Jump to content
Sykepleiediskusjon

Småmark


Guest Marken

Recommended Posts

Guest Marken

Fant til min store fortvilelse nettopp ut at jeg har småmark, og skal på senvakt i praksisen min senere idag.

Jeg må på apotekte og kjøpe markmiddel til hele familien, hygiene-dronningen over alle er smittet så da er de andre 3 smittet også derom er det ingen tvil.

 

Har to små barn, så jeg regner med at smitten kommer fra dem... jeg må få vasket rundt huset og kastet alt av sengetøy o.l i vaskemaskinen...

 

Men, hva gjør jeg med JOBBEN??

Det er jo så smittsomt :)

Vil nødig ringe å si at jeg har småmark og må begynne behandlingen før jeg kan komme på jobb???

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg forstår din fortvilelse.

Nå er ikke småmark en farlig tilstand, men de fleste opplever jo dette ubehagelig. Som du sikkert vet så er det fekal oral smitte. Man bør ha kortklipte negler og skrubbe med neglbørste og meget god håndhygiene for å ikke spre smitten. Egg kan også vivrle løs fra undertøy. Så jeg synes du bør holde deg hjemme i dag. Jeg synes ikke man skal gå på jobb, når man risikerer å påføre pasienter smitte.

Nå er det ingen skam å ha småmark, man får jo lett slikt når man har barn. Men jeg forstår at du synes det er vanskelig å si dette på jobben. Si du har en infeksjon og må bli hjemme. Du trenger jo ikke å si du er infisert av mark :)

Lykke til og god bedring!

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovedinnlegger

Jeg har forsøkt å sende en sms til veilederen min, men har ikke fått noe svar enda... jeg får avvente til nærmere halv tre og heller ringe henne for å høre hva hun sier.

Jeg skrev at barna har det, og at jeg ikke kan vite om jeg har det selv derfor så vil jeg sjekke hva hun syntes.. sannsynligvis kjempe sleipt gjort.. men men.

Jeg venter på svar fra lege på om jeg kan ta vermox, for jeg er gravid og da skal man egentlig ta en annen.

 

Har snakket med en jordmor, og hun sa som jeg og har lest meg til at man skal unngå å ta den i 1.trimester.. og jeg er snart i 3.trimester..

Men er fortsatt usikker på om jeg skal tørre... kanskje jeg kan ta vermox nå, og denne andre om 1 uke.. så slipper jeg ta vermox 2 ganger som man egentlig skal...

 

Huff, vanskelig detta..

 

 

 

 

Hei,

 

Jeg forstår din fortvilelse.

Nå er ikke småmark en farlig tilstand, men de fleste opplever jo dette ubehagelig. Som du sikkert vet så er det fekal oral smitte. Man bør ha kortklipte negler og skrubbe med neglbørste og meget god håndhygiene for å ikke spre smitten. Egg kan også vivrle løs fra undertøy. Så jeg synes du bør holde deg hjemme i dag. Jeg synes ikke man skal gå på jobb, når man risikerer å påføre pasienter smitte.

Nå er det ingen skam å ha småmark, man får jo lett slikt når man har barn. Men jeg forstår at du synes det er vanskelig å si dette på jobben. Si du har en infeksjon og må bli hjemme. Du trenger jo ikke å si du er infisert av mark :)

Lykke til og god bedring!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy