Jump to content
Sykepleiediskusjon

Gruer meg til sykehuspraksis


Guest Stine

Recommended Posts

Om rundt to uker skal jeg ut i syv uker med sykehuspraksis, og jeg kjenner at jeg gruer meg veldig.

Jeg gruer meg egentlig mest til det å gå full turnus, og det å kombinere vaktene med fritiden (driver bl.a. med idrett, og bruker flere timer på dette hver dag). I sommer jobbet jeg 100% på et sykehjem, og jeg slet veldig med å få sove etter en kveldsvakt hvis jeg skulle ha tidligvakt dagen etter. Ofte ble det bare fire timer søvn. Klarte liksom ikke å roe meg ned, og hvis det hadde skjedd noe vanskelig på jobb ble det ekstra ille.

Jeg er redd for at dette skal gjenta seg i praksis, det er jo ekstra tungt å gå på jobb når man knapt har sovet, samtidig som man skal lære så mye nytt.

 

I tillegg til dette så tviler jeg litt på om jeg kommer til å jobbe som sykepleier etter endt utdanning. Jeg har hittil klart studiet veldig bra, har B i snitt og har gjort det godt i praksis, men det med turnusarbeid skremmer meg. Jeg vet heller ikke hvor jeg har lyst til å jobbe. Jeg opplever sykehjem som en ganske trist arbeidsplass, da det er mange pasienter som er døden nær, og demens har jeg slitt litt med å takle i forskjellige situasjoner. Selvfølgelig har jeg også gode opplevelser fra sykehjem, men det er ikke helt noe for meg. .

 

Kunne ha tenkt meg å jobbe mer med yngre mennesker, kanskje innenfor psykisk helsearbeid, men jeg har ingen erfaring med det enda.

 

Er det noen der ute som kanskje er i samme situasjon, eller bare har tips eller oppmuntrende ord setter jeg stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet ikke om jeg egentlig har så mange oppmuntrende ord når det gjelder det med søvn når man skal gå fra en senvakt og over på tidligvakt dagen etter. Det virker for å være ærlig å være et veldig vanlig problem for de fleste jeg har jobbet sammen med.

Nå er det jo ikke slik at du må arbeide på sykehjem etter endt utdanning, så akkurat det problemet trenger du da egentlig ikke å tenke så mye på enda.

Har akkurat gått fra å jobbe på sykehjem, til å jobbe innen rusomsorgen, og det eneste jeg kan si med sikkerhet er at jeg elsker det. Det er totalt forskjellig fra det å jobbe på sykehjem, og både utrolig givende, men også trist å se skjebnen til enkelte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har aldri klart å sove etter kveldsvakt, når jeg skulle ha dagvakt dagen etter. Det ble aldri mer enn 4 timer søvn de nettene, På den avdelingen jeg jobbet fikk jeg til en ordning med at de som hadde vært på kveldsvakt kunne velge å begynne kl,09,00 i stedet for kl.07.00. Det ble kortere arbeidsdag de dagene, så man måtte ta det igjen. Jeg fikk derfor noen færre fridager, men jeg syntes det var verdt det.

Det jeg vil frem til at det finnes løsninger..

Og hvis du synes dette med søvnen er like vanskelig som jeg syntes, så er et jo heller ikke slik at man som sykepleier må jobbe tredelt turnus, Det finnes jobber der man slipper det. Håper du finner en jobb til slutt der du trives, og lykke til med praksisen din!

Link to comment
Share on other sites

Det med turnus er nesten noe vi må lære oss å leve med når vi har valgt et slik yrke, men jeg forstår godt frustrasjonen, og jeg kan tenke meg til at de aller fleste sliter med det å få sove etter seinvakt (med noen unntak selvølgelig). Så med mindre du har tenkt å f.eks. bli helsesøster eller noe annet der det er mindre turnusarbeid, så må du bare prøve å finne deg i turnusarbeid først som sist.

Når det gjelder hvor du vil jobbe når du er ferdigutdannet så tror jeg ikke du skal bruke så veldig masse energi på å tenke på dette nå. De fleste jeg har snakket med sier at de etter ferdig utdanning jobbet ekstra en god del forskjellige steder før de fant ut hva de virkelig ville. Ei jeg snakket med var fast bestemt på å bli psykiatrisk sykepleier når hun begynte på sykepleien, men hun jobber nå som operasjonssykepleier å kunne aldri ha tenkt seg noe annet. "veien blir til mens man går", å dette tror jeg gjelder i dette yrket også, du finner ut av hva du vil/ikke vil etter hvert.

 

Jeg er selv sykepleierstudent og har de 3 siste årene jobbet som ekstra både på sykehjem, hjemmetjeneste og psykiatri, samtidig som jeg har vært i praksis på sykehuset i 4 mnd. Dermed har jeg fått erfart en god del av de forskjellige arbeidsplassene, noe som kommer veldig godt med når jeg senere skal "velge" hvor jeg vil jobbe som ferdigutdannet.

 

Gled deg til sykehuspraksisen. Det kan være veldig slitsomt, da det er masse nytt å sette seg inn i, men det er veldig utfordrende og spennende!

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg på mange måter synes det er veldig rart at man får lov å gå rett fra kveldsvakt til dagvakt, så lenge arbeidsmiljøloven har regler om hviletid. At helsevesenet har fritak fra denne regelen er for meg en gåte, det er mye trøtte folk på jobb etter en kveldsvakt. Kanskje det hadde vært en sak for forbundet å ta opp? At det ikke lenger skal være lov å gå fra kveldsvakt til dagvakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg på mange måter synes det er veldig rart at man får lov å gå rett fra kveldsvakt til dagvakt, så lenge arbeidsmiljøloven har regler om hviletid. At helsevesenet har fritak fra denne regelen er for meg en gåte, det er mye trøtte folk på jobb etter en kveldsvakt. Kanskje det hadde vært en sak for forbundet å ta opp? At det ikke lenger skal være lov å gå fra kveldsvakt til dagvakt?

 

Ja det er jeg enig med deg i. Det er jo et spørsmål om sikkerhet, for det er jo ikke bra at det er så mange trette sykepleiere på jobb.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er 8 timers hviletid ( 8 timer mellom arbeidsslutt og arbeidsstart...) så er de nok innenfor arbeidsmiljøloven, tror jeg....

Legene er fritatt fra loven og går 19-timers vakter... (kveld og natt i ett..., og nei, det er ikke alltid de får lagt seg ned på natten...)

 

Uansett lov eller ikke, det er ufattelig slitsomt å gå kveld-dag... Veldig vanskelig å kombinere med barn og familieliv også... Polklinikk, dagkirurgen etc er tingen hvis man ønsker dagjobb...

 

 

Men, sykehuspraksis skal du ikke grue for. Det å jobbe som sykepleier er å så mye mer enn bare å jobbe på sykehjem. Jeg håper at du i løpet av dine praksisperioder ser at du har valgt rett yrke og at du vil trives som sykepleier!

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy