Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sårstell


abc

Recommended Posts

Hei,

 

på jobben diskuterte vi idag hvordan rene og infiserte sår stelles. Jeg mener at du vasker fra sårens midtpunkt og utover ved rene sår for ikke å spre bakteriene fra såret til den rene huden, og at du motsatt tørker fra sårkanten og innover når såret er rent. En kollega av meg mente at det var motsatt. Noen som har ideer ?

Link to comment
Share on other sites

Javel, altså akkurat det motsatte som Almås sier om vask av infiserte sår. Interessant. Husker du hvordan det ble begrunnet ?

 

Hilsen, abc

 

Fra rent til urent blir nok det samme ;) Et rent sår vaskes innen fra og ut, da tenker man at såret er renere enn huden rundt. Et infisert sår vaskes uten i fra og inn , da tenker man at huden omkring er renere enn det infiserte såret. Med andre ord, man starter der det er renest og vasker mot det urene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei. Når vasker man sår med klorhexidin og når med sterilt saltvann? Og når er et sår rent? :)

 

Hei ;)

 

Et sår er rent når det er et kirurgisk sår som ikke er infisert. Slike rene sår skal ikke vaskes.

Forurensete sår tilgriset av jord, skitt og bakterier vaskes med rent vann og eventuelt klorhexidin.

Hvordan man behandler infiserte sår vil variere.

Et kuttsår vil man skylle grundig. Hvis det skjer hjemme er det gunstig å skylle lenge under springen. At det er blør er bare en fordel for det renser såret for skitt og bakterier.

Etter grundig rengjøring trenger det vanligvis ikke mer rensing. Da trenger det ro slik at det får gro i fred. Men selvfølgelig må man observere tegn til infeksjon.

Ved kuttskader må man også vurdere behovet for tetanusprofylakse og suturering.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest iversen5
Hei,

 

på jobben diskuterte vi idag hvordan rene og infiserte sår stelles. Jeg mener at du vasker fra sårens midtpunkt og utover ved rene sår for ikke å spre bakteriene fra såret til den rene huden, og at du motsatt tørker fra sårkanten og innover når såret er rent. En kollega av meg mente at det var motsatt. Noen som har ideer ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

De forskjellige bandasjene og plasterene har ulik bruks område etter hvilke hjelpende effekt de har på sårtilhelingen. Noen sørger for fuktighet( duoderm), noen er bakteriedrepende (sølv), noen er også trykkavlastende. Noen kombinerer disse egenskapene. Og deretter varierer de i kvalitet og pris.

Tror type bandasje tilpasses såret og behovet for spesiell hjelp ved tilheling :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lurer litt på hvor ofte dere skifter typiske skumbandasjer som Allevyn osv? Typisk i sårprosedyrer skriver man jo at de skiftes ved gjennomsiv. Men når er det egentlig regnet som gjennomsiv? Slike bandasjer skal vel egentlig skiftes ganske sjelden, og det skal gå greit selv om det er mye sårvæske i bandasjen. Hva har dere lært?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Guest Viktoria

Hei! Jeg går på videreutdannelse i sår behandling. Så ut ifra det vi lærer er det ikke viktig hvilken vei du skal vaske et sår. Spiller ikke noe rolle om et sår er infisert eller ikke. Du skal spylle godt såret med rent kroppstemperert vann fra springen. Bruk gjenrne 20 ml sprøyte med veneflon på (uten mandreng) for å skylle sår. Slik spyller du et sår med trykk nore som hjelper å fjerne bakterier og forurensninger i såret. Glem tupfere. Er ikke nødvendig å bruke NaCl heller( forskning viser at ved bruk av NaCl infeksjoner i sår fårekommer like ofte som ved bruk av vann fra springen) eller Klorxeksidin. Klorheksidin er toksisk for vev og er lite disenfiserende i slike tilfeller. Så rent vann er BEST!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg går på videreutdannelse i sår behandling. Så ut ifra det vi lærer er det ikke viktig hvilken vei du skal vaske et sår. Spiller ikke noe rolle om et sår er infisert eller ikke. Du skal spylle godt såret med rent kroppstemperert vann fra springen. Bruk gjenrne 20 ml sprøyte med veneflon på (uten mandreng) for å skylle sår. Slik spyller du et sår med trykk nore som hjelper å fjerne bakterier og forurensninger i såret. Glem tupfere. Er ikke nødvendig å bruke NaCl heller( forskning viser at ved bruk av NaCl infeksjoner i sår fårekommer like ofte som ved bruk av vann fra springen) eller Klorxeksidin. Klorheksidin er toksisk for vev og er lite disenfiserende i slike tilfeller. Så rent vann er BEST!

takk for at du deler!! fortell gjerne mer!!
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har tatt en føflekk og er veldig forvirret!. Har dusjet og fjernet bandasjen for å lufttørke. Skal såret renses eller ikke???. Noen sier ja med vann og andre sier at det ikke skal. Jeg skjønner ikke at det ikke er et standard svar på dette!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy