Jump to content
Sykepleiediskusjon

Medikamenter som ikke kan tilsettes i NaCl?


Recommended Posts

Velkommen hit :)

Jeg vet ikke om noen medikamenter som ikke kan blandes med Nacl. Men det kan jo godt være at det er noen som ikke kan blandes med det. Derfor sjekket jeg alltid i felleskatalogen før jeg ga et medikament jeg ikke kjente. På den avdelingen jeg jobbet var jeg aldri borti noen medikamenter som ikke kunne blandes med Nacl, men flere som ikke kunne blandes med glucose. Derfor skylte jeg alltid veneflonen med Nacl før og etter å ha gitt medikamenter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har et spørsmål litt på siden av natriumkloriddebatten.. :)

 

I ketoraxkapittelet i Felleskatalogen står det at middelet kan blandes med andre isotone væsker, eks NaCl og glukoseløsning. Finnes det noe i veien for å blande Ketorax med Ringer, også en isoton væske, i tilfelle NaCl ikke er tilgjengelig?

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål litt på siden av natriumkloriddebatten.. :)

 

I ketoraxkapittelet i Felleskatalogen står det at middelet kan blandes med andre isotone væsker, eks NaCl og glukoseløsning. Finnes det noe i veien for å blande Ketorax med Ringer, også en isoton væske, i tilfelle NaCl ikke er tilgjengelig?

 

Man skal aldri blande med Ringer, hvis det ikke står presisert at man kan det.

Hvis du går inn på Ringer i felleskatalogen så står det følgende : Tilsetninger må kun foretas når det foreligger dokumentert kompatibilitet. For informasjon om kompatible tilsetninger kontaktes Fresenius Kabi

 

Når du ser på Ketorax i felleskatalogen står det følgende: Må ikke blandes med andre injeksjonsvæsker. Kan tilblandes isotone væsker: Natriumklorid, glukose

Det betyr at man bare kan blande med natriumklorid og glukose og at de må være isotone og ikke hypertone.

 

Med andre ord, man bør aldri blande med noe annet enn det som står oppført i feleskatalogen :D

Link to comment
Share on other sites

Man skal aldri blande med Ringer, hvis det ikke står presisert at man kan det.

Hvis du går inn på Ringer i felleskatalogen så står det følgende : Tilsetninger må kun foretas når det foreligger dokumentert kompatibilitet. For informasjon om kompatible tilsetninger kontaktes Fresenius Kabi

 

Når du ser på Ketorax i felleskatalogen står det følgende: Må ikke blandes med andre injeksjonsvæsker. Kan tilblandes isotone væsker: Natriumklorid, glukose

Det betyr at man bare kan blande med natriumklorid og glukose og at de må være isotone og ikke hypertone.

 

Med andre ord, man bør aldri blande med noe annet enn det som står oppført i feleskatalogen :D

 

Hehe, slet nok litt med presiseringen av isotone væsker her! Ellers var det lurt du tok opp det å sjekke Ringer i FK.. Nå har ikke dette vært noe tema i praksis noengang, men jeg har stusset litt over det! :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, slet nok litt med presiseringen av isotone væsker her! Ellers var det lurt du tok opp det å sjekke Ringer i FK.. Nå har ikke dette vært noe tema i praksis noengang, men jeg har stusset litt over det! :)

 

Fort gjort det, å misforstå litt :D

Av og til står ting litt uklart formulert i felleskatalogen ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy