Jump to content
Sykepleiediskusjon

Vaksine mot HPV-viruset


1234

Recommended Posts

Fra i høst skal alle jenter i 7. klasse få tilbud om vaksine mot HPV-viruset. Har du tatt stilling til denne vaksinen, om du vil la deg eller din datter vaksineres etter alle "grubleriene og avisoppslag"?

 

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=7884

 

http://www.forskning.no/artikler/2009/april/216340

 

Jeg har en voksen datter som har hatt en sex-partner som har fått påvist HPV-viruset. Datteren min grubler veldig på om hun skal be om å få tatt denne vaksinen? Selv har hun ikke fått påvist viruset. Hva skal jeg råde henne til?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder selve vaksinen så er jeg fortsatt litt avventende til den. Og er glad for at datteren min er 16 så jeg slipper å måtte ta en rask avgjørelse ang vaksinen nå.

Det har kommet en del kraftige motargumenter og noen negative rapporter fra utlandet, men Norske helsemyndigheter nekter å forholde seg til de. Vaksinen skal innføres samme hva. Og det er det jeg finner litt skremmende, at selv om det er motforestillinger på at man vet for lite enda så man stopper ikke opp for å ta en skikkelig vurdering av det. Fordi det vil utsette vaksinasjonsprogrammet med kanskje noen år. Og da blir det et politisk spill,føler jeg.

 

 

Ang. din datter så bør hun diskutere det med legen sin.

Eller du kan fortelle henne argumentene for og mot vaksinen og så la henne ta valget selv.

Er den ikke ganske dyr om man må betale den selv ?

 

Jeg kommer ikke til å ta vaksinen selv og jeg ville ikke ha rådet i betydningen anbefalt, min datter til å ta vaksinen. Man vet ennå ikke om det er langsiktige problemer og da blir det vanskelig å anbefale noen å gjøre det. Men jeg ville absolutt fortalt om fordelene og det de mener er det positive ved vaksinen, men også motforestillingene. Selve valget ville hun måtte ta selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ikke til å la min datter få denne vaksinen. Jeg forstår ikke hvorfor de på død og liv skal gjennomføre denne vaksineringen! Her er noen av grunnene:

 

-Vaksinen er ikke utprøvd på 12 åringer

-Gjennomsnittsalder for diagnosetidspunkt er 52 år - hvor mange av dere revaksinerer dere mot andre sykdommer?

-270 kvinner får diagnosen hvert år, halvparten av disse har aldri tatt en celleprøve (hvorfor gi kvinner enda en hvilepute til å la være?)

-Vaksinen virker bare mot noen av HPV-virusene, det er fortsatt nødvendig med celleprøver.

-Insidensen har falt jevnt siden 70-tallet, uten vaksine.

-Begge kjønn kan ha HPV viruset. Hvorfor skal bare jenter vaksineres? Kanskje litt radikal denne... Men likevel?

 

Nå er det enda 4 år til dette blir aktuelt for min datter, er ikke sikkert den er med i vaksinasjonsprogrammet da. Jeg synes det er skummelt at man bare sjanser på at det vil gå bra å vaksinere 12 år gamle jenter, når den tidligere ikke er prøvd ut på så unge. Man kan jo ikke vite helt sikkert hva dette gjør med en kropp som enda ikke er kommet i puberteten?

 

Jeg er ingen vaksinemotstander altså, men akkurat denne vaksinen skjønner jeg ikke. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at vaskinen må tas før jenta er seksuelt aktiv for at det skal være noen vits. Men jeg vet ikke om det stemmer?

 

Jeg kommer ikke til å la min datter få vaksinen. Da er det bedre å sørge for jevnlige kontroller i voksen alder. Som det står lenger opp her, den er for lite utprøvd.

Link to comment
Share on other sites

Hun har drøftet problemstillingen med sin lege, og legen er "selvfølgelig" ivrig på å råde henne til å la seg vaksinere. Legen hadde sagt at hun hadde spandert vaksine på egne døtre hvis det hadde vært aktuelt. Min datters sexpartner sier han vil betale for vaksineringen, hvis hun vil la seg vaksinere. Men jeg er fortsatt usikker på hvilket råd jeg vil gi.....

Det er anbefalt å vaksinere innen fylte 25 år, iallefall i USA, som er det landet hvor flest vaksiner er gitt.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, velkommen hit :rolleyes:

Jeg har ikke satt meg inn i denne vaksinens fordeler eller ulemper. Da jeg kun har sønner.

Men på generelt grunnlag kan jeg si at du er i en umulig situasjon. Hva skal du råde henne til, det kan bli galt uansett hva du sier. Hvis hun ikke vaksinerer seg og utvikler cervix canser blir det galt og hvis hun vaksinerer seg og får alvorlige bivirkninger blir det galt.

Jeg er av den typen som fort kommer opp i slike kvaler selv. Men jeg har funnet ut at det beste er å følge de råd man får, så slipper man å sitte med ansvaret selv og bli etterpå klok.

Så mitt råd er å si til henne at hun bør følge legens anbefalning. Jeg regner med at det er gynekolog hun har vært hos?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy