Jump to content
Sykepleiediskusjon

Huden revnet under stell, noen som har erfart noe liknende?


Cathrine

Recommended Posts

Jeg hadde pasient, en gammel dame i 80 årene. Hun var senil dement, men ellers frisk. Hun ble innlagt hos oss pga commotio cerebri. Hun var ferdigbehandlet og ventet bare på sykehjemsplass.

En dag jeg stelte henne skjedde det noe veldig uventet. Jeg hadde på meg hansker og skulle ta av henne skjorten. Mens jeg gjør dette så revner huden, og jeg tok ikke hardt. Det ble en skikkelig dyp flenge, hvor alt fettvevet kom tilsyne. Jeg trodde hun måtte syes, men legen vurderte det dit hen at det var lurere å teipe såret.

Jeg var jo helt fortvilet over hva jeg hadde gjort, men kunne ikke fatte at det gikk an. Jeg hadde ikke vært hardhendt, men litt friksjon ble det jo siden jeg hadde hanske på.

Heldigvis for min samvittighet, men dessverre for damen skjedde dette et par ganger til, men da var det andre sykepleiere. Vi lærte jo etter dette at vi ikke kunne ha på oss hansker når vi stelte henne, og vi måtte være ytterst forsiktig ved påkledning, slik at hun ikke revnet mer.

Jeg stiller meg så undrende til denne opplevelsen og lurer på om noen andre har en forklaring på hvorfor det skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Huff,hørtes ikke morsomt ut,nei!Har opplevd et par sånne tilfeller,kanskje ikke så ekstremt som du beskriver da.De gikk på sterke kortisonpreparater,prednisolon etc. Har ikke så mye erfaring jeg da, men det var det første jeg tenkte på.Men siden hun ellers var frisk,så var det jo litt rart.

Link to comment
Share on other sites

Kortisonhud var det jeg også tenkte på først.

 

Husker vi hadde en pasient da jeg jobbet på sykehuset, som hadde gått på mye kortison over flere år, samt at han på dette stadiet hadde lav albumin og dermed var veldig "vassen i huden".

Skulle ta av ham et plaster, og reiv like godt av ei stor hudflenge :S

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to ;)

Oi har dere også opplevd dette ;)

Må jo være veldig skremmende for pasienten. Min pasient forstod heldigvis ikke så mye av det.

Var deres pasienter også eldre?

 

Kan jo være at hun var litt skjev i blodverdiene, det husker jeg ikke. Det er så mange år siden og jeg hadde ikke så mye med henne å gjøre.

Jeg har også i ettertid tenkt at hadde hun brukt kortison så hadde det vært mer forståelig.

Som sagt så husker jeg ikke så mye fra denne pasienten annet enn denne opplevelsen. Tenkte jeg måtte dele den med dere og høre om flere hadde erfart noe liknende.

 

Nå ble jeg plutselig kjempe usikker, kan hun ha brukt kortison uten at jeg husker det. Jeg hadde jo så lite med henne å gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to ;)

Oi har dere også opplevd dette ;)

Må jo være veldig skremmende for pasienten. Min pasient forstod heldigvis ikke så mye av det.

Var deres pasienter også eldre?

 

Kan jo være at hun var litt skjev i blodverdiene, det husker jeg ikke. Det er så mange år siden og jeg hadde ikke så mye med henne å gjøre.

Jeg har også i ettertid tenkt at hadde hun brukt kortison så hadde det vært mer forståelig.

Som sagt så husker jeg ikke så mye fra denne pasienten annet enn denne opplevelsen. Tenkte jeg måtte dele den med dere og høre om flere hadde erfart noe liknende.

 

Nå ble jeg plutselig kjempe usikker, kan hun ha brukt kortison uten at jeg husker det. Jeg hadde jo så lite med henne å gjøre...

 

ja, dette var eldre pasienter. Det må være en guffen opplevelse ja, i mitt tilfelle var det ikke jeg som hadde "skylden, men det var noen andre som var uheldige før meg.Husker at hun ikke kunne bruke plaster/tape på sår, da det var umulig å få det av igjen uten å rive av huden.måtte istedet bruke en bandasje med kompresjonsbind surret rundt.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig typisk at de får sånn hud når de har stått på prednisolon over mange år. Har opplevd det der flere ganger, og det ser jo ut som det bør syes, men det er nok ikke veldig enkelt å sy i en slik hud. Stakkars de gamle, det må gjøre vondt når huden blir rivd opp sånn :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi kaller det "prednisolon-hud" hos oss.Mange eldre har slik hud. Huden er tynn og skjør som tynt,tynt papir og revner fort om man ikke er forsiktig. Vi ungår alle former for tape på slike pasienter(huden vil følge med når den skal fjernes). Og man må være forsiktig ved all nærkontakt med huden.

Ved et tilfelle var det tilsynslegen vår som laget den største revnen. Da han skulle dra opp skjorteermet på en dame så kom han bort i huden og det ble en revne på over 10 cm. Greit at det var han egentlig ! :)

 

Sånne hudflenger skal ikke sys. Bruk en pinsett til å strekke huden godt ut, helst kant i kant om mulig, og strips. Litt pirkearbeid å få rettet ut sammenkrøllet tynn hud, men jo tettere en får sårkantene, jo penere og fortere gror det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er jo ikke jeg sykepleier da... Men i kveld skulle jeg dusje en kolspasient (har hatt kols i 30 år) og som lenge har gått på kortisonpreparater. Må innrømme at jeg var fryktelig nervøs, for vet veldig godt at det skal ingenting til for at hele huden revner:S Heldigvis gikk d bra, men gikk veldig forsiktig fram! Huff, liker ikke helt sånne ting... Kan tenke meg så dårlig samvittighet jeg hadde følt om jeg hadde dratt av hele huden...!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy