15., og har frem til nå kun hatt informasjonsforelesninger om pensum, oppbygging av året, studieteknikk, og i det hele tatt en masse masse info både om skolen og sykepleiestudiet.

Det er fortsatt fadderuke her ut denne uken, mye som skjer, men med 2 barn er det ikke mye jeg er med på.

Vi hadde vår første faglige forelesning idag i Sykepleie 1, og vi fikk tildelt klasser og grupper i går. Gleder meg veldig til å sette i gang skikkelig, for dette interesserer meg veldig:)

Er veldig forberedt på at det første året vil bli tøft, særlig november/desember da jeg går rett fra praksis ti eksamensperiode..er veldig spend på hvordan det blir med 2 barn, jobb ved siden av studie, praksis, lesing og oppgaveskriving og og og...

Målet er å lese jevnt gjennom alle semestrene og være med på ALLE forelesninger. Vil ikke henge etter!

Blitt kjent med en del nye mennesker, og kjente/visste hvem et par stk var før vi begynte..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så kjekt at det er såpass mange studenter som følger med her inne! Vi er nå i gang med forberedelser til første studiekrav med vurdering, som vi skal ha på onsdag. Hjelp!

Jeg er så fast bestemt på at jeg vil blogge om studiet (satte så stor pris på å lese om andres studiehverdag når jeg vurderte sykepleie og liker fremdeles å følge litt med), så mye av lesedagen gikk med til å sparke igang igjen bloggen etter 2 uker hvor det har vært umulig å skrive en eneste linje. Hadde aldri trodd at det skulle være SÅ travelt de første ukene på studiet, men heldigvis ser det ut til å bli bedre etterhvert?!

 

Følg meg gjerne på bloggen, det er så kjekt med litt liv der, og jeg vil gjerne ha tips om andre som blogger som student eller sykepleier! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy