Jump to content
Sykepleiediskusjon

Medisin til akutt hjelp mot AMI..


Guest Anonymos

Recommended Posts

Guest Anonymos

Lurer på noe som jeg sikkert burde vite, men blir litt forvirra..hehe.

Jeg har en slektning som er i faresonen for hjerteinfarkt (alle faresignalene er der).

Han har derimot ikke hatt noen symptom/smerter..

Jeg skal tilbringe en del tid sammens med han og vil i tilfellet noe skjer, ha nødvendig

medisin for hånden. Og da blir jeg forvirret: er det Acetylsalisylsyre eller Nitroglyserin jeg

bør ha for hånden?? Uansett veldig kjekt å ha i veska om situasjonen skulle tilsi det..

 

Andre ting som dere forresten har i væska i tilfellet et uhell inntreffer??

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ALDRI medisinert et annet menneske med medisiner vedkommendes egen lege ikke har foreskrevet !!

 

 

Og jeg går ikke med noe som helst medisiner i veska for "eventuelle uhell/sykdommer", annet enn mine egne hodepinetabletter.

 

Det du kan er å oppfordre ham til å ta en grundig undersøkelse hos sin egen lege.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovedinnlegger
Jeg ville ALDRI medisinert et annet menneske med medisiner vedkommendes egen lege ikke har foreskrevet !!

 

 

Og jeg går ikke med noe som helst medisiner i veska for "eventuelle uhell/sykdommer", annet enn mine egne hodepinetabletter.

 

Det du kan er å oppfordre ham til å ta en grundig undersøkelse hos sin egen lege.

 

Hei og takk for svar.

 

På førstehjelpskurset jeg var på, samt forelesning om hjerte/kar-sykdommer ble det sagt at en av de tingene var lurt

å ha med seg (enten acetylsalisylsyre eller nitro...men jeg har funnet ut at acetylsalisylsyre finnes i nitro..) og en spray

av nitro kan redde liv. eller en tablett med Dispril (som inneholder acet.)

 

Uansett så spurte jeg ikke om noen gikk med MEDISINER i veska for evt. uhell. Tenkte mer på førstehjelpsutstyr o.l.

 

Men takk for svar uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Meg bekjent er det ikke acetylsalisylsyre i nitroglycerin, hvis det ikke er kommet noe nytt da.

Hvis han har fått nitroglycerin av legen p.g.a. angina så vil det være gunstig å gi en tablett ved mistanke om hjerteinfarkt.

Jeg siterer fra lommelegen, for å gi litt tips om hva man bør gjøre hjemme i en akutt situasjon.

 

 

Hva gjør jeg hvis far får akutt hjerteinfarkt?

Selv om det finnes mange behandlingsmuligheter på sykehus, er det svært viktig at en pasient med hjerteinfarkt får riktig behandling de første minuttene og timene. En person som har brystsmerter som kan være hjerteinfarkt, skal raskt vurderes av lege. Det aller første du skal gjøre er å gi nitroglyserin. En pasient med kjent hjertesykdom skal ha slik medisin liggende hjemme. Noen ganger går smertene over på en slik tablett, og da dreier det seg gjerne om et anginaanfall og ikke infarkt. Tablettene legges som regel under tunga. Vent i 5 minutter, og hvis smertene ikke er helt borte da gies en ny dose.

 

Hvis smertene ikke vil gi seg på nitroglyserin, hvis du ikke har nitroglyserin tilgjengelig eller smertene vedvarer selv om pasienten tar det helt med ro, må du ringe 113. Forklar hvem det dreier seg om, hvor dere bor, at pasienten har brystsmerter som ikke går over. AMK-sentralen vil sende legevakt eller ambulanse til dere så snart som bare mulig. I mellomtiden er det viktig å beholde roen for å ikke øke pasientens stressnivå og blodtrykk. Når legen kommer, vil hun starte behandling med blodfortynnende medisin, nitroglyserin, morfin og oksygen. Ambulansen vil frakte den syke skånsomt til sykehuset, hvor det tas prøver og fortsettes med den behandling som er riktig for akkurat dette tilfellet

 

http://www.lommelegen.no/322351/behandling-av-hjerteinfarkt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forresten en nøkkelholder fra Røde Kors som jeg fikk på et førstehjelpeskurs, den inneholder en lomme med en sammenbrettet "maske"i plast til å legge over munnen dersom man havner i en situasjon hvor man må foreta munn-til-munn innblåsninger. Har alle nøklene mine på det knippet så den er jo alltid med meg..............

 

Ved å gi medisiner til andre så må man også tenke over det juridiske ansvaret man utsetter seg for.

Sykepleiere har ikke lov til å diagnostisere eller ordinere medisiner. Dersom en person har nitro i lomma så er de jo ordinert og det er riktig å gi.

De er greit nok at en på Røde Kors kan ha sagt at det kan være lurt å ha med seg, men da har de ikke vurdert lovligheten av å medisinere andre når man ikke er lege........................................ Det blir jo ikke lovlig fordi en på Røde Kors mener det er lurt.

 

Og hvor går grensen ? Ved slag f.eks. så kan det være viktig å gi f. eks Albyl-E raskt, men dersom det viser seg å være en hjerneblødning og ikke et hjerneinfarkt så kan man gjøre vondt verre og da kan man være strafferettslig ansvarlig for feilbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Ja å gi acetylsalisylsyre kan være skummelt slik Beth er inne på, og heller ikke vårt ansvar å gi. Selv om det er reseptfritt, skal man være forsiktig med å gi det i en akutt situasjon. Det er mange tilstander som kan minne om hjerteinfarkt. Aortadisseksjon er f.eks. en slik differensialdiagnose hvor det vil være helt galt å gi acetylsalisylsyre.

Det viktigste man kan gjøre i en akutt situasjon er å sikre frie luftveier og opprettholdelse av sirkulasjonen. Pasienten bør beroliges og holdes fysisk i ro.

 

Jeg har også en slik maske som Beth har, men min ligger i bilen. Der har jeg også et par hansker liggende, i tilfelle jeg skulle komme opp i en akutt situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy