Jump to content
Sykepleiediskusjon

Svineinfluensa


Cathrine

Recommended Posts

Jepp, kan bli en ny "Spanskesyke" dette....................

 

Det merkelige er jo at det er friske unge,voksne som har blitt smittet og ikke barn,eldre og personer med dårlig imunforsvar.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, kan bli en ny "Spanskesyke" dette....................

 

Det merkelige er jo at det er friske unge,voksne som har blitt smittet og ikke barn,eldre og personer med dårlig imunforsvar.

 

Ja det er rart at de unge vokne rammes hardest, men slik var det under spanskesyken også.

 

Jeg siterer:

Det spesielle med spanskesyken, sammenliknet med andre influensaepidemier, er at mennesker i 20 – 40 årene ble spesielt hardt rammet

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=462099

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ja, da ser det ut til at influensaen er godt i gang. Allerede nå har ikke legevakta kapasitet til å utføre hjemmebesøk mer. http://www.dagbladet.no/2009/07/15/nyheter...tefare/7211218/

Blir spennende å følge utviklingen og hvordan dette kommer til å påvirke arbeidsituasjonen vår. Noen som vet om planene for arbeidsplassen deres?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet kommunen her har lagt planer, men hvordan de skal få det til å gå rundt om så mye som 40 % av ansatte skulle bli syke samtidig vet jeg ikke. Får håpe vi har vikarer nok på tilringingslista.

Et av de to første tilfellene i Norge var jo her i byen, så kommunen har allerede vært i "alarmberedskap" og har nok planer, ville jeg tro....................

Regner med mer detaljert informasjon på jobb når antall smittede tar seg opp her i distriktet.

Link to comment
Share on other sites

Vi får jo håpe at vaksinen er klar før det braker løs for fullt, slik at vi slipper så stort sykefravær.

Men nå så jeg at den kanskje ikke er klar i november likevel p.g.a. manglende godkjenning.

 

Men i en nødsituasjon med stort fravær vil man vel beordre helsepersonell til å jobbe der det trengs.

Har sett i pandemiplanen, tror det var der - at man også vil bruke pensjonister og studenter.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er rart at de unge vokne rammes hardest, men slik var det under spanskesyken også.

 

Jeg siterer:

Det spesielle med spanskesyken, sammenliknet med andre influensaepidemier, er at mennesker i 20 – 40 årene ble spesielt hardt rammet

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=462099

 

Leste i gårsdagens VG at grunnen til at det er flest yngre som blir rammet kan være fordi det har vært et svært likt virus i omløp tidligere. Så de som har vært smittet av dette lignende viruset for flere tiår tilbake er dermed muligens immune mot dagens svineinfluensa.....

 

Det sto også at vaksinen sannsynligvis ville være klar i september, og at helsepersonell er de første som vil få tilbud om vaksine.

Link to comment
Share on other sites

Leste i gårsdagens VG at grunnen til at det er flest yngre som blir rammet kan være fordi det har vært et svært likt virus i omløp tidligere. Så de som har vært smittet av dette lignende viruset for flere tiår tilbake er dermed muligens immune mot dagens svineinfluensa.....

 

Det sto også at vaksinen sannsynligvis ville være klar i september, og at helsepersonell er de første som vil få tilbud om vaksine.

 

Ja, jeg har også sett dette...

England var vel de som først skal teste vaksinen. Er det noen som vet når de begynner med vaksineringen?

Jeg lurer på hvor mange som er smittet innen overgangen september/oktober når vaksinen kommer hit... Prognosene er jo ganske dystre, da de forventer en sterk økning ved skolestart.

Synes det går raskt unna nå, hvordan er situasjonen om et par uker...

Jeg er også spent på om de stenger skolene ved skolestart. Vet de sier at man sannsynligvis ikke stenger skolene, men situasjonen kan jo ha endret seg innen den tid...

Jeg så også at de vurderer å ta i bruk helsefagstudentene nå når de kommer tilbake på skolen etter ferien. Så dere går trolig en anderledes høst i møte studenter. Jeg er også spent på å se hvilke konsekvenser dette viruset får for samfunnet de nærmeste månedene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt betenkt på vaksinen. Det er ikke tid nok til å teste den skikkelig ut fordi det haster med å få folk vaksinert.

Trolig vil massevaksinering bli satt i gang uten at man følger de vanlige reglene for uttesting av nye vaksiner. Noe som gir en viss usikkerhet i hvor alvorlige bivirkninger vaksinen kan medføre.

Vaksinen inneholder visstnok også litt kvikksøv. Det gjør også noen andre vaksiner, men jeg liker det ikke helt likevel.

Liker dårlig tanken på å sprøyte kvikksølv inn i kroppen, selv om det skal være ufarlig.

 

Til tross for litt betenkelighetene så tar jeg nok vaksinen når vi får tilbudet.

 

Foreløpig oppgis dødligheten av svineinfluensa å være 6 ganger høyrere enn ved vanlig influensa. Det høres mye ut, men det er snakk om at vanlig influensa har en dødlighet på 0,1 % og svineinfluensa 0,6 %. Dvs at 99,4 % overlever. Og det er jo et veldig bra tall egentlig. Og det kan være mørketall på antall tilfeller som har lette symptomer slik at dødligheten blir kanskje nærmere vanlig influensa.

 

For øyeblikket bekymrer jeg meg faktisk mest for at det ble frarådet å reise til bl.a. England. Jeg skal dit i slutten av september og drar så sant jeg ikke er syk eller de stenger grensa ! Får ta med meg ei lommeflaske med sprit og en pakke munnbind. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt betenkt på vaksinen. Det er ikke tid nok til å teste den skikkelig ut fordi det haster med å få folk vaksinert.

Trolig vil massevaksinering bli satt i gang uten at man følger de vanlige reglene for uttesting av nye vaksiner. Noe som gir en viss usikkerhet i hvor alvorlige bivirkninger vaksinen kan medføre.

Vaksinen inneholder visstnok også litt kvikksøv. Det gjør også noen andre vaksiner, men jeg liker det ikke helt likevel.

Liker dårlig tanken på å sprøyte kvikksølv inn i kroppen, selv om det skal være ufarlig.

 

Til tross for litt betenkelighetene så tar jeg nok vaksinen når vi får tilbudet.

 

Foreløpig oppgis dødligheten av svineinfluensa å være 6 ganger høyrere enn ved vanlig influensa. Det høres mye ut, men det er snakk om at vanlig influensa har en dødlighet på 0,1 % og svineinfluensa 0,6 %. Dvs at 99,4 % overlever. Og det er jo et veldig bra tall egentlig. Og det kan være mørketall på antall tilfeller som har lette symptomer slik at dødligheten blir kanskje nærmere vanlig influensa.

 

For øyeblikket bekymrer jeg meg faktisk mest for at det ble frarådet å reise til bl.a. England. Jeg skal dit i slutten av september og drar så sant jeg ikke er syk eller de stenger grensa ! Får ta med meg ei lommeflaske med sprit og en pakke munnbind. :ph34r:

 

Jeg liker heller ikke helt tanken på å ta en vaksine som ikke er ferdig testet..

Nå jobber ikke jeg i direkte pasientkontakt, (men det kan kanskje fort endre seg nå i disse tider) så jeg vet ikke hva jeg gjør i forhold til vaksine.

Kvikksølvdosen skal visstnok være veldig liten, men jeg liker heller ikke den tanken. Jeg er allergisk mot formaldehyd og endel vaksiner inneholder nettopp formaldehyd. Så hvis den innholder dette vet jeg ihvertfall ikke hva jeg gjør. På en annen side har jeg en syk sønn som helst ikke skal ha influensa, så kanskje jeg må vaksineres likevel for å beskytte han... Fryktelig vanskelig dette her.

Ja dødligheten er veldig liten enn så lenge. Men det er jo problematisk er at enkelte helt friske unge mennesker blir alvorlig syke, det skjer jo ikke ved en sesonginfluensa. Det er jo ganske alvorlig.

 

Trolig er influensaen godt igang her når du skal til England og da blir det neppe stengte grenser, eller hva ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg leste i avisen at Bjarne Håkon Hanssen ville kjøpe inn 400 ekstra respiratorer.

Men har vi mange nok sykepleiere som kan betjene disse? Hva tror dere?

En annen ting er at de som nå har endt i respirator blir liggende temmelig lenge. Vil det da være nok med 400 ekstra?

Hvordan er det i England, har de respirator til alle som har trengt det til nå, noen som vet?

 

Om det skulle bli mangel på respiratorer er jeg er virkelig glad det ikke er meg som må prioritere hvem som skal få respiratorbehandling og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men det får gå. B)

 

Jeg har vært en uke i Danmark med min lille familie. Samboer fikk litt sår hals og tett og rennende nese under ferien, men ikke noe mer enn det. Jeg fikk influensasymptomer den dagen vi kom hjem. D.v.s i går. Symptomene er milde, men klassiske. Litt sår hals, tørrhoste, tett men rennende nese. Litt verking i ledd og muskler. Litt økt kroppstemperatur, men ingen hodepine. I natt svettet jeg en del. Jeg tenker at det er jo stor sannsynlighet for at det er H1N1-viruset som nå har bosatt seg i kroppen min, det er da vel ikke andre influensatyper ute og går nå? Symptomene er såpass milde at jeg liksom ikke har reagert nevneverdig. :) Jeg tror ikke de kommer til å øke i styrke heller. Jeg føler i grunn ikke noe behov for å dra til legen, jeg er jo fullstendig oppegående. Bør jeg likevel dra til legen på mandag for å ta en blodprøve, eller holder det å bare isolere seg noen dager fremover nå? Bare for å hindre spredning av viruset... Jeg har jo to barn på 3,5 og 6 år, tenker jo at det kunne jo være greit å vite om det er svineinfluensaen jeg har, med tanke på dem. Jeg går liksom bare rundt og venter på at de skal vise symptomer på influensa de også.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke dra til legen, det du skal er å ringe legekontoret og fortelle om symptomene dine. Dersom legen mener det mest sannsynlig er svineinfluensa så blir det innrapportert til myndigheten som et registrert tilfelle. Alle legekontor er pålagt å sende inn antall henvendelser de har fått pr uke med influensalignende symptomer, men det tas altså ikke prøver lenger.

 

Det tas prøve kun av risikogrupper nå og man skal ikke møte fysisk opp på legekontor/legevakt. Dette for å begrense smitte til utsatte personer.

 

Kjenner til flere som har/har hatt milde influensasymptomer. Og siden vanlig influensa ikke er kommet til landet enda så kan det godt være svineinfluensa. Mange får et så mildt forløp at de knapt kjenner seg syke.

Anbefalingen er likevel å holde seg hjemme i 7 dager fra første dag med symptomer.

God bedring ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, Beth. Da blir det en telefon til legen i morgen. :)

Du skal ikke dra til legen, det du skal er å ringe legekontoret og fortelle om symptomene dine. Dersom legen mener det mest sannsynlig er svineinfluensa så blir det innrapportert til myndigheten som et registrert tilfelle. Alle legekontor er pålagt å sende inn antall henvendelser de har fått pr uke med influensalignende symptomer, men det tas altså ikke prøver lenger.

 

Det tas prøve kun av risikogrupper nå og man skal ikke møte fysisk opp på legekontor/legevakt. Dette for å begrense smitte til utsatte personer.

 

Kjenner til flere som har/har hatt milde influensasymptomer. Og siden vanlig influensa ikke er kommet til landet enda så kan det godt være svineinfluensa. Mange får et så mildt forløp at de knapt kjenner seg syke.

Anbefalingen er likevel å holde seg hjemme i 7 dager fra første dag med symptomer.

God bedring ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men det får gå. B)

 

Jeg har vært en uke i Danmark med min lille familie. Samboer fikk litt sår hals og tett og rennende nese under ferien, men ikke noe mer enn det. Jeg fikk influensasymptomer den dagen vi kom hjem. D.v.s i går. Symptomene er milde, men klassiske. Litt sår hals, tørrhoste, tett men rennende nese. Litt verking i ledd og muskler. Litt økt kroppstemperatur, men ingen hodepine. I natt svettet jeg en del. Jeg tenker at det er jo stor sannsynlighet for at det er H1N1-viruset som nå har bosatt seg i kroppen min, det er da vel ikke andre influensatyper ute og går nå? Symptomene er såpass milde at jeg liksom ikke har reagert nevneverdig. :) Jeg tror ikke de kommer til å øke i styrke heller. Jeg føler i grunn ikke noe behov for å dra til legen, jeg er jo fullstendig oppegående. Bør jeg likevel dra til legen på mandag for å ta en blodprøve, eller holder det å bare isolere seg noen dager fremover nå? Bare for å hindre spredning av viruset... Jeg har jo to barn på 3,5 og 6 år, tenker jo at det kunne jo være greit å vite om det er svineinfluensaen jeg har, med tanke på dem. Jeg går liksom bare rundt og venter på at de skal vise symptomer på influensa de også.

 

Nå fikk du jo et utfyllende svar av Beth, men det er bare noe jeg vil tilføye siden du vil vente med å kontakte lege til i morgen. Hvis noen i familien er i risikogruppe for komplikasjoner kan det være aktuelt å ringe legen nå for å høre om de skal ha Tamiflu forebyggende.

Det forekommer også forkjølelser på denne årstiden. Vi hadde en runde med forkjølelse i slutten av juni, Om jeg ikke tar helt feil så ser man sporadiske til feller av influensa liknende sykdom hele året. Sensommeren er det også noe som kalles sommerinfluensa. Dette er egentlig et entrovirus som gir influensasymptomer og litt magebesvær.

I fjor gikk hele familien min ned med noe som minnet om influensa i slutten av august.

Med andre ord ikke godt å vite hva dette kan være.

Men i disse tider må man ta det på alvor, for det kan jo absolutt være H1N1 influensa.

 

Jeg vet forøvrig om 4 personer som nå har fått bekreftet H1N1. Det er i området der jeg bor, så det er tydlig at viruset har begynt å spre seg i min bydel.

 

God bedring til deg :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg er absolutt på bedringens vei. Vet ikke helt hva dette kan være, det kan jo være som du sier, bare en "influensalignende" forkjølelse. Hvis dette er H1N1, så føler jeg at jeg har sluppet veldig "billig" unna. :) Får høre hva legen sier i morgen. Moren til min samboer har forresten fått påvist H1N1, og hun ligger jo rett ut med 40 i feber. Men henne har jeg jo ikke vært i kontakt med på minst 3 uker. Viruset er nok kommet hit vi bor.

Nå fikk du jo et utfyllende svar av Beth, men det er bare noe jeg vil tilføye siden du vil vente med å kontakte lege til i morgen. Hvis noen i familien er i risikogruppe for komplikasjoner kan det være aktuelt å ringe legen nå for å høre om de skal ha Tamiflu forebyggende.

Det forekommer også forkjølelser på denne årstiden. Vi hadde en runde med forkjølelse i slutten av juni, Om jeg ikke tar helt feil så ser man sporadiske til feller av influensa liknende sykdom hele året. Sensommeren er det også noe som kalles sommerinfluensa. Dette er egentlig et entrovirus som gir influensasymptomer og litt magebesvær.

I fjor gikk hele familien min ned med noe som minnet om influensa i slutten av august.

Med andre ord ikke godt å vite hva dette kan være.

Men i disse tider må man ta det på alvor, for det kan jo absolutt være H1N1 influensa.

 

Jeg vet forøvrig om 4 personer som nå har fått bekreftet H1N1. Det er i området der jeg bor, så det er tydlig at viruset har begynt å spre seg i min bydel.

 

God bedring til deg B)

Link to comment
Share on other sites

Forklarte symptomene og utviklingen av dem, og fikk beskjed om at dette nok bare var en forkjølelse. Trengte ikke holde meg innendørs i alle fall. Testing var utelukket. Ser ut til at det nok bare var en "typisk" sommerforkjølelse av noe slag, jeg bortimot helt bra nå, minus litt tett nese og snørr som henger igjen enda. :( Snørra begynte å renne på eldstemann i går, og i kveld våknet han med sår hals og samme hoste som jeg hadde. :) Jaja, det var vel ikke annet å vente. Trøsten er at det mest sannsynlig går relativt fort over. Gjorde det med meg i allefall. "Svigermor" er på bedringens vei, feberen er gått ned. B)

Hvordan gikk det med deg i dag Nella? Og har barna dine blitt syke?

Håper svigermor snart er på bedringens vei :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant her en oversikt over symptomer, komplikasjoner, utsatte grupper, diagnostikk og behandling av H1N1 influensa.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_...867978#fotnote2

 

Her har jeg også kopiert en tabell med de vanligste symptomene:

 

Tabell 1 De vanligste symptomene ved ny A(H1N1)-influensa. Andelene er som i publiserte pasientserier (2, 13, 21, 22)

Symptom Prosentandel (min–maks)

Feber1 87–96

Hoste 49–95

Sår hals 46–82

Hodepine 38–81

Muskelsmerter 38–59

Leddsmerter 13–23

Nedsatt allmenntilstand 35–80

Rennende nese 27–59

Diaré 12–41

Kvalme/oppkast 13–25

Dyspné 10–26

Nysing2 19

Konjunktivitt2 6

Neseblødning2 2

1Fra Canada er det rapportert om et utbrudd på en skole der færre enn 50 % av de smittede hadde feber (24)

 

2Bare tall fra Europa

 

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_...;art_id=1867978

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt forvirret av ting jeg leser om lungebetennelsen som noen får i forbindelse med svineinfluensaen.

 

Først regnet jeg med at lungebetennelsen kom av viruset, så leste jeg at leger behandlet det med antibiotika og tenkte at da måtte det være en bakteriell lungebetennelse som de fikk fordi de var syke og ikke av selve viruset.

Nå i dag leser jeg en artikkel på VG nett og blir bare mere forvirret. Er det likevel en lungebetennelse som kommer av viruset? Eller er det en bakteriell lungebetennelse ?

Og dersom det er en viruslungebetennelse , hvorfor blir de da behandlet med antibiotika og hvorfor alt snakket om pneumokokkvaksine ? ;)

 

 

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/arti...hp?artid=566597

 

Hva har dere fått opplyst om denne lungebetennelsen som enkelte med svineinfluensa får ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest og forstått det slik at mange av de som blir alvorlig syke får en viruspneumoni.Viruset går dypt ned i luftveiene hos enkelte, uvisst hvorfor og forårsaker en pneumoni med influensaviruset. Dette i motsetning til sesonginfluensa som som oftest gir bakteriell pneumoni sekundært. Nå stod det også i den artikkelen du henviser til at også spanskesyken ga ofte en bakteriel pneumoni.

Jeg tror kanskje enkelte behandles med antibiotika for å forebygge også en bakteriel infeksjon?

Dette snakket om pneumokokkvaksine oppfattet jeg som at denne legen var mest opptatt av å forebygge pneumokokkpneumoni generelt. Kanskje litt klønete skrevet av journalisten? Det var ihvertfall slik jeg forstod det.

 

Edit:

Ut fra dette sitatet forstår jeg det slik at blant de som ble innlagt på sykehus så strartet det med en viral pneumoni, i og med at de ble innlagt med pneumoni, men ikke påviste bakterielle pneumonier ved innleggelse.

 

Sitat;

Pneumoni og dehydrering var vanligste indikasjon for innleggelse hos 30 pasienter med bekreftet eller mistenkt infeksjon med ny influensa A(H1N1) i California (11), og hos 15 av 25 pasienter (60 %) som ble undersøkt med lungerøntgen, ble det påvist infiltrat. Seks av de 30 (17 %) sykehuspasientene i California ble innlagt i intensivavdeling, og fire av disse trengte respiratorbehandling. WHO har meldt om enkelttilfeller av kramper, neseblødning, pneumomediastinum, nekrotiserende pneumoni og empyem som ble drenert (uten vekst ved dyrking). Både bakterielle og virale pneumonier er rapportert, men få pasienter har vist tegn på bakteriell pneumoni ved innleggelse (22). Kliniske tegn som kan predikere et alvorlig forløp kan foreløpig se ut til å være pustevanskeligheter, brystsmerter og alvorlig eller vedvarende oppkast. Svært redusert allmenntilstand, takykardi, takypné, lav oksygenmetning og hypotensjon/cyanose er observert i tilfeller med dødelig utgang (22). Hos voksne vil feber utover tre dager med forverret allmenntilstand være et varsel. Hos barn er letargi viktigste tegn på mulig alvorlig influensa A(H1N1) (28).

 

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_...867978#fotnote2

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy